سخنگوی گمرک در خصوص انباشت کالاهای اساسی در بنادر، گفت: اگر بانک مرکزی توجه ویژه تری به شرایط بازار و موضوعات مختلف اقتصاد کشور که مردم وابسته به آن هستند داشت، کمک بهتری می‌کرد.
کد خبر: ۹۳۴۷۰۲۹
|
۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در خصوص انباشت کالا‌های اساسی در بنادر، اظهار داشت:  بیش از حد معمول کالاهای اساسی در بنادر انباشته شده است که این امر چند دلیل دارد.

وی در ادامه به شرح دلایل انباشت کالا‌های اساسی در بنادر پرداخت و گفت: بخشی از این کالا‌ها در سال گذشته با مصوبه ستاد تنظیم بازار و ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به صورت درصدی، اجازه‌ی ترخیص داشته اند و برای سال جدید حتما باید مجددا هم ستاد تنظیم بازار و هم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مصوبه جدیدی ابلاغ کنند.

لطیفی با بیان این که مصوبات از لحاظ زمانی محدود هستند، ادامه داد: مصوبات جدیدی باید تصویب و ابلاغ می‌شد تا بتوانند این کالا‌ها را به صورت درصدی ترخیص کنند.

سخنگوی گمرک به خریداری بعضی از کالا‌ها به صورت اعتباری توسط صاحبان کالا اشاره کرد و گفت: برای این کالا‌ها هنوز هیچ سندی ثبت نشده و تا زمانی که ارز به طرف خارجی پرداخت نشود، اسناد مالکیت کالا در اختیار مالک ایرانی قرار نمی‌گیرد و در این شرایط هم بر اساس مصوبه وزارت صمت این کالا‌ها باید به صورت درصدی ترخیص می‌شدند که از ابتدای سال این مصوبه را نداشته ایم. باید دولت مصوبه‌ی این کالا‌ها را ابلاغ می‌کرد که البته ابتدای هر سال این تا مقداری طبیعی است.

لطیفی با تاکید بر این که معمولا حجم کالا‌های اساسی که در اماکن بندری وجود دارد حدود سه تا سه و نیم میلیون تن است، تصریح کرد: این امر مانند جریان آب است به این معنی که یک مقداری ورودی داریم و مقداری هم در حال انجام تشریفات ترخیص نظیر تامین ارز، تخصیص ارز، تهیه‌ی مجوز‌های سلامت و استاندارد‌های لازم هستند.

سخنگوی گمرک به طی مراحل اظهار گمرکی، مجوز‌های نهایی، پرداخت حقوق و عوارض دولتی و ترخیص اشاره کرد و اظهار داشت: پس این انباشت تا مقداری طبیعی بوده بدان معنا که این روند در جریان و شناور است و از یک سمت ورود کالا داریم و از سمت دیگر هم همان سرعت را در خروج کالا داریم.

وی انباشت بیشتر از سه و نیم میلیون تن از کالا‌های اساسی در بنادر را نشانه‌ی "لنگیدن کار" خواند و مطرح کرد: شش و نیم میلیون تن کالای اساسی تا هفته‌ی اول خرداد در اماکن بندری بوده و الان این میزان به ۵/۶ میلیون تن رسیده که این میزان بیش از حد است. 
 
سخنگوی گمرک خاطرنشان کرد: مصوباتی باید ابلاغ می‌شده که با پیگیری‌های گمرک تا اواخر اردیبهشت ستاد تنظیم بازار و ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مصوباتی را به گمرک ابلاغ کرده اند.

لطیفی با بیان این که در حال حاضر روند خروج کالا سرعت گرفته است، افزود: صاحبان کالا مخصوصا کسانی که باید کالا را در یک محدوده زمانی خاص به شبکه‌ی تامین و توزیع بسپارند نگران این هستند که با تاخیر دولت شاید ارزی که باید می‌گرفتند به آن‌ها تعلق نگیرد.

سخنگوی گمرک مطرح کرد:  برخی از صاحبان کالا می‌خواهند تا زمانی که بانک مرکزی به آن‌ها تخصیص کامل ارز یا کد ساتا بدهد کالای خود را نگه دارند.

وی به اقدام گمرک در جلوگیری از نگهداری کالا‌های اساسی توسط صاحبان کالا در بنادر تا زمان تخصیص کامل ارز یا گرفتن کد ساتا اشاره کرد و گفت: گمرک با هماهنگی دادستانی‌ها و معاون دادستان کل کشور با اولتیماتوم گمرک و بخشنامه‌ی معاون دادستانی کل کشور بر مبادی ورودی کالای اساسی خواستار این شده که دادستان‌های این مبادی نظارت کنند تا این کالا‌ها سریع تخلیه شده و در اختیار نظام توزیع و تامین کالا‌های مورد نیاز مردم قرار بگیرد.

لطیفی به مصوبه ترخیص درصدی هم برای کالا‌های  به صورت اعتباری خریداری شده و هم برای کالا‌های اساسی دارای ارز ترجیحی تاکید کرد و اذعان داشت: به زودی به میزان انباشت سه و نیم میلیون تن طبیعی خواهیم رسید.

سخنگوی گمرک اظهار کرد: از ابتدای سال حدود ۵/۳ میلیون تن کالا از گمرکات به صورت قطعی ترخیص شده که حدو ۳/۷ میلیون تن از این مقدار مربوط به کالا‌های اساسی بوده اند.
 
وی با بیان این که در سال گذشته به طور متوسط ۲/۷ میلیون تن کالا در ماه واردات داشته ایم که به صورت قطعی ترخیص شده اند، اعلام کرد: از متوسط ماهیانه ۲/۷ میلیون تن ۱/۹ میلیون تن کالای اساسی بوده که حدودا ۷۰ درصد حجم واردات را به خود اختصاص داده است.

لطیفی از کاهش صد هزار تنی واردات نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: این کاهش هم به کالای اساسی بر می‌گردد که این رقم به ۲/۶ میلیون تن در واردات و دربحث کالای اساسی هم به ۱/۸۵۰ میلیون تن رسیده است.

وی با بیان این که کالا‌های ارزی که شامل ارز ترجیحی می‌شوند مثل ذرت، جو، کنجاله سویا، دانه‌های روغنی و روغن‌های خام مایع و جامد است، اضافه کرد: عمده‌ی واردات کالای اساسی به این اقلام اختصاص پیدا می‌کند اما، کالا‌های اساسی بیست و پنج قلم هستند که سایر کالا‌ها به جز دارو شامل ارز ترجیحی نیستند.

سخنگوی گمرک با اشاره به این که سایر کالا‌ها شامل ارز آزاد هستند اما، اولویت تامین کشورند، افزود: برنج، شکر، گوشت، کود، سم، تخم مرغ، مرغ، چای سیاه، کره، دارو‌های دامی و ماشین آلات تولید کالا‌های اساسی از اولویت‌های نظام توزیعی کشور هستند.
 
لطیفی با تاکید بر این که ترخیصمان حالت عادی داشته و معدل ورودی ما نسبت به پارسال بیشتر بوده است، خاطرنشان کرد: بخشی از تجمع یا انباشت کالا در اماکن بندری بخاطر ورود بیشتر است. می‌شد که بانک مرکزی و وزارت صمت در اوایل سال به این کار  سرعت بدهند. الان این اتفاق افتاده و مشکلی برای تامین نیاز‌های اساسی مردم وجود ندارد.

وی با تا کید بر این که این دستگاه‌ها می‌توانستند که با اختیارات خودشان مثلا در تامین کمک کنند، تصریح کرد: چه زمانی ما تخصیص درصدی داریم زمانی که فرایند تشریفات ترخیص کامل نباشد.

سخنگوی گمرک با اشاره به این که امسال باید تامین ارز را انجام می‌دادند و کد رهگیری هم می‌دادند، گفت: اگر مصوبه‌ای نیست و کد رهگیری هم می‌دادند، فرآیند ترخیص کامل می‌شد و زمانی که فرآیند ترخیص کامل شود  دیگر نیازی به ترخیص درصدی نیست.

لطیفی مدعی شد: زمانی که مصوبه ابلاغ شود و میزان ارزی که تامین می‌کنند به مرحله‌ی نهایی برسد، صاحبان کالا با خیال راحت ارزشان را می گیرند و کالا را به صورت کامل و صد درصدی وارد بازار می کنند.

سخنگوی گمرک اذعان داشت: اگر بانک مرکزی توجه ویژه تری به شرایط بازار و موضوعات مختلف اقتصاد کشور که مردم وابسته به آن هستند،  داشت، مطمئنا کمک بهتری می‌کرد.

وی با بیان این که البته این اتفاق افتاده، ولی می‌توانست بیشتر اتفاق بیافتد و بانک کمک بیشتری بکند، گفت: من نمی‌گویم که بانک مرکزی مقصر اصلی است، اما می‌توانست کمک بیشتری کند.
ارسال نظرات