خبرهای داغ:
امیری نژاد گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری، امام خمینی حقیقت همیشه زنده تاریخ است چرا که گفتمان امام در سطح منطقه و جهان زنده است و این زنده بودن، نشان از زنده بودن همیشگی آن شخصیت است.
کد خبر: ۹۳۴۷۸۷۷
|
۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶

مرتضی امیری نژاد استاد دانشگاه و کارشناس مسایل سیاسی و امور بین الملل در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین با اشاره به مکتب و اندیشه امام خمینی(ره) بیان کرد: خط، مکتب و اندیشه امام راحل امروز می تواند بعنوان قطب نما و بهترین شاخص در این فراز و فرود و ریزش ها و رویش های انقلاب برای ما باشد.

وی گفت: در مقابل این خط و مکتب، جریان تحریف خط امام وجود دارد که مقام معظم رهبری نیز در این خصوص فرمودند که اگر ما راه امام را گم کنیم و یا فراموش نماییم و یا آن را عمدا کنار بگذاریم، ایران سیلی خواهد خورد. لذا شناخت خط امام و جلوگیری از انحراف موضوع مهمی است چرا که اگر جلوگیری از انحراف خط امام و مسیر ایشان را بعنوان نقشه راه انقلاب نشناسیم و به دیگران نشناسانیم، منجر به انحراف گفتمانی یا براندازی انقلاب می شود.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به جذابیت سیاسی حضرت امام خمینی(ره) اظهار کرد: بازنگری زندگی امام راحل نشان می دهد که ایشان در زندگی اصول ثابتی داشته و این اصول را می توان در مکتب و خط امام در سه بُعد قابل تعریف است که شامل بعد معنویت، بعد عقلانیت و بعد عدالت می باشد.

امیری نژاد عنوان کرد: اگر بخواهیم جذابیت های خط امام و گفتمان خط امام را ترسیم نماییم می توان گفت که امام راحل اسلام نابی را مطرح کردند که نه اسیر و پایبند تحجر بود و نه اسیر و پایبند التقاط. چون در مقطعی که «اسلام ناب» از سوی امام راحل مطرح شد، هم اسلام آمریکایی در جریان بود که همان اسلام سکولار، جدایی دین از سیاست را مطرح می کرد و دیگری اسلام متحجر بود که عدم نفوذ و انعطاف را مطرح می کرد.

کارشناس مسایل سیاسی اضافه کرد: امام راحل «اسلام ناب» را در مقابل اسلام آمریکایی علم کرد. در بعد عقلانیت، امام مردم سالاری برای نظام سیاسی و سرسختی و عدم انعطاف در مقابل دشمن را انتخاب کرد. امام راحل، تفهیم مالکیت مردم بر کشور و سرنوشت خود را در بعد عقلانیت مطرح کرد.

وی با اشاره به ابعاد شخصیتی امام در بحث معنویت فرود: از نظر معنویت، در اخلاق، اخلاص و تمام اخلاقیات، حضرت امام خمینی(ره) همیشه زبانزد خاص و عام و شخصیتی تکرار نشدنی بود.

امیری نژاد در ادامه با اشاره به بعد عدالت در شخصیت امام خمینی اضافه کرد: تکیه امام بر طبقات ضعفا و پرهیز از اشرافی گری و رسیدگی به طبقات مردم بود. اما در مقابل این خط امام،ما شاهد بازیگرانی هستیم که خط امام را دچار تحریف کردند که شامل سه دسته دشمن خارجی، نیروی داخلی معتقد به امام راحل و یا نیروی داخلی مخالف امام راحل هستند.

کارشناس مسایل سیاسی در ادامه با اشاره به بحث دشمن شناسی در حوزه دشمن خارجی بیان کرد: اولین تحریف کنندگان اشخاص خارجی هستند که در تبلیغات خارجی خود امام را به عنوان فردی که انقلابی خشن و خشک را ایجاد کرد، معرفی می کردند که دارای هیچ عاطفه ای نیست. در حالی که مظهر عاطفه و محبت و دلداری و دلدادگی بود و گواه این سخن نامه ای است که برایشان به همسر مکرمشان نوشتند.

وی ادامه داد: در بحث نیروهای داخلی معتقد به امام، کسانی وارد عمل شدند که امام بدون هویت را معرفی نمایند و به‌دنبال پنهان کردن برخی مواضع صریح امام بودند در حالی که این یک خطای راهبردی است و به دنبال معرفی امام بدون مولفه ها و گفتمان است که مقام معظم رهبری نیز تذکر جدی در این زمینه دادند و فرمودند که؛ «امام منهای خط امام، امام بدون هویت است. سلب هویت از امام، خدمت به امام نیست».

دکتر امیری نژاد با اشاره به گروه سوم از تحریف کنندگان خط امام که نیروهای داخلی و مخالف امام بودند اظهار کرد: یکی از این افراد اکبر گنجی بود که سکولار و پیاده نظام دشمن بود که در روزنامه آلمانی «اشپیگل» از نبود امام و استناد ما به سخنان امام راحل، سخن می گوید در حالی که به تعبیر مقام معظم رهبری، حقیقت همیشه زنده تاریخ است چرا که گفتمان امام در سطح منطقه و جهان زنده است و این زنده بودن، نشان از زنده بودن همیشگی آن شخصیت است.

این استاد دانشگاه با اشاره به آسیب شناسی تحریف خط و مکتب امام راحل تصریح کرد: امروز تحریف امام، مصداق گم شدن نقشه راه انقلاب اسلامی است چرا که امام خمینی مظهر عینی حرکت عظیم و بنیانگذار مکتبی بود که در این مکتب مسایل مختلف اجتماعی در آن به خوبی بیان شده بود.

وی افزود: بعد از گم شدن نقشه راه اگر خط امام تحریف شود، به تعبیری توسط نظام سلطه بلعیده می شویم و هاضمه سیری ناپذیر استکبار از کشور ما دست بردار نخواهد بود. لذا باید گفتمان و خط امام باید احیا شود و بهترین راه برای جلوگیری از تحریف امام و خط ایشان مطالعه وصیت نامه امام است که در واقع چکیده کامل ارزش های مدنظر حضرت امام خمینی می باشد.

امیری نژاد با اشاره به اینکه امروز معضلات کشور به این دلیل است که گفتمان ریاست جمهوری و مسوولان کشور در امتداد گفتمان ولایت و رهبر معظم انقلاب نیست گفت: در عرض قرار گرفتن گفتمان مسوولان با گفتمان رهبری باعث دوگانگی حاکمیت و ایجاد مشکلات مختلف در جامعه شده است و امیدواریم در سالروز ارتحال بنیانگذار انقلاب، مسوولان آینده کشور، گفتمانی در امتداد گفتمان رهبری داشته باشند که راه حل رفع مشکلات جامعه است.

انتهای پیام/۱۰۱۰

زذ

ارسال نظرات
پر بیننده ها