خبرهای داغ:
چگونه یک نظام گفت و گوی مثبت در خانواده ایجاد کنیم؟

اخبار رسانه‌های غربی برای رأی اولی‌ها ممنوع!

یک مشاور و متخصص کودک و نوجوان گفت: خانواده‌ها باید یک نظام گفت و گوی مثبت را در خانواده راه اندازی کنند، نظامی که فارغ از هرگونه تنش و دعوا باشد.
کد خبر: ۹۳۴۸۶۸۷
|
۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲
به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان؛ خبرگزاری بسیج: سید علیرضا مرتضوی، مشاور و متخصص کودک و نوجوان در خصوص راهکار‌های انتخاب درست برای رأی اولی‌ها و پیشگیری از هیجانات کاذب در خانواده‌ها گفت: یکی از مهم‌ترین رویکرد‌ها در مدیریت رفتار انسان رویکرد سیستمی و محیطی است.

لزوم توجه به ساختار‌های سیستماتیک و محیطی نوجوانان

وی با بیان اینکه این رویکرد در سن‌های پایین‌تر یعنی کودک و نوجوان و حتی جوان بسیار تأثیرگذار است، گفت: این به آن معناست که سیستم و محیط یک فرد بر ساختار‌های ذهنی و شناختی اش تأثیر مستقیم می‌گذارد، نظریه‌ای با عنوان گشتالتی هم دقیقاً در مورد تأثیر همین زمینه‌ها و کارکرد‌های محیط بر رفتار بحث می‌کند، به همین جهت اگر بخواهیم انتخاب درستی در زندگی داشته باشیم باید به این ساختار‌های سیستماتیک و محیطی توجه کنیم.

خانواده‌ها هم اگر به دنبال این هستند که در راستای یک انتخاب صحیح به نوجوان رأی اولی خود کمک کنند، باید کنترل مناسبی روی محیط و سیستم پیرامونی او داشته باشند.

وی ادامه داد: ساختاری که امروز در جامعه تجربه می‌کنیم بسیار سخت و همراه با تغییرات ناگهانی و اضطراب‌های فراگیر اجتماعی در موضوعات مختلف اقتصادی، اجتماعی، اپیدمی کرونا، بحران‌های شغلی و جمعیتی و ... است.

باید روی اطلاعات ورودی مدیریت درستی داشته باشیم

در واقع جامعه در حال انتقال این فشار و اضطراب به نوجوانان و جوانان است، اگر در فضای حانواده هم بخواهیم این اضطراب و نگرانی را منتقل کنیم ساختار فکری بچه‌ها دچار تنش و بحران می‌شود.

این مشاور و متخصص کودک و نوجوان با تأکید بر اینکه خانواده‌ها باید در راستای کنترل سیستم ذهنی نوجوانان حرکت کنند، تصریح کرد: قدم اول در ساختار سازی یک باور ذهنی ورود اطلاعات به ذهن است، مبادی ورود این اطلاعات هم معاشرت‌های دوستانه و خانوادگی، رسانه‌ها و اطلاعاتی است که از اطراف به ذهن نوجوان وارد می‌شود.

یکی دیگر از راه‌های ورود اطلاعات خانواده است، به همین جهت اگر می‌خواهیم باور ذهنی فرزندمان را کنترل کنیم باید روی اطلاعات ورودی مدیریت درستی داشته باشیم، یعنی فضای خانه و محیط اطراف را به نحوی فراهم کنیم که انرژی و ساختار مثبت به ذهن نوجوان بیاید، به نوعی القای آرامش و القای امیدبخشی و خوشبینی.

راه اندازی نظام گفت و گوی مثبت در خانواده

مرتضوی ادامه داد: این در حالی است که نسل‌های قبلی مدام در حال القای حس نا امیدی، ناکارآمدی و درماندگی به نسل جدید هستند، به گونه‌ای که این تصور را در ذهن نوجوان یا جوان ایجاد می‌کنند که او هیچ قدرتی برای تغییر محیط پیرامون خود ندارد.

به همین جهت خانواده‌ها باید این موضوع را مدیریت کرده و سیستم حمایتی خودرا فعال کنند، پذیرای نظرات فرزند خود باشند و به صورت ضربتی و با رفتار‌های خشن رأی او را رد نکنند، در واقع خانواده‌ها باید یک نظام گفت و گوی مثبت را در خانواده راه اندازی کنند، نظامی که فارغ از هرگونه تنش و دعوا باشد.

دور رسانه‌های غربی را خط بکشیم

وی قدم بعدی را ارائه اطلاعات مثبت و القای حس امیدواری و خوش بینی بیان کرد و افزود: این روز‌ها رسانه‌های بیگانه مدام در حال متشنج کردن فضای کشور هستند، ما به عنوان پدر و مادر نباید از اطلاعات این رسانه‌ها استفاده کنیم بلکه باید منابع درست را در اختیار نوجوان خود قرار دهیم و در نهایت بپذیریم که فرزند ما یک انسان متفاوت است و ممکن است نظرات متفاوتی با ما داشته باشد.

مرتضوی گفت: سازمان WHO (بهداشت جهانی) ۱۰ مهارت زندگی را برای یک انسان بالغ موفق برشمرده که هر انسانی باید آن را یاد بگیرد، سن یادگیری این مهارت‌ها از کودکی و ۵ سال دوم زندگی است.

یکی از این مهارت ها، مهارت حل مسأله و تصمیم گیری است، مهارتی که از همان ابتدا به بچه‌ها یاد می‌دهد که مسأله را بشناسند، راه حل‌ها را انتخاب کنند، بهترین چارچوب را برای حل مسأله در نظر بگیرند و در نهایت به اجرا و ارزیابی آن راه حل بپردازند.

وقتی کودک و نوجوان این ۵ مرحله را یاد بگیرد قطعاً می‌تواند در انتخاب شغل، رشته، همسر، محل کار، کاندیدا و ... موفق‌تر عمل کند، اما متأسفانه در ساختار نظام آموزشی ما این مسائل وجود ندارد، در واقع رویکرد‌ها بیشتر به جای آموزش بر محور تئوری بنا شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظرات