محمدحسن قدیری ابیانه سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا بیان کرد: جهان دارد از جهان تک قطبی به جهان چند قطبی می‌رود آمریکا دارد افول پیدا می‌کند حتی بحث تجزیه آمریکا هم این بار خیلی جدی مطرح شده است.
کد خبر: ۹۳۴۸۷۷۸
|
۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، محمدحسن قدیری ابیانه سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا در ویژه برنامه شنبه‌های انتخاباتی با موضوع دولت جوان حزب‌اللهی «انتخابات 28 خرداد و نگاه دولت‌های غربی و غربگرایان» که توسط کمیته استانی انتخابات نهضت استادی بسیج اصفهان، برگزار شد، با بیان این که جهان دارد از جهان تک قطبی به جهان چند قطبی می‌رود امریکا دارد افول پیدا می‌کند حتی بحث تجزیه امریکا هم این بار خیلی جدی مطرح شده، گفت: امریکا راضی نیست که از موضع قدرت ساقط شود، الان هم دشمن  در انتخابات ریاست جمهوری ایران دولت تسلیم طلب می‌خواهد.

قدیری ابیانه، با اشاره به این که موضوع بحث کشورهای غربی است که حمایت کردند از کودتای 28 خرداد، اظهار داشت: ایران یک کشور مهمی است، وسعت ایران از مجموع وسعت کشورهای انگلستان، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا بیشتر است، وسعت جنگل‌های ما از وسعت بعضی کشورهای اروپایی بیشتر است، مجموع نفت و گازی که در ایران وجود دارد از مجموع نفت و گازی که در هر کشوری در جهان  وجود دارد بیشتر است. در یک منطقه استراتژیک قرار داریم بیش از 2000 کیلومتر در خلیج فارس داریم و در شمال کشور هم بزرگترین دریاچه خرز است و از نظر جهانی کشور خیلی بزرگ، اسلامی، ثروتمند ضد امریکایی هستیم.   

وی افزود: اما بالاتر از این اگر کشورهای اسلامی متعهد شوند به یک ابرقدرت تبدیل می‌شوند این چیزی نیست که امریکایی‌ها تازه متوجه شده باشند از دیرباز دنبال این بوده‌اند که منابع این کشورها را غارت کنند سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن را دنبال کرده‌اند که در این سیاست تجزیه هم بوده است، اختلافات نژادی، قومی هر نوع اختلافی که بتوانند دامن بزنند به اختلافات در کشورهای اسلامی را دنبال کرده‌اند.

دشمن ما را بعنوان محور قطب بزرگ اسلامی می‌داند

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا، در ادامه با اشاره به این که بخشی از آبادانی کشورهای غربی و استعمارگر ناشی از غارت کشورهای اسلامی از جمله کشور خودمان بوده است، اظهار کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی شعار وحدت جهان اسلام برخلاف سیاست‌های تفرقه بینداز و حکومت کن شکل گرفت، اگر کشورهای اسلامی متحد شوند به یک ابرقدرتی تبدیل می‌شود که قدرت‌های دیگر در برابر آن رنگی ندارند بنابراین دشمن علاوه بر آنچه که ما هستیم ما را بعنوان محور این قطب بزرگ اسلامی می‌داند.

قدیری ابیانه،گفت: یک زمانی دشمن دنبال کودتا و تجزیه بود که نفوذ کشورمان را در بین قومیت‌های مختلف در داخل کشور از بین ببرد ولی امروز شاهد این است که نفوذ ایران به فراتر از مرزها رفته به مدیترانه رسیده ایران الان در عراق، سوریه، فلسطین، لبنان صاحب نفوذ معنوی است و در بحرین، پاکستان، افغانستان هم نفوذ دارد، ما نفوذ سلطه طلبانه نمی‌خواهیم و استراتژیست‌های دوست و دشمن بر این عقیده هستند که این تمدن اسلامی این قطب بزرگ اسلامی رو به شکل‌گیری است و جمهوری اسلامی ایران محور این تمدن و قطب است پس این توطئه‌هایی که علیه ما می‌چینند علاوه بر دشمنی با خودمان دشمنی با جهان اسلام است که متحد نشود.

وی یادآور شد: یک زمانی اروپایی‌ها هر کدام یک مستعمراتی داشتند، عمده کشورهای امریکای لاتین و از جمله چهار ایالت جنوبی امریکا مستعمره اسپانیا بوده، فرانسه کلی مستعمرات بخصوص در افریقا داشته بخشی از کانادا مستعمره آن بود، انگلستان هم که وضعش مشخص بود آفتاب در سرزمین غرب بود.

 قدیری ابیانه، اظهار داشت: اما با جنگ جهانی دوم امریکا محور قدرت است و امریکا قطب فرمانده و اروپایی‌ها قطب فرمانبر شد. اما واقعیت این است که هر چند امریکایی‌ها فکر می‌کردند با فروپاشی روسیه جهان به سمت تک قطبی می رود اما جهان رفت به سمت چند قطبی شدن الان قطب‌های بزرگی شکل گرفته‌اند، اروپا دنبال این است که بجای پیرو امریکا بودن رقیب امریکا باشد هر چند با همان مدل اما هنوز فاصله دارد، در امریکای لاتین، برزیل، در افریقا افریقای جنوبی هم این موضوع دنبال می‌شود.

با شکل گیری قطب اسلامی قطب‌های دیگر در مقابل آن رنگی نخواهند داشت

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا، گفت: در منطقه ما هم ایران، ترکیه و کشورهای دیگر دنبال این موضوع هستند اما محوریت با جمهوری اسلامی ایران است به اذعان دوست و دشمن داریم تبدیل می‌شویم به یک قطب که اگر این قطب اسلامی تشکیل شود قطب‌های دیگر در مقابل آن رنگی نخواهند داشت. 

شرق به سمت قطب اقتصاد جهانی پیش می‌رود

قدیری ابیانه، افزود: اقتصاد جهانی هم از اروپا و امریکا و غرب دارد منتقل می‌شود به شرق، اقتصاد چین روی دست آنها زده، الان اقتصاد چین یک ششم بزرگتر از اقتصاد امریکاست برای همین ایام کرونا اقتصاد امریکا روبه افول بود در حالی که اقتصاد چین رو به صعود بود بازار اروپا را کالاهای تولیدی چین گرفته با اقلام پیشرفته.

امریکا بیش از یک تریلیون دلار به چین بدهی دارد

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا، بیان کرد: امریکایی‌ها از این وضعیت ناراحت هستند لذا می‌خواهند  مانع پیشرفت چین شوند نگذارند به ابرقدرت اقتصادی جهان تبدیل شود که تا حالا نتوانسته، یکی از کارهایی که کرده این بود که نگذارد کالاهای مصرفی چین وارد امریکا شود اما استقبال می‌کند از این که چین در امریکا سرمایه‌گذاری کند و در امریکا تولیدات صورت بگیرد و الان هم بیش از 2 تریلیون دلار در امریکا سرمایه‌گذاری کرد و امریکا هم بیش از یک تریلیون دلار به چین بدهی دارد.

هر کس به امریکا اعتماد کرد ضرر می‌کند

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا، افزود: اما ترامپ پیش از این که دولت را ترک کند گفت که آنقدر اقتصاد امریکا از کرونا لطمه خورده که اگر کرونا تمام شود 10 سال طول می‌کشد تا امریکا برگردد به حالت قبل کرونا، این در حالی است که در اوج کرونا اقتصاد چین به شدت در حال پیشرفت بوده و این امریکا را به شدت نگران کرده جالب است ترامپ اخیرا گفته به خاطر کرونای چینی، چین باید به امریکا ده تریلیون دلار غرامت بپردازد به اندازه 200 سال درآمد نفت ایران قبل تحریم. اگر امریکا دارایی‌های چین را ندهد و سرمایه‌گذاری آن را مصادره کند چین در وضعیت دشورای قرار می‌گیرد، در واقع هر کس به امریکا اعتماد کرد ضرر می‌کند.

امریکا راضی نیست که از موضع قدرت ساقط شود

وی بیان کرد: در این وضعیت امریکا راضی نیست که از موضع قدرت ساقط شود باید یک کاری بکند؛ از نظر قدرت نظامی آن قدر قدرت دارد که می‌تواند کل کره زمین را چند بار با بمب‌های هسته ای شخم کند، اما فقط امریکا دارای قدرت هسته‌ای نیست، چین، روسیه، کره شمالی، هند، پاکستان، رژیم صهیونیستی، فرانسه و انگلستان و کشورهای دیگر هم اگر اراده کنند می‌توانند.

 جهان به سمت چند قطبی می‌رود، و بحث تجزیه امریکا جدی است

 قدیری ابیانه، گفت: جهان دارد از جهان تک قطبی به جهان چند قطبی می‌رود امریکا دارد افول پیدا می‌کند حتی بحث تجزیه امریکا هم این بار خیلی جدی مطرح شده؛ انگلیس هم که یک زمانی آفتاب در سرزمین غرب بود در آستانه تجزیه است، امریکا نمی‌تواند همه این قطب‌ها را بمباران هسته‌ای بکند.

وی ادامه داد: چین، هند، اروپا و خیلی از کشورها به نفت احتیاج دارند، چین هم که بشدت وابسته به نفت است، می‌داند امریکا می‌خواهد به چین ضربه بزند، چین نفت مورد نیاز را از ایران و عربستان و کویت و قطر و روسیه و جاهای دیگر تامین می‌کند، قدرت‌های دیگر هم نیازمند نفت هستند، همچنین ونزوئلا که ذخایر نفت از هر کشوری بالاتر است.

امریکا موضوع تک ابرقدرتی خود را با تسلط بر نفت دنبال می‌کند

قدیری ابیانه، ادامه داد: امریکا برای این که بتواند موضوع تک ابرقدرتی خود را تامین کند و جلو شکل‌گیری قط‌بهای جهانی را بگیرد باید بر نفت منطقه مسلط باشد، ما هم فروش نفت به امریکا قطع نکردیم، اما نقشه امریکا برای این که بتواند قطب‌ها را مهار کند، تصاحب نفت کشورهای نفت خیز در منطقه ماست.

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا، ادامه داد: ایران هرگز نفت را واگذار نخواهد کرد، تا ما هستیم سراغ کشورهای دیگر مثلا کشورهای عربی نمی‌روند، چون در آن کشورها پایگاه دارند و نیاز به لشکرکشی نیست. 

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا، تاکید کرد: بنابراین مهم است که نیاز دشمن را بدانیم مهم است بدانیم چه هدفی دارد، از اول انقلاب هم دائما توطئه کرده‌اند اما شکست خوردند. چشم آنها به نفت دوخته است، برخی فکر می‌کنند اگر با امریکا مذاکره کنند امریکا از اهداف پلید خود دست برخواهد داشت. در مذاکرات چه چیزی می‌خواهند، امریکایی‌ها فقط می‌خواهند موضع تک ابرقدرتی خود را تضمین کنند.

قدیری ابیانه با اشاره به این که همچنین برخی گمان می‌کنند دست از اسلام بردارند مشکل حل می‌شود گفت: ونزوئلا و یا کشوری که معدن مس در جهان است مسلمان نیستند، یا این که مصدق که امریکا را دشمن نمی‌دانست بلکه امریکا را هم دوست می‌دانست دشمن را نشناخت و همین باعث شد هم دولت خودش ساقط شود هم کشور ما 25 سال گرفتار دشمن باشد و مرگ بر امریکا هم نمی‌گفت. خیلی از کشورهای دیگر هم مسلمان نبوده با امریکا هم کاری نداشتند اما امریکا دنبال غارت و مستعمره است.

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا، تاکید کرد: دشمن شناسی خیلی مهم است ما داریم دشمن شناسی می‌کنیم بهمن 57 تا 13 آبان سفارت امریکا بزرگترین سفارتخانه که در کشور دایر بود قطع رابطه هم نکردیم اما اسناد لانه جاسوسی نشان داد دنبال کودتا و تجریه ایران بودند، سند جعل می‌کردند شنود می‌کردند جاسوس استخدام می‌کردند.

وی با بیان این که برخی می‌گویند اگر با امریکا رابطه برقرار کنیم مشکل حل خواهد شد، گفت: پاکستان و مصر که با امریکا رابطه دارند از نظر سیاسی و امنیتی هم پایگاه نظامی در اختیار امریکا گذاشته‌اند، بالای 40 میلیون زیر خط فقر دارند بالای 30 میلیون کارتون خواب دارند. اگر قرار بود ارتباط با امریکا باعث گشایش شود کشورهای زیادی رابطه دارند و وضعیت بسیاری نامناسب هم دارند.   

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا، خاطرنشان کرد: آنها که می‌گویند اگر ژاپن و کره پیشرفت کردند به خاطر رابطه با امریکا بود اشتباه می‌کنند آنها بخاطر ساعت مفید کاری بالا، هنر در مصرف، انضباط اجتماعی، وجدان کاری، تعصب در خرید جنس کشور خود و با دهها سال تلاش پیشرفت کردند.

از اول هم اعلام کرده بودم برجام به جایی نمی‌رسد

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا، تاکید کرد: خلاصه این که چیزی نداریم به امریکا بدهیم که امریکا راضی شود لذا از اول اعلام کرده بودیم برجام به جایی نمی‌رسد، برجام امضا شود عمل نمی‌کنند و نکردند و نخواهند کرد این هم که الان مذاکره می‌کنند این بازی است اگر فردا هم آمدند اعلام کردند دنبال امتیاز برای بحث انتخابات هستند و بعد 28 مرداد هم می‌گویند نمی‌شود.

امریکا از نظر نظامی نمی‌تواند به ما حمله کند

قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: امریکا الان از نظر نظامی نمی‌تواند به ما حمله کند، تهدید کردند 51 نقطه ایران را می‌زنیم، اما نتوانستند بلایی که سر عین الاسد آوردیم با این که 135 نفر کشته دادند نتوانستند عکس‌العملی از خود نشان دهند برای همین هم گفتند سردرد گرفتند.

برنده مورد نظر دشمن در انتخابات، امتیار می‌دهند بدون این که هیچ امتیازی بگیرند

وی با بیان این که از نظر نظامی نمی‌توانند اما هر کار بتوانند کرده و می‌کنند، تصریح کرد: برای همین برای آنها مهم است که چه کسی در ایران حاکم شود مهم است برای آنها چه کسی رئیس جمهور و مجلس برنده شود، چون تمام توطئه‌های آنها شکست خورده کسانی می‌خواهند پیروز باشند که در مقابل غرب مرعوبند، مجذوبند، تسلیم می‌شوند امتیار می‌دهند حتی بدون این که هیچ امتیازی بگیرند.

قدیری ابیانه اظهار کرد:  دنبال فتنه داخلی بوده‌اند خانم کلینتون در خاطرات خود می‌گوید جنبش سبز را ما حمایت کردیم تمام رسانه‌ها کمک کردند کمک مالی هم کردند، همه انگلیس‌ها، اسرائیل، امریکا، اروپایی‌ها، ارتجاع عرب، ضد انقلاب داخل، بهایی‌ها، ساواکی‌ها، سلطنت طلب‌ها،منافقین، ریگی‌ها، داعشی‌ها در فتنه 88 حمایت کردند.

دشمن نگرانند دولت سالمی بیاید سرکار و تحریم‌ها را خنثی کنند

وی سپس با اشاره به این اگر نگاه کنیم در شبکه‌ها در انتخابات گذشته هم نگرانی داشتند و مهم بود برایشان چه کسی برنده باشد، نگرانی که رئیس اسبق سیا و اسرائیل داشتند؛ دنبال اهداف خود بودند، گفت: الان هم به شدت نگرانند که دولت سالمی بیاید سرکار و تحریم‌ها را خنثی کنند و چون تحلیل و ارزیابی استکبار این است که مردم دنبال شکل‌گیری دولتی سالم هستند در حال حاضر به تحریم انتخابات دامن می‌زنند.

دشمن دولت تسلیم طلب می‌خواهد

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا، خاطرنشان کرد: دشمن دولت تسلیم طلب می‌خواهند که فشار آوردند عقب بکشند ایران ضعیف شود، و در حالی که کسانی در داخل بخاطر نداشتن نگاه استراتژیک و بخاطر علقه و علاقه‌ای که به امریکا دارند و مرعوب امریکا هم هستند این گونه تلقین می‌خواهند بکنند امریکا خیلی توانمند است اما پژوهشی که خود امریکا با 250 میلیون دلار انجام داد و همراه با یک مانور نظامی اصلی هم بود اعلام کردند اگر امریکا به ایران حمله کند حداقل در روز اول 20 هزار کشته می‌شوند و تمام ناوگان از جمله ناو هواپیمابرش قطع می‌شود این نظر آنهاست.

آنها که می‌گویند عصر جنگ و کشورگشایی گذشته اینها خط امریکا است

وی با تاکید بر این که منتها گفته‌اند اما اگر ایران موشک نداشته باشد امریکا می‌تواند، گفت: بنابراین آنها که می‌گویند عصر جنگ و موشک گذشته است بدون این که متوجه شوند یا برخی متوجه هستند اینها خط امریکاست ما موشک دوربرد نقطه زن هم داریم می‌خواهند توان را از ما بگیرند که بتوانند حمله کنند، احیانا پیروز شوند ایران را اشغال و تجزیه و بعد سراغ دیگر کشورها بروند و ابرقدرتی خود را تضمین کنند.

پایان بخش این نشست پرسش و پاسخ بود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات