خبرهای داغ:
رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهرگفت: اگر واقعاً دولتی سرکار بیاید که بخواهد مشکلات اقتصادی کشور را در ابعاد مختلف به صورت اساسی حل کند، باید به دانشگاه‌ به عنوان متخصص در حوزه‌های مختلف نگاه داشته باشد
کد خبر: ۹۳۵۰۵۳۲
|
۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۰
منصور زراءنژاد درخصوص مطالبه جامعه دانشگاهی از دولت آینده، اظهار کرد: کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری معمولاً در زمان انتخابات، دانشگاه‌ها را مورد توجه قرار می‌دهند و از مخاطبین اصلی آن‌ها دانشگاهیان هستند. اما عموماً بعد از انتخابات و آغاز به کار دولت‌های جدید، به دلیل وجود مسائل و مشکلات زیاد، دانشگاه‌ها از آموزش و پژوهش و مسائل مربوط به نخبگان و نقش دانشگاه در توسعه کشور مغفول باقی می‌مانند.

دانشگاه‌ها مورد غفلت قرار گرفته‌اند

وی گفت: تا وقتی توجه اساسی به دانشگاه‌ها نشود، امکان توسعه‌ کشور و حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، اگر نگویم محال است تقریباً بسیار دشوار است. اگر دولتی ایجاد اشتغال را سرلوحه کار خود قرار دهد یا بخواهد نرخ تورم را کاهش دهد، باید توسط متخصصان و با بررسی‌ها و پژوهش‌های تخصصی، اقدام به این کار کند اما متأسفانه دانشگاه‌ها هم از نظر بودجه و هم توجه به نخبگان دانشگاهی معمولاً مورد غفلت قرار گرفته‌اند.

رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با اشاره به دلیل خروج نخبگان از کشور، ادامه داد: بخشی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به دلیل بی‌توجهی از کشور خارج می‌شوند و بخشی از آن‌هایی که می‌مانند در حالی که متخصص هستند و باید در صنعت مورد استفاده قرار گیرند؛ به کار گرفته نمی‌شوند زیرا اعتقاد واقعی به خروجی دانشگاه وجود ندارد و یا اگر این اعتقاد وجود داشته باشد، به اندازه‌ کافی نیست.

دولت آینده باید مشکلات خود را از طریق دانشگاه حل کند

زراءنژاد با اشاره به انتظارات دانشگاهیان از دولت آینده، بیان کرد: اگر واقعاً دولتی سرکار بیاید که بخواهد مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور را در ابعاد مختلف به صورت اساسی حل کند، باید به دانشگاه‌ به عنوان متخصص در حوزه‌های مختلف نگاه داشته باشد و به بودجه دانشگاه به شکل سرمایه‌گذاری برای حل مشکلات کشور نگاه کند. دولت آینده باید مشکلات خود را از طریق دانشگاه حل کند.

به کار نگرفتن دانشگاه‌ها، از دلایل وجود مشکلات ریشه‌ای در کشور

وی با اشاره به تبعات بی‌توجهی به دانشگاه‌ها، گفت: از تبعات بی‌توجهی به دانشگاه می‌توان به ناامید شدن نخبگان دانشگاهی اشاره کرد که باعث کاهش ارتباط آن‌ها با صنعت و جامعه می‌شود و ممکن است احساس کنند تلاش و هزینه‌ای که برای فراگیری دانش و فناوری کرده‌اند، عملاً خریدار ندارد. وقتی در علوم اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و بانکداری و ... مشکلی پیش می‌آید مدعیان حل این مسائل، دانشگاهیان نیستند و این مسئله باعث بی‌انگیزگی نخبگان دانشگاهی می‌شود. دانشگاه‌های ما به جای حل مشکلات جامعه و صنعت عملاً جزیره‌ای شده‌اند و این مسئله به دلیل عدم توجه کافی دولت‌ها به دانشگاه‌ها است. این بی‌توجهی باعث گسست دانشگاه از صنعت و جامعه شده است. در صورتی که باید نیاز صنعت و جامعه در دانشگاه رفع شود. بی‌توجهی دولت‌ها تاکنون باعث بی‌انگیزگی نخبگان و مهاجرت شده و بیکاری فارغ‌التحصیلان به طور بی‌سابقه‌ای افزایش پیدا کرده است و این ناشی از همان بی‌توجهی است. یکی از دلایل وجود مشکلات ریشه‌ای در کشور به کار نگرفتن دانشگاه‌ها است.

ضرر وارده به کشور به دلیل بی‌توجهی به دانشگاه است

رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر عنوان کرد: دانشگاه‌ها، پژوهش، علم و فناوری در اولویت جدی دولت‌ها نبوده‌اند و ضرر عمده‌ای که تاکنون متوجه کشور شده به دلیل همین بی‌اعتنایی است. دولت باید به دانشگاه باور داشته باشد. باور کند که علی‌رغم هزینه‌های فراوانی که برای تربیت نیروی انسانی و نخبگان در دانشگاه پرداخت می‌شود، پس از فارغ‌التحصیلی بخشی از آن‌ها مجبور هستند از کشور خارج شوند و این همان خروج سرمایه است.

دولت فرآیند خروج نخبگان را رصد و رفع کند

وی در پایان گفت: دولت باید فرآیند خروج نخبگان را رصد و در جهت رفع آن تلاش کند. دولت‌ها باید کاری کنند که فرآیند مهاجرت کاهش و یا متوقف شود. راهکار جلوگیری از خروج نخبگان را نباید به نهادهای دیگر سپرد، بلکه دانشگاه می‌تواند این مشکل را حل کند.

انتهای پیام
ارسال نظرات
پر بیننده ها