عضو شورای عالی سیاسی دولت نجات ملی یمن اعلام کرد که در صورت پاسخ مثبت ائتلاف سعودی به میانجیگری عمان و پاسخ‌‌های صنعاء که به عمان ارائه شده، ممانعتی برای ازسرگیری مذاکرات در قطر نمی‌بیند.
کد خبر: ۹۳۵۰۹۸۹
|
۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، جنبش انصارالله یمن از موافقت با برگزاری دور جدید مذاکرات در قطر در صورت دریافت پاسخ‌های مثبت از سوی ائتلاف در قبال نامه تحویل داده شده از سوی هیأت عمانی خبر داد.
 

«محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی دولت نجات ملی یمن طی پستی در توئیتر نوشت: «اگر کشورهای متجاوز به پاسخ رهبر انقلاب به پیام سلطان بزرگوار[عمان] پاسخ مثبت دادند، من معتقدم که مانعی از نظر ما برای [برگزاری] نشست و تکمیل گفت‌‌وگو در کشور قطر وجود ندارد. البته اگر رهبران کشورهای متجاوز این را دوست دارند».

اعلام آمادگی صنعاء برای ازسرگیری مذاکرات در قطر

این رهبر انصارالله یمن، چندی روز پیش نیز طی پستی در توئیتر نوشته بود: «از تلاش‌های صلح عمان قدردانی می‌کنیم، موفقیت این تلاش‌ها به موافقت کشورهای متجاوز (ائتلاف سعودی) و جدیت آن‌ها برای دستیابی به توافقی قابل اجرا و جبران زیان‌های ملت بستگی دارد».

وی تأکید کرد که این توافق نباید همانند توافق ریاض، صوری باشد. ضمن این‌که، یکی از کشورهای برادر برای حمایت از هر گونه گفت‌وگویی در منطقه اعلام آمادگی کرده است که در دست بررسی است.

پیشتر «احمد عوض بن مبارک» وزیر خارجه دولت مستعفی یمن به ریاست «عبدربه منصور هادی» از پیشرفت در میانجی‌گیری عُمان برای دستیابی به توافق آتش‌بس در یمن خبر داده و خواستار اعمال فشار اروپا بر صنعاء شده بود.

هیأت عمانی که هفته پیش وارد صنعاء شده بود پس از دیدار با رهبران جنبش انصارالله و رایزنی درباره بحران یمن، روز جمعه صنعاء را ترک کرد.

به اعلام منابع رسانه‌ای، ه​یأت عمانی در سفر به صنعاء و دیدار با رهبران جنبش انصارالله چهار مسأله را بررسی کرده است که عبارتند از: برقراری آتش‌بس، ورود به مذاکرات صلح با طرف‌های یمنی، ورود کشتی‌های حامل فرآورده‌های نفتی به بندر الحدیده سپس آغاز مذاکرات مستقیم و همچنین بازگشایی فرودگاه صنعاء.

چندی بعد، «بدر بن حمد بن حمود البوسعیدی» وزیر خارجه عمان در سفری به ریاض با «فیصل بن فرحان» همتای سعودی خود دیدار کرد و در این دیدار پیام مکتوب «هیثم بن طارق بن تیمور» سلطان عمان به «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» شاه سعودی را تقدیم بن فرحان کرد.

گرچه خبرگزاری رسمی عربستان به جزئیات پیام سلطان هیثم اشاره‌ای نکرد، اما روزنامه «رأی الیوم» نوشت که پیام سلطان هیثم حاوی مطالبی درباره تلاش‌های عمان برای حل بحران یمن بود.

 
 
ارسال نظرات