خبرهای داغ:
تبریز- مسئول سازمان بسیج اساتید آذربایجان شرقی اظهارداشت: تربیت انسان‌هایی در تراز انقلاب از اهداف تاسیس بسیج اساتید است.
کد خبر: ۹۳۵۲۵۰۲
|
۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، رضا محمدی گفت: یکی از اهدافی که از زمان تاسیس بسیج اساتید دنبال می‌شود،  پرورش انسان‌ها در تراز انقلاب اسلامی مانند شهید چمران است که رهبر معظم انقلاب نیز در بیاناتشان به این امر اشاره کرده‌اند که بسیج اساتید باید بتواند انسان‌هایی در تراز شهید چمران را تحویل انقلاب و جامعه دهد.

وی اضافه کرد: بسیج اساتید در این‌ راستا برنامه‌هایی را در دانشگاه‌ها اجرا می‌کند که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به جلسات معرفتی و بصیرت‌افزایی، برنامه‌هایی که علم را همراه با تهذیب نفس، اخلاق و معنویت  توام کند، اشاره کرد.

محمدی خاطرنشان کرد: در برخی از کشورها و اکثر کشورهای اروپایی علم را به صورت تک‌بعدی نگاه کرده و دارای تفکرات اومانیستی و انسان‌محوری هستند اما ما می‌خواهیم با خدا محور کردن علم، یک تفکر اسلامی را به علم وارد کنیم، لذا یکی از نقش‌های بسیج اساتید در دانشگاه ها زنده نگه‌داشتن ارزش‌های اسلامی، دینی، اخلاقی، معنوی و دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی در جامعه است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه بسیج اساتید توانسته است اساتید متعهد و متخصص را در دانشگاه‌ها به جامعه معرفی کند که منشاء خدمات ارزشمند  در جامعه بوده اندکه برخی از این اساتید در چند سال اخیر موفق به درخشش در عرصه‌های گوناگون علمی شده اند و حتی برخی از این اساتید از جمله شهیدان علی‌محمدی، شهریاری و... به دست کشورهای غربی و دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی به شهادت رسیدند.

محمدی در تشریح نقش بسیج اساتید در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب متذکر شد: از روزی که رهبر معظم انقلاب در ۲۲ بهمن سال ۹۷  بیانیه‌ی گام دوم را صادر فرمودند، بسیج اساتید به عنوان علمی‌ترین و تخصصی‌ترین قشر بسیج که یک جامعه‌ی نخبگانی در جامعه شناخته می‌شود، نقش فعالی در این زمینه ایفا کرده است.

 وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه‌ی گام دوم مطالباتی داشتند که این مطالبات پیشرفت‌ها و خدمات انقلاب اسلامی را بیان می‌کنند و ایشان تاکید می‌کنند که یک‌سری نواقص نیز وجود داشته و در بحث عدالت، فاصله‌ی زیادی با عدالت داریم و در بحث‌های علمی و صنعتی نیز ناهنجاری هایی و۹ود دارد که ما با قله‌ها فاصله داریم.

مسئول بسیج اساتید دانشگاه‌های آذربایجان شرقی گفت: بسیج اساتید برنامه‌هایی را برای تبدیل بیانیه‌ی گام دوم به یک گفتمان عمومی در جامعه اجرا کرده است که از جمله‌ی این برنامه ها می‌توان به اجرای دوره‌های تربیت‌ مدرس بیانیه‌ی گام دوم اشاره کرد که در این دوره‌ها اساتیدی را تربیت کردیم که می‌توانند این بیانیه را در دانشگاه‌ها و در سطح جامعه تدریس بیان و تفهیم کنند.

محمدی ادامه داد: بیانیه‌ی گام دوم انقلاب به‌عنوان یک سند استراتژیک نظام و یک سند راهبردی شیعه شناخته می‌شود که می‌تواند کشور را به قله‌های اوج و افتخار برساند و بسیج اساتید علاوه بر برگزاری دوره‌های تربیت مدرس برای تبیین این بیانیه، کتابی را نیز با همکاری برخی از اساتید صاحب‌نظر در بحث تبیین این بیانیه چاپ و در سطح کشور منتشر کرده است.

وی افزود: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب در این بیانیه در بحث های مختلفی از جمله علم و فناوری، اخلاق و معنویت، عدالت، فساد ستیزی، سیاست خارجی، سبک زندگی و ...  مطالباتی داشتند، ما با برگزاری وبینارها، سمینارها و برگزاری جلسات و کلاس‌های حضوری توانستیم تا اندازه ای نقش خود را ایفا کنیم و ناگفته نماند که  در بحث بیانیه‌ی گام دوم و مخصوصاً در بحث علم و فناوری اساتید بسیجی خودشان را ملزم به تحقق این بیانیه می‌دانند چرا که اولین توصیه رهبر معظم انقلاب بحث علم و فناوری است و از بسیج اساتید بعنوان قشر متخصص و نخبه انتظار می‌رود که سرآمد بوده و کارهای بر زمین مانده در علم و فناوری را برعهده بگیرد.

محمدی یکی از اهداف بسیج اساتید را در دانشگاه‌ها دفاع از ارزش‌های انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی و مقابله با افکار انحرافی و غربگرایانه عنوان کرد و افزود: متأسفانه دانشگاه‌های ما کپی گرفته از دانشگاه‌های غربی است و حتی برخی از علوم ما نیز علوم ترجمه‌ای است که متأسفانه در بحث مسائل علوم انسانی هم با وجود اینکه رهبر معظم انقلاب چند سال قبل علوم انسانی اسلامی را مطرح کردند، این علوم نیز مبتنی بر یکسری آموزه‌ها و ترجمه‌شده از کتاب‌های غربی است درحالی‌که نظام مقدس جمهوری اسلامی ما بر پایه شریعت اسلام بوده و در حوزه‌های مختلف از جمله جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، اقتصاد، مباحث فلسفه و مباحث دیگر مطمئنا منابع غنی برای بیان و ابراز و حرفی برای گفتن دارد.

وی ادامه داد: متأسفانه در بعضی از اساتید و دانش‌آموخته‌های غربی که در دانشگاه‌های ما مشغول به کار هستند، با وجود اینکه تعداد شان نیز اندک است،  افکار غرب‌گرایانه وجود دارد که غرب را قبله آمال خود دانسته و این تفکر در برخی از کلاس‌های درسی نیز تبلیغ و بحث غرب‌گرایی در بین دانشجویان ترویج داده می‌شود.

محمدی در تشریح اقدامات بسیج اساتید برای مقابله با این نوع تفکر گفت: برگزاری کرسی‌های نقد و نظریه‌پردازی در خصوص غرب‌شناسی، بررسی اثرات افکار و عقاید غرب‌گرایانه، برگزاری مناظره با این افراد در دانشگاه‌ها و پیش بردن مناظره‌ها بر اساس ادله عقلی، دینی و شرعی از جمله کارهای بسیج اساتید در دانشگاه ها است و ما سعی می‌کنیم طرف مقابل را با مباحث علمی، مستدل و مستند اقناع کرده و در مقابل این جریان مبارزه کنیم.

مسئول بسیج اساتید در دانشگاه های آذربایجان شرقی در رابطه با نقش‌آفرینی بسیج اساتید در موضوعات و مسائل اجتماعی اظهار کرد: بسیج اساتید خود را  تافته‌ای جدابافته از جامعه نمی‌داند و خود را به‌عنوان یک قشر فرهیخته‌ی دانشگاهی در خدمت جامعه، نظام و انقلاب می‌داند که ملزم به شناسایی مشکلات اجتماعی و ارائه‌ی راهکار برای حل این مشکلات است.

محمدی ادامه داد: بسیج اساتید بعنوان یک مجموعه‌ای که در آن علم، عمل، تعهد و تخصص در کنار هم جمع شده است، چیزی را برای خودش نمی‌خواهد و با داشتن احساس تکلیف و وظیفه برای جامعه و مردم خدمت‌رسانی می‌کند که بعنوان مثال در مباحثی مانند کرونا که جامعه را دچار مشکلات کرده است و در مباحث علمی همیشه یکی از پیشگامان این عرصه بوده و با سپرکردن سینه به فکر حل مشکلات است و اکثراً اساتید بسیجی  در کنار سایر اساتید در حل مشکلات جامعه نقش‌آفرینی داشته و منشأ خیر بودند.

وی افزود: ما اساتیدی ما شهید شهریاری داشتیم که متعهد و متخصص بود و علی‌رغم اینکه از چندین کشور پیشنهادات نجومی داشت و می‌توانست به‌راحتی در آن کشورها اقامت کرده و مشغول به کار شود، در ایران ماند و منشا خدمات بسیاری برای کشورش شد.

محمدی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در خصوص انتظارات سازمان بسیج اساتید از رئیس جمهوری منتخب و دولت آینده گفت: آقای رئیسی در انتخابات شعارهایی را در خصوص تشکیل دولت قوی، مردمی، انقلابی و جهادی داده است و خوشبخاته کارنامه و عملکرد او نشان می‌دهد که یک مدیر ساده‌زیست، پاک‌دست، انقلابی و جهادی است و اولین مطالبه‌ی بسیج اساتید از دولت آینده حل مشکلات معیشتی، اقتصادی و مشکل تورم در جامعه است.

 وی با بیان اینکه بسیج اساتید مشکلات جامعه را رصد می‌کند، افزود: بسیج هیچ‌وقت در موضع سهم‌خواهی نبوده و برای خود چیزی نخواهد خواست و در بحث پست‌های اجرایی و مدیریتی نیز سهم‌خواهی نخواهد کرد اما درصورتیکه دولت بخواهد که اساتید بسیجی توانمند، متعهد و متخصص در موضوعی ورود پیدا کند، بسیج اساتید بدون هیچگونه چشمداشت و با تمام توان و تلاش این کار را انجام خواهد داد.

محمدی تاکید کرد: اگر دولت در اجرای برنامه هایی وعده‌ی آنها را داده بود تععل یا سستی کند و یا اگر مدیری برخلاف وعده‌ها و شعارهای دولت انقلابی، جهادی و مردمی عمل کند، مطمئنا بسیج اساتید سکوت نخواهد کرد و همیشه طرف نظام  و مردم را خواهد گرفت و دولت را ملزم خواهد کرد که به مطالبات به‌حق مردم جامه‌ی عمل پوشانده و مشکلات را حل کند.

مسئول بسیج اساتید دانشگاه های آذربایجان شرقی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز یادآور شد: انتخابات با موفقیت و با سربلندی انجام شد که مردم پیروز این انتخابات بودند و نشان دادند علی‌رغم داشتن گلایه‌ و نارضایتی از وضع معیشت، مسکن، تورم و ... همچنان دوست‌دار و پشتیبان نظام هستند و اگر برخی از مردم از انتخابات قهر کنند، این‌ تلقی یک نوع اعتراض به وضع موجود است اما در نهایت بازهم پشتیبان و علاقه‌مند به نظام بوده و هیچ‌وقت  نظام را فدای این موضوعات نخواهند کرد.

وی اضافه کرد: حضور پرشور و میلیونی مردم علی‌رغم مشکلات اقتصادی و با وجود ویروس کرونا نشان داد که مردم علاقه‌مند به نظام و کشورشان هستند و همیشه خواهان یک ایران سربلند، عزت‌مند و قدرتمند در دنیا  هستند و برای این‌که این نظام با اقتدار به راه خود ادامه دهد، پای کار انقلاب می مانند.

وی در خصوص پایین بودن میزان مشارکت در سیزدهمین دوره ریاست جمهوری نسبت به دوره های قبل گفت: متأسفانه یکسری وعده‌ها و شعارهایی در انتخابات های قبلی داده‌شده بود که برخی از این وعده‌ها و شعار ها در جامعه محقق نشد و یک سری مدیرانی داشتیم که نه تنها کارایی لازم را نداشتند، حتی دچار  مشکلات مانند فساد اقتصادی و مالی نیز شدند که همه‌ی این‌ موارد باعث ایجاد نارضایتی و گلایه‌مندی در مردم شد.

محمدی تاکید کرد: دولت‌های بعد از انقلاب خدمات و در عین حال صدماتی داشتند که متاسفانه چون در برخی از دولت‌ها صدمات از خدمات بیشتر بود، این موضوع موجب نارضایتی و گله‌مندی مردم و در نتیجه مشارکت پایین در انتخابات شد که امیدواریم دولت جدید با دمیدن یک نفس تازه در قوه‌مجریه و با کمک مردم و کار و تلاش شبانه‌روزی بتواند مشکلات را حل کند.

وی متذکر شد: بسیج اساتید همپای رهبر انقلاب و مردم به تعهد خود بر روی نظام تاکید داشته و خود را پای‌کار انقلاب و متعهد به خون شهدا می داند که برای رسیدن به آرمان ها و ارزشهای انقلاب اسلامی از هیچ تلاشی دریغ نکرده و کارهای در زمین مانده در دانشگاه‌ها را بر عهده گرفت و مدافع ارزش های نظام و انقلاب در دانشگاه ها است.

مسئول بسیج اساتید دانشگاه های استان در پایان گفت: این سازمان در مباحث علمی و فناوری و تبدیل علم به ثروت سعی در پیشگامی دارد و پژوهشکده هایی را در مباحث علوم مهندسی، تجربی و اندیشگاه هایی در مباحث علوم انسانی تشکیل داده و به دنبال تولید محتوای علوم انسانی اسلامی است که ایده های علمی را تبدیل به ثروت می‌کند و جامعه را از لحاظ علمی بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، به قله های اوج خود رسانده و کشور مقتدر و با صلابتی را در دنیا شاهد بوده و مشکلات هم خیلی زود مرتفع شوند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها