خبرهای داغ:
معاون پژوهش حوزه علمیه نجمیه شهرستان سرخه گفت: آن چه که بعد علمی امام رضا (ع) را بیش از هر چیزی ممتاز می نماید، استدلال کردن با هر گروه و فرقه با منطق و عقاید خود ایشان است.
کد خبر: ۹۳۵۲۹۵۵
|
۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱

همزمان با ولادت با سعادت علی بن موسی الرضا (ع) زهرا دولتی معاون پژوهش حوزه علمیه نجمیه شهرستان سرخه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در سرخه با اشاره به اینکه شخصیت امام رضا (ع) ذو ابعاد است یعنی در چهار بُعد فرهنگی، علمی، سیاسی و اجتماعی است، اظهار کرد: اما از جامعیت و وحدتی برخوردار است که تمام ابعاد شخصیتی وی را شامل شده و با رویکرد وحدت گرایانه به شخصیت آن حضرت می توان تصویری جامع و کامل را برای رفع نیازهای جهانیان ارائه کرد.

وی افزود: نیازهای جهان شامل چهار بُعد فرهنگی، علمی، سیاسی و اجتماعی است. این نیازها، ناظر به ابعاد و زوایای وجودی امامان معصوم است و در نتیجه امام رضا (ع) نیز به عنوان امام هشتم و معصوم دهم از این ابعاد شخصیتی برخوردار است.

معاون پژوهش حوزه علمیه نجمیه شهرستان سرخه با بیان اینکه حکیم کسی است که به مرتبه ای رسیده است که مشابه عالم عینی و خارجی است و تمامی ابعاد آن را در وجود خود متجلی ساخته است، گفت: با توجه به اینکه مقام امامت برتر از مقام حکمت است، پس امامان معصوم دارای صفت حکمت هستند یعنی تمامی جنبه های آفرینش را در خود متجلی ساخته اند.

دولتی ادامه داد: جهان آفرینش نیز دارای ابعاد و جنبه های گوناگونی است که تنها توسط انسان شناخته و واکاوی می شود، انسان کامل که تمام حقایق جهان را در خود متجلی ساخته نیز به عنوان جهان اصغر دارای این جنبه های گوناگون است.

وی بیان داشت: انسان با تمامی حقیقت خود (مادی - معنوی)، یعنی انسان کامل، نمونه و نسخه ای کامل از جهان آفرینش است. در نتیجه ابعاد وجودی جهان را می توان در ابعاد شخصیتی امام معصوم یافت.

معاون پژوهش حوزه علمیه نجمیه شهرستان سرخه با عنوان اینکه ابعاد مادی و معنوی می‌تواند خلأ فرهنگی امروز جهان را پر کرده و بر طرف کننده ی نیازهای جهانیان در مسائل اخلاقی و معنوی قرار گیرد، افزود: پس شایسته است صفات اخلاقی و معنوی امام رضا (ع)، که بیانگر جایگاه فرهنگی آن حضرت در جهان اسلام است برای رفع خلأهای فرهنگی و اخلاقی جهانیان مورد توجه قرار گیرد.

دولتی با اشاره به اینکه در بعد علمی، امام رضا (ع) مانند سایر اهل بیت (ع) با صفت تفکر و اندیشه ممتاز می شود، گفت: آن حضرت در تلاوت آیات قرآن به امر تفکر و تدبر عنایت ویژه ای داشته اند. ایشان، برای عقل نیز منزلت ویژه ای قائل بوده، عقل را حجت الهی برای تمامی آفریدگان به شمار می آوردند.

وی با بیان اینکه از جمله دیگر ویژگی های ساحت علمی امام رضا (ع)، گفتگو کردن بدون در نظر گرفتن پیش فرض های اعتقادی است، اظهار کرد: آن چه که بعد علمی امام رضا (ع) را بیش از هر چیزی ممتاز می نماید، استدلال کردن با هر گروه و فرقه با منطق و عقاید خود ایشان است.

معاون پژوهش حوزه علمیه نجمیه شهرستان سرخه اذعان کرد: از دیگر خصوصیات امام رضا (ع) در بُعد علمی آن است که ایشان در پاسخ به مسائل علمی، مسأله را هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ دینی اثبات می کردند.

دولتی با بیان اینکه سیاست در منطق اسلام و اهل بیت (ع)، ابزاری برای احقاق حق و از بین بردن باطل است؛ این روش در سیره ی حضرت رضا (ع) نیز کاملاً به چشم می خورد، تصریح کرد: سیره ی اجتماعی معصومین (ع) مبنی بر حضور در اجتماع و استفاده از بستر اجتماعی – سیاسی برای رفع مشکلات مردم و آموزش سبک صحیح زندگی به ایشان حقیقتی انکارناپذیر است. بنابراین همانطور که امام رضا (ع) از طریق فراهم شدن شرایط سیاسی - اجتماعی زمان خود، حداکثر استفاده را برای فرهنگ سازی اندیشه ی تشیع در جامعه کرد، روش سیاسی - اجتماعی آن حضرت می تواند به عنوان الگویی برای سیاستمداران اسلامی در معرفی و تبلیغ اسلام برای جهانیان و فرهنگ سازی سبک زندگی اسلامی به عنوان فرهنگ راهگشای مشکلات اجتماعی بشر امروز معرفی شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها