به گزارش خبرگزاری بسیج، کارگروه تخصصی فعالان سواد رسانهای و فضای مجازی با حضور مسئول خبرگزاری مهر در دفتر امام جمعه شهرستان بهار به همت سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان برگزار شد.
حبیب میرزایی مسئول خبرگزاری مهر در جمع فعالان رسانه و اعضای فعال در کانالهای اطلاع رسانی و پایگاههای خبری شهرستان بهار گفت: بحث رسانه و انتقال پیام از آغاز خلقت انسان تا به امروز مبحث اساسی در شجره زندگی انسان است و رسانه در انتقال فرهنگ، جامعه پذیری، تعلیم و تربیت اجتماعی تاثیرگذار است و باعث انتقال پیام به دیگران بوده چراکه تکمیل خلقت بشر با رسانه همراه بوده است.
وی اظهار کرد: بعد از قرون وسطی شکل جدیدی از تمدن را با اختراعات فراوان داشتهایم و در دوران مدرنیته و عصر روشنگری رسانههای جمعی با محصولات مدرنیته چون کتاب، روزنامه، رادیو، ابر رسانه سینما، تلویزیون، اینترنت، رایانه و وب رشد کرده و در حوزه تکنولوژی، گوشی و اپلیکشینهای هوشمند و فضای شبکههای اجتماعی فعال است.
مسئول خبرگزاری مهر با اشاره به اینکه بیشتر رسانههای جمعی به غیر از محدود رسانههایی، منبرهای یک طرفه برای انتقال پیام هستند و امکان تعامل در آنها نیست، گفت: بشر نیاز به تجربه گفتگو و تبادل نظر در فضای سایبری با افراد حقیقی را دارد و جدیدا کلاب هاوس جایگاه ویژه در تعامل دارد چراکه باعث ایجاد جایگاه ویژه فضای تعاملی است که خود باعث شکل گیری دوران جدیدی از زندگی است.
وی عنوان کرد: در حوزه شبکه اجتماعی، بشر با سه سطح، سه حوزه و سه شبکه اجتماعی فراگیر روبرو هست، ما در حوزه اطلاع رسانی و کسب کار اینترنتی و استارت آپ و مباحث این چنینی با حوزه تلگرام روبرو هستیم که عموم مردم بیش از ۵۰ درصد مردم ایران از تلگرام به عنوان منبع اصلی اطلاع رسانی و کسب خبر استفاده میکنند و مورد اقبال عمومی شده است.
میرزایی با اشاره به اینکه توییتر فارسی حرف اول را در ایران میزند، اظهار کرد: این حوزه در مباحث نخبگانی، سیاسی، اثرگذاری، جریانسازی رسانهای و شبکهسازی بسیار خوب وارد شده و بسیاری از مباحث را که امروز در سطح رسانه خرد دیده میشود زاییده بستر توییتر و منشأ خبر توییتر دانست چراکه توانسته در حوزه سبک زندگی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی جریانسازی کند و موج عظیم در حوزههای مختلف ایجاد کند.
وی با اشاره به حوزه سوم که عمومیتر، اثرگذار و جریانساز در مسئله سبک زندگی زنان و خانواده است، گفت: در شبکههای اینستاگرامی دنیای متفاوتی را بر محور عکس و فیلم میبینیم که با توجه به زمانه متفاوت است، که شاید تا به حال تجربه آن را نداشتیم و این خود نیاز به اشراف، تسلط، رصد دقیق و ایجاد مفاهیم مشترک بین کسانی که در حوزه انقلاب اسلامی فعالیت میکنیم، دارد.
مسئول خبرگزاری مهر ادامه داد: شبکه اجتماعی اینستاگرام در جامعه ایران بدون شک در حوزه سبک زندگی زنان و خانواده در ایران به خصوص زنان خانهدار، دختران و پسران نوجوان و طبقه متوسط جامعه ایرانی حتی مجامع مذهبی در حال رشد و منبع الهام بخش زندگی است و اینستاگرام و الگوهای اینستاگرامی نقطه ثقل مرکزی شکلدهی به افکار و اندیشهها و سبک زندگی اسلامی شدهاند.
وی به وظیفه رسانهها و نقش آنها در سه سطح اثرگذار سه شبکه اجتماعی اشاره به کرد و ابراز داشت: ما با ایجاد مجموعهای از فعالین رسانه، با هدف و راهبرد مشترک در مسیر اعتلای انقلاب اسلامی باید در ابعاد مختلف سبک زندگی، حوزه اطلاع رسانی، مفاهیم سیاسی، تقویت موضوع ولایت فقیه، پاسخ به شبهات کادرسازی کنیم.
میرزایی گفت: به دنبال آن نیز با تکیه بر توان بومی باید شبکهسازی کنیم و از این اقدامات در حوزه رسانه و شبکه اجتماعی به عنوان یک جبهه مفهوم سازی کنیم و از این موضوع نگذریم که جریان انقلاب نتوانسته به نحو قابل قبولی خوراکدهی انجام دهد و با لایههای مختلف اجتماعی (مدرسه، رسانه، سینما، تلویزیون، شبکه اجتماعی) ارتباط برقرار کند.
انتهای پیام/