خبرهای داغ:
کارشناس مذهبی:

امام جواد(ع) نمونه بارز روحیه مردمداری و مواسات مومنانه

حجت الاسلام هاشمی: مهم ترین ویژگی ائمه علیه السلام به فکر محرومین بودن است و امام جواد علیه السلام با جود و بخشش هایی که داشتند نمونه ای بارز از این روحیه مردمداری و مواسات مومنانه را به یادگار گذاشته اند.
کد خبر: ۹۳۵۶۸۱۰
|
۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۷

حجت الاسلام هاشمی مسئول معاونت فرهنگی و امور روحانیون دفتر نمایندگی ولی فقيه در امور اهل سنت خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج ضمن تسلیت شهادت دردانه امام رضا،  آقا جواد الائمه علیه السلام اظهار داشت: السلام علیک یا ابا جعفر ایها التقی الجواد یابن رسول الله ، همان امام بزرگواری که امام رضا علیه السلام درمورد ایشان فرمودند: مولودی با برکت تر از جوادالائمه برای شیعیان نبوده است.

 

وی با اشاره به عمر شریف امام جواد علیه السلام افزود: مدت عمر با برکت ایشان25 سال  است و به دو بخش قبل و بعد از امامت تقسیم می شود. بخش اول دوران 8 سال مربوط به دوران قبل از امامت است و بخش دوم:  17 سال دوران امامت ایشان است.

 

حجت الاسلام هاشمی افزود: از جمله روایات ارزشمند به یادگار مانده از امام جواد علیه السلام روایت معروفی است با موضوع راه جلب محبت دیگران.

 

وی بیان داشت: امام جواد علیه السلام فرمودند " ثلاث خصال  تجتلب بهن المحبه، الانصاف فی المعاشره والمواسات فی الشده والانطواع و الرجوع الی قلب سلیم" . یعنی سه خصلت است که محبت را جذب می کند: رعایت انصاف در نشست و برخواست با دیگران، همدلی با دیگران در سختی ها و قلب سالم داشتن.

 

این کارشناس مذهبی عنوان داشت: در طول دوران زندگانی امام جواد علیه السلام سه عرصه عمده فعالیت وجود دارد . عرصه ولایی و امامت، عرصه وحیانی و ترویج فرهنگ اهل بیت وسنت پیامبر ص و عرصه اجتماعی و مردمی بودن.

 

وی با بیان اینکه در عرصه اول عمده فعالیت امام جواد (ع) اثبات امامت در دوران کودکی بود گفت: امام از راه استشهاد از آیات قرآن و پاسخ های عالمانه به امکان و اثبات امامت می پرداختند. از جمله آیات قرآن که در امکان امامت در سنین کودکی، مورد استناد قرار می گرفت، ماجرای حضرت عیسی و سخن گفتن او در گهواره و اعلام نبوت است، امام علیه السلام فرمود همان خدایی که در گهواره عیسی بن مریم را پیامبر قرار می دهد در کودکی مرا نیز امام قرار داده است.

 

مسئول معاونت فرهنگی و امور روحانیون دفتر نمایندگی ولی فقيه در امور اهل سنت خراسان جنوبی افزود: امام جواد (ع) در پاسخ های عالمانه ای که به سوالات و پرسش های دینی می دادند جایگاه امامتشان را مستقر می کردند.

در این خصوص حکایتی است که روزی بن ابی داود که قاضی از طرف معتصم خلیفه عباسی و هم عصر امام جوادعلیه السلام بود، با شدت ناراحتی وارد خانه شد ملازم او  (زرقان صدیق) می گوید سوال کردم از علت عصبانیت او ؟ گفت امروز  آرزو کردم ای کاش 20 سال قبل مرده بودم و این روز را نمی دیدم!!!

بعد تعریف می کند که امروز در حضور معتصم و علمای بلاد دزدی را آوردند و خلیفه از من خواست که حکم او را صادر کنم، من به استناد آیه قرآن ( فامسحوا بوجوهکم وایدیکم) گفتم  مراد از دست از انگشت تا مچ است و باید کف دست قطع شود.

برخی علمای دیگر گفتند: باید دست دزد را  از آرنج قطع کرد(به استناد آیه الی المرافق، مرفق یعنی آرنج).

در این هنگام معتصم از امام جواد علیه السلام خواست تا نظرشان را بيان کنند، امام علیه السلام فرمودند: پاسخ های علماء غلط است. چراکه خداوند می فرماید: ( ان المسجد لله) مواضع سجده حق خداست و پیامبر خدا فرمود کسی حق قطع کردن محل سجده را ندارد، ولذا امام فرمود باید فقط انگشتان دزد را قطع کرد، معتصم نظر امام را پسندید و علمای حاضر هم اعتراف کردند که این پاسخ صحیح تری است. این یک نمونه از پاسخ های عالمانه امام جوادعلیه السلام است.

 

وی با اشاره به عرصه وحیانی و ترویج فرهنگ اهل بیت علیهم السلام اظهار داشت: اقدام مهم امام جواد علیه السلام اثبات پاسخگو بودن فقه اهل بیت به ریز ترین مسائل و احکام فقهی و مبارزه عملی با فرقه های انحرافی من جمله: اهل حدیث، مجسمه، غلات، زیدیه و واقفیه بود.

 

حجت الاسلام هاشمی با اشاره به عرصه سوم اجتماعی و مردمی ادامه داد: امام جوادعلیه السلام، سیره نبوی را در خلافت عباسی زنده کرد. مهم ترین ویژگی ائمه علیه السلام مردمی بودن و به فکر محرومین و مستضعفین بودن است و امام جواد علیه السلام با جود و بخشش هایی که داشتند نمونه ای بارز از این روحیه مردمداری و مواسات مومنانه را به یادگار گذاشته اند.

 

وی متذکر شد: مهم ترین درس زندگی امام جواد علیه السلام و مدت کوتاه عمر ایشان این است که در کوتاه ترین فرصت نیز می توان بهترین و خاطره انگیز ترین  عملکردها را به یادگار گذاشت به گونه ای که اکنون بعد از 1400 سال هنوز امام جواد علیه السلام همچون خورشیدی بر تارک مکتب شیعه می درخشد و هدایتگر از ظلمت های جهل و بی خبری به نور و روشنایی الهی را دارد.

باشد که ما نیز با الگو گیری از امام جواد علیه السلام  ادامه دهنده راه و مکتب اهل بیت رسول خدا باشیم ان شاء الله.

ارسال نظرات
پر بیننده ها