خبرهای داغ:
رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان فارس اظهار داشت:

لزوم بازنگری کمی مجلس به بند‌های تائید صلاحیت‌ها در انتخابات

حجت‌الاسلام عباس‌زاده، بر لزوم بازنگری کمی مجلس به بند‌های تائید صلاحیت‌ها در انتخابات تاکید کرد.
کد خبر: ۹۳۵۸۲۵۳
|
۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، حجت‌الاسلام محمد عباس‌زاده امروز در نشست خبری به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان ضمن گرامیداشت این روز، اظهار داشت: شورای نگهبان یک نماد حاکمیتی مردمی است که صیانت از انقلاب اسلامی وظیفه اصلی آن است. 

حفاظت از قانون اساسی و نظارت بر قانون و صیانت از انتخابات دو وظیفه اصلی این نهاد است که عباس‌زاده به آن اشاره کرد و گفت: در نظارت بر انتخابات، مردمی بودن این نهاد خود را به خوبی نشان می‌دهد، چراکه شبکه گسترده‌ای از مردم از روستاها و شهرها تا برسد به شورای مرکزی در این امر دخیل هستند. 

وی همکاری ناظران، نیروهای اجرایی و انتظامی را در برگزاری انتخابات لازم و ضروری دانست و گفت: در هر نظامی که ارکانش توسط مردم انتخاب می‌شود، وجود چنین نهادی لازم و ضروری است و در کشور ما هم شورای نگهبان، وظیفه صیانت بر قانون اساسی و نظارت بر تصویب قوانین براساس قانون اساسی را برعهده دارد. 

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در فارس با یادآوری اینکه امامین انقلاب از شورای نگهبان به عنوان نبض انقلاب یاد کرده‌اند، این شورا را لازمه حفظ سند انقلاب دانست و گفت: اگرچه در ایام مشروطه چنین نهادی جایگاه خود را پیدا نکرد، اما در انقلاب اسلامی وقانون اساسی به جایگاه خود دست یافت. 

وی گفت: این نهاد برای نظارت بر انتخابات، نیازمند دفاتری در استان‌ها و شهرستان‌ها دارد با عنوان دفاتر نظارت و بازرسی انتخابات تا مسئله نظارت را به نحو احسن پیش یبرد. 

به روز نگه داشتن شبکه ناظران برای نظارت به نحومطلوب با آموزش و رصد برای تقویت ناظرین، از جمله وظایف دفاتر استانی و شهرستانی است که عباس‌زاده به آن اشاره کرد. 

لزوم بازنگری کمی مجلس به بند‌های تائید صلاحیت‌ها در انتخابات

رئیس دفتر هیئت نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس تصریح کرد: نظارت بر همه انتخابات، به جز شوراهای شهر و روستا را برعهده دارد، پس نباید تائید صلاحیت در شوراهای شهر را به شورای نگهبان نسبت داد. 

به گفته وی عدم احراز با وجوه مختلفی پیش می‌آید از جمله سندهای متعارض کاملا مختلف که به یک نتیجه مطلوب نمی‌رسیم و در مورد انتخابات مجلس، به علت زمان محدود ممکن است این اتفاق بیفتد که امیدواریم مجلس شورای اسلامی این نقیصه را رفع کرده و زمان بیشتری برای رسیدگی به این مهم فراهم کند. 

عباس‌زاده در ادامه، در مورد لزوم مشخص بودن بندهای التزام به اسلام و ولایت فقیه گفت: التزام عملی به ولایت فقیه و اسلام، مظلومیت این دو مورد را بیشتر نشان می‌دهد، چراکه هرکسی هم مثلاً مشکل مواد مخدر هم داشته باشد، با این عنوان رد صلاحیت می‌شود. پس لزوم بازنگری در این موارد وجود دارد چراکه این بندها کیفی است؛ همان گونه که مقام معظم رهبری هم شفافیت این امور را خواهان بودند و خواسته شورای نگهبان از مجلس هم هست.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار