مسوول کانون بسیج اساتید دانشگاه علمی کاربردی لرستان؛

مدیریت به سبک انقلابی/ خروجی مدیریت‌ها در زندگی مردم محسوس نیست

مردم سهم دولت و مسوولین را برجسته دانسته و مدیریت ناکارآمد و طرح‌های غلط آن‌ها را عامل اصلی وضعیت امروز می‌دانند
کد خبر: ۹۳۶۰۳۳۱
|
۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۶

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، حمیدرضا مجتهدزاده اصل ( فعال فرهنگی و اجتماعی ) در یادداشتی آورده است:

مدیریت به سبک انقلابی/ خروجی مدیریت‌ها در زندگی مردم محسوس نیست

 تابستان ۱۴۰۰ که با چاشنی تحریم، خشکسالی و کرونا در هم آمیخته در تلاقی با چند دهه مدیریت غلط و ناکارامد، نهایت ترکیب وحشتناکی را به هم زده که منتهی به چالش‌ها و بحران‌هایی گشته که امروز صدا و اعتراض اکثریت مردم جامعه را برانگیخته است.
عقب افتادن واکسیناسیون عمومی کرونا و رسیدن پیک پنجم و نوع خطرناک آن، در کنار قطعی برق و آب در گرمای شدید، مخصوصا در استان‌های جنوبی، وضعیت آشفته و ناامید کننده‌ای را باعث شده است. مسوولین تحریم و مشکلات اقلیمی را عامل اصلی این مشکلات قلمداد کرده و با شانه خالی کردن از قبول تقصیر، سعی در دادن وعده‌ها و رفع و رجوع آن در آینده دارند‌.

مدیریت به سبک انقلابی/ خروجی مدیریت‌ها در زندگی مردم محسوس نیست
مردم ولی سهم دولت و مسوولین را برجسته دانسته و مدیریت ناکارآمد و طرح‌های غلط آن‌ها را عامل اصلی وضعیت امروز می‌دانند. اینکه سهم کدام مورد در به وجود آمدن وضعیت امروز پررنگ‌تر هست، آمار و ارقام بایستی تعیین کنند و کارشناسان امر نظر دهند، ولی آنچه عیان است، در سال‌های اخیر که مشکلات بروز کرده و هنوز تبدیل به چالش و بحران نشده بود، با وجود هشدار مردم و دلسوزان، مسوولین یا به وعده و شعار حواله داده، یا با ظاهرسازی و فرافکنی اقدام موثری انجام ندادند که در ادامه به چند مورد از این نوع مدیریت ها که سطحی بودن و عوام‌فریبی ویژگی بارز آن‌هاست، اشاره خواهیم کرد:
۱. چند سالی هست که با نزولی شدن آمار زاد و ولد، هشدارها برای منفی شدن جمعیت در آینده و تبدیل شدن به تهدیدی بزرگ جدی گشته است. اکثر کارشناسان عامل اصلی این چالش را، مشکلات اقتصادی و معیشتی می دانند که منجر به کاهش تمایل به ازدواج و فرزندآوری شده است. ولی مسوولین به جای تلاش برای جذب سرمایه گذاری و اختصاص بودجه برای رونق تولید و افزایش اشتغال و بهبود معیشت، یک روز از سایت همسریابی «همدم» رونمایی می کنند، روز دیگر هدف و پیام محرم امسال را در انگیزه دادن به جوانان برای کار جهادی در جهت افزایش جمعیت توصیه کرده و دیگر روز عملا نسخه چند همسری را پیچیده و تبلیغ می کنند!
۲. نزدیک ۱۷ ماه از شروع چالش کرونا در کشور می‌گذرد. یک سال آن را مشترک با تمام دنیا در رعایت اصول بهداشتی و تعطیلی کسب و کارها همراهی کردیم. هرچند برخلاف باقی کشورها، تسهیلاتی دریافت نکرده و با کمبودها کنار آمده و دم نزدیم. اما از چند ماه پیش که واکسیناسیون در بیشتر نقاط دنیا با سرعت دنبال شد، مسوولین ابتدا از ورود برخی از واکسن ها مخالفت کردند. در ادامه از بهمن ماه تولید انبوه واکسن داخلی را وعده داده و بر واکسیناسیون عمومی از اردیبهشت ماه تاکید کردند. اما آنچه امروز رخ داده، از تولید انبوه واکسن داخلی همچنان خبری نیست، پیک پنجم ویروس کرونا گسترده شده و همچنان در واکسیناسیون بالای ۶۸ سال درمانده ایم. در حالی که در همسایگی ما، بیشترشان با واردات واکسن، بخش اعظم جمعیت خود را واکسینه کرده اند.
۳. سال‌هاست کارشناسان در مورد برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی و شیوه کشت غلط محصولات کشاورزی هشدار می دهند. نهایت امروز اکثر مناطق کشور را درگیر در بحران کم آبی دیده و فرونشست زمین و نابودی مراتع و جنگل‌ها به شکل فاجعه آمیزی بروز کرده است. ولی در این سال‌ها مسوولین آن را نادیده گرفته و همچنان برای رسیدن به آمارهای خودکفایی خود برای برداشت هر چه بیشتر آب، تسهیلات داده و تلاش می‌کنند. برای همه چاه‌های غیرمجاز در یک فقره مجوز داده و ورود دام به جنگل با نام اشتغال زایی را قانونی می‌کنند. برای رفع مشکل کم آبی شهرهای کویری و عمل به وعده ها برای استقرار صنایع سنگین آب را از سرچشمه‌ها منتقل و نواحی جنوب غربی و خوزستان را این‌گونه به مصیبت کم آبی گرفتار می‌کنند. حالا نیز که اعتراض مردم را می‌بینند، اختصاص بودجه برای خرید تانکر برای آب رسانی و توصیه به مردم برای کاهش مصرف را تنها برنامه خود می بینند.
می توان این مثال‌ها را تا صدها مورد برشمرد. اما وقتی از مدیریت صحبت می‌شود، باید خروجی طوری رقم بخورد که مردم نتایج ملموسی را دیده و رضایت از اداره امور داشته باشند. اینکه برای مدیریت بازار گوشت، توصیه به نخوردن کنیم، به جای حل مشکل فرار مغزها، با تغییر واژه آن را خروج تحصیل‌کرده‌ها بنامیم، برای خاموش کردن آتش مراتع از مردم بومی و بیل و دبه بهره بگیریم، برای بالا بردن آمار اشتغال میانگین ساعات هفتگی را دستکاری کنیم و…. این نه مدیر با آن تشکیلات می‌طلبد و نه تخصص و حقوق‌های نجومی! امروز کشور به مدیرانی نیاز دارد تا با تقدم تخصص بر تعهد، خارج از قید و بندهای ایدئولوژیک و منافع حزبی و گروهی بر اساس شایسته سالاری ارتقا یابند و با قوانین مدون و شفاف با کارنامه روشن کار کرده و وطن دوستی و نفع جمعی را اولیت قرار دهند.

انتهای پیام/

منبع: دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج لرستان

 

 

 

 
ارسال نظرات
آخرین اخبار