سرویس های خبری
‌استان ها
‌اقشار
سایر خدمات
r_marquee
امام خمینی(ره):من در میان شما باشم یا نباشم نگذارید این انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد/پشتیبان ولایت فقیه باشید تا مملکت شما آسیب نبیند. از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این عصر و عصرهای آینده می خواهم که اگر خدای نخواسته عناصر منحرفی با دسیسه و بازی سیاسی وکالت خود را به مردم تحمیل نمودند، مجلس اعتبارنامه آنان را رد کنند و نگذارند حتی یک عنصر خرابکار وابسته به مجلس راه یابد . . . و از همه نمایندگان خواستارم که با کمال حسن نیت و برادری با هم مجلسان خود رفتار و همه کوشا باشند که قوانین، خدای نخواسته از اسلام منحرف نباشد و همه به اسلام و احکام آسمانی آن وفادار باشید تا به سعادت دنیا و آخرت نائل آیید       
l_marquee
bolet_tele
bolet_tele
کد خبر: ۹۳۶۲۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰- ۳۹: ۰۹
مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوین؛
حجت الاسلام معبودی گفت: مباهله سندی بر حقانیت اهل بیت(ع) و یکی بودن نفس پیامبر با امیرمؤمنان(ع) و از دلایل امامت ایشان و حاوی نکات مهمی در روش برخورد با مخالفان فکری است.

حجت الاسلام والمسلمین علی معبودی مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین ضمن اشاره به نامگذاری روز مباهله بیان کرد: ۲۴ ذی الحجه سال دوم هجری بین پیامبر(ص) و مسیحیان نجران مباهله اتفاق افتاد. یکی از مهم ترین حوادث سال های پایانی عمر پیامبر، ماجرای مباهله است. مباهله علاوه برآنکه سندی بر حقانیت اهل بیت(ع) و یکی بودن نفس پیامبر با امیرمؤمنان(ع) و از دلایل امامت ایشان محسوب می شود، به جهت آنکه در دوران پس از فتح مکه و قدرت ظاهری پیامبر رخ داده است، حاوی نکات مهمی در روش برخورد با مخالفان فکری است.

وی گفت: از مهم ترین شاخصه های تعامل پیامبر با مسیحیان نجران در این ماجرا، سعۀ صدر در شنیدن استدلال های طرف مقابل، بیان دلایل متقن و عالمانه، بهره بردن از منابع مورد قبول طرف مقابل در گفتگو و درعین حال رأفت و محبت به طرف مقابل و پرهیز از خشونت و فشار در گفتگوهای علمی است. در عین حال اجازۀ برگزاری برخی مناسک دینی طرف مقابل و عدم جلوگیری از آن، از دیگر ویژگی های نحوۀ مواجهۀ پیامبر با مخالفان فکری خود در ماجرای مباهله است.

حجت الاسلام معبودی اظهار کرد: مباهله از نظر لغوی به معنای نفرین کردن یکدیگر است و به معنای عام، وقتی مسیحیان نجران حقانیت پیامبر(ص) را قبول نکردند، حضرت محمد(ص) از آنها خواست که کسی که حق نیست را نفرین کنند. نجرانیان پذیرفتند و در بیابان منتظر بودند چون به گفته بزرگانشان اگر پیامبر با جماعتی همراه خود به بیابان می آمد، ایشان حق نیست بنابراین با وی مباهله کنید و اگر با خاندانش به محل مباهله آمد، پس بهراسید و دقیقا پیامبر به همراه اهل بیت خود«حضرت علی، حضرت فاطمه، امام حسن و امام حسین» به محل مباهله وارد شدند و در این حال نجرانیان از موضع خود عقب نشینی کردند.

مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوین با اشاره به آیه ۶۱ سوره آل عمران عنوان کرد: (هر گاه بعد از علم و دانشى که به تو رسیده، (باز) کسانى با تو به ستیز برخیزند، بگو: «بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آن گاه مباهله کنیم؛ و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم). با توجه به معنای این آیه، نجرانیان به محل مباهله نیامدند.

وی افزود: دونکته مهم در خصوص مباهله وجود دارد. یکی اینکه مباهله حقانیت پیامبر(ص) را نشان داد. نکته دوم عظمت و شأن اهل بیت(ع) است که خداوند در آیه ۶۱ سوره آل عمران به طور مصداقی به بیان نحوه اجرای مباهله می پردازد. این موضوع مهمی است که در منابع اهل تسنن بر آن اذعان شده و در عظمت اهل بیت(ع) آیه تطهیر در روز مباهله نازل شده است.

حجت الاسلام معبودی تصریح کرد: بنا به اعتقاد شیعه، مباهله فقط در زمان پیامبر اتفاق افتاده است و بعد از آن سابقه ای در این زمینه وجود ندارد و طبق شواهد فقط از جانب پیامبر ایجاد شده است.

انتهای پیام/۱۰۱۰

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
عضویت در خبرنامه
گزارش خطا
نظر ‌بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar
آخرین اخبار
tc_sar
tl_sar
tr_sar
پر بیننده ها
tc_sar
tl_sar