خبرهای داغ:
در آستانه محرم

صحنه‌گردان عاشورا منتشر شد

کتاب «صحنه‌گردان عاشورا» به همت انتشارات شهید کاظمی چاپ و روانه بازار شد.
کد خبر: ۹۳۶۳۵۸۰
|
۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، مؤسسه انتشارات شهید کاظمی کتاب «صحنه‌گردان عاشورا» را به مناسبت ایام عزاداری سید و سالار شهیدان به کوشش محمدهادی مصلحی را روانه بازار نشر کرده است.

سخن از عاشورا و عاشوراییان بدون بررسی نقش مدیر و مدبّر عالم نگاهی بس ناقص است. همین نگاه ناقص بستر ایجاد پرسش‌ها و شبهات در ذهن بدخواهان و حتّی شیفتگان ارباب بی کفن را فراهم کرده است. همین نگاه ناقص همراهان خود را از استفاده حداکثری ظرفیت‌های پرشمار و تأثیرگذار مجالس عزای اباعبدالله الحسین علیه‌السلام محروم کرده است. همین نگاه ناقص منجر شده است که برخی به این گمان برسند که رسیدن به قله‌های سعادت اخروی، دو مسیر دارد. «دستگاه خداوند متعال» و «دستگاه امام حسین علیه‌السلام». یک مسیر، راه قرآن و ادعیه و تهذیب نفس و عمل به رساله و انجام واجبات و ترک محرّمات است و مسیر دیگر، راه اشک و خدمت و نوکری در مجالس اهل‌بیت علیهم‌السلام. یکی سخت و صعب‌العبور است و دیگری سهل و آسان.

ساختار کتاب

اثر در ده پرده به رشته تحریر درآمده است که عناوین آن بدین شرح است:

ظرفیت‌های ماه محرم و مجالس عزای اباعبدالله الحسین، شبهاتی درباره حادثه عاشورا و مجالس عزای اباعبدالله الحسین، نقش کمتر دیده شده در حادثه عاشورا، سراشیبی ورشکستگی نقطه آغازین حرکت انسان‌ها، یگانه مسیر فراز از سراشیبی ورشکستگی، شستگی همگانی سرانجام کوتاهی عده‌ای محدود (نگاه تاریخی به جنگ احد)، مدیریت لحظه به لحظه خداوند متعال (نگاه قرآنی به جنگ احد)، اتفاقی پیش بینی نشده (نگاه تاریخی به جنگ بدر)، نقشه از پیش بینی طراحی شده نگاه قرآنی به جنگ بدر و بهترین نمایشنامه بندگی خداوند متعال

ویژگی‌های اثر

موضوع این کتاب، یکی از مهم‌ترین و سنگین‌ترین مباحث معرفتی بشـر است که فکر و ذکر تمام انسان‌های این کره خا کی را به خود مشغول کرده است؛ یعنی پیدا کردن ریشه پیدایش حوادث و به بیان دینی، قضا و قدر، آن هم در بستر مهم‌ترین بحث ناموسی شیعه، یعنی واقعه کربلا.

در این کتاب به زیبایی و با استفاده از آیات قرآن کریم، روایات، ادعیه و زیارات اهل‌بیت علیهم‌السلام، نقش صحنه‌گردان عاشورا یعنی خداوند یکتا به نمایش گذاشته شده است. بررسی نقش خداوند در حادثه عاشورا بنایی است که بر شالوده نگاه صحیح به نحوه قضا و قدر الهی پابرجا می‌شود. از این رو در این کتاب، با کمک آیاتی از سوره‌های آل‌عمران و انفال که به بازخوانی جعبه سیاه حوادث جنگ احد و بدر پرداخته‌اند، سبک‌های مختلف صحنه‌گردانی پروردگار عالم در حوادث مورد بررسی قرار گرفته است. البته پیش‌نیاز ورود به بحث قضا و قدر، مباحثی، چون هدف خلقت و نحوه نقش‌آفرینی دیگر موجودات مختار، همچون انسان‌های مؤمن و کافر و شیاطین و فرشتگان و دیگر عوامل است.

سبک نگارش کتاب به‌گونه‌ای است که فضای جلسات عزای ماه محرم در ذهن خواننده بازآفرینی شود تا خواننده خود را در مجلس عزا تصور کند و با غرق شدن در فضای شور و شعور حسینی به مطالعه کتاب بپردازد.

هدف این کتاب، ارتقای سطح باور‌های شیفتگان ولایت و بندگان خداوند و ارادتمندان به ساحت مقدس قرآن کریم است.

برشی از کتاب

نگارنده در صفحه ۹۳ کتاب چنین می‌نویسد:

تاکنون در خصوص حادثه عاشورا و تحلیل آن سخنان گوناگونی شنیده‌ایم؛ درباره روند شکل‌گیری این حادثه پس از رحلت پیامبر اعظم ص، نقش معاویه و فعالیت‌های او، نقش یزید. درباره ابن زیاد و عمر سعد، مال حرام و دنیاخواهی و آرزوی حکومت ری، قیام توابّین و مختار و زهیر و حبیب و حُرّ بار‌ها شنیده‌ایم. درباره، حضـرت علی اکبر ع، ادب و وفای اباالفضل العباس ع، نقش بی‌بدیل و صبوری حضـرت زینب س، حتی درباره حضور لشکریانی از فرشتگان و جنّیان که درخواست یاری حضـرت را داشتند، بار‌ها شنیده‌ایم؛، اما معمولاً نقش یک وجود تأثیرگذار در حادثه عاشورا که اساسی‌ترین نقش را ایفا می‌کند، کمتر شنیده‌ایم. آری، نقش خداوند متعال در حادثه عاشورا. کتاب «صحنه‌گردان عاشورا» تلاش خود را در راستای نشان دادن این نقش تأثیرگذار معطوف کرده است.

مؤسسه انتشارات شهید کاظمی کتاب «صحنه‌گردان عاشورا» به کوشش محمدهادی مصلحی را در ۷۱۷ صفحه، با شمارگان ۵۰۰ نسخه و به قیمت ۱۲۰۰۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت تهیه این کتاب از طریق سایت nashreshahidkazemi.ir و یا ارسال نام کتاب به سامانه ۳۰۰۰۱۴۱۴۴۱ اقدام یا به آدرس قم، خیابان معلم، مجتمع ناشران، طبقه اول، فروشگاه ۱۳۱ مراجعه و یا با شماره تلفن: ۳۷۸۴۰۸۴۴-۰۲۵ تماس بگیرند.
 
انتهای پیام/
ارسال نظرات