خبرهای داغ:
‍ مدیر کارگروه اقتصاد و اشتغال قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب الامر(عج) قزوین؛

کشت بیش از ۵ هکتار زعفران تا پایان شهریورماه در روستاهای هدف

سلحشور گفت: در اولین مرحله امسال بیش از یک تن پیاز زعفران در روستاهای هدف قرارگاه توزیع می شود و تا پایان شهریور ماه، بیش از ۵ هکتار زعفران در روستاها کشت می شود.
کد خبر: ۹۳۶۳۷۱۳
|
۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴

مازیار سلحشور مدیر کارگروه اقتصاد و اشتغال قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه قزوین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین بیان کرد: سال گذشته برای اولین بار در روستاهای هدف قرارگاه، به مقدار ۲ تن پیاز زعفران در دهستان های زوارک الموت شرقی، دستجرد الموت غربی و چوقور طارم سفلی با نصف قیمت توزیع و کشت و در هر روستا یک جلسه آموزشی یک روزه بصورت تئوری و عملی با حضور اساتید مرکز تحقیقات کشاورزی قزوین برگزار گردید.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: این طرح ترویجی در دهستان های هدف قرارگاه مورد توجه اهالی روستاها قرار گرفت که با برنامه ریزی های انجام شده منجر شد برای امسال در اولین مرحله بیش از یک تن پیاز زعفران توزیع و کشت شود و در مراحل بعدی تا پایان شهریور پیش بینی کشت بیش از ۵ هکتار زعفران در روستاها را خواهیم داشت.

سلحشور مدیر کارگروه اقتصاد و اشغال قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه قزوین در ادامه از مزیت کاشت زعفران گفت:
زعفران از جمله گیاهان کم آب می باشد که با آب و هوای استان قزوین سازگاری خوبی دارد. با کشت یک هکتار از این گیاه می توان میانگین تا پنج کیلوگرم برداشت نمود که قیمت متوسط هر کیلو در بازار بیست میلیون تومان می باشد. کشت زعفران از نظر صرفه اقتصادی و توانمند کردن خانواده های روستایی بسیار موثر می باشد که با هزینه اولیه کم می توانند درآمد پایدار خوبی را برای خود داشته باشند.

وی در پایان افزود: از مزایای دیگر کشت زعفران این است که گرانترین محصولات زراعی کشورمان است، که به غیر از مصرفی که در خود کشور دارد، از نظر صادراتی هم بسیار پرارزش است. باتوجه به ارز آوری که به وسیله صادرات زعفران انجام می شود، در رونق اقتصادی کشور نقش به سزایی دارد. علاوه بر اینها دلایلی که مزیت برای کشت زعفران به حساب می آیند شامل موارد ذیل می شوند: نیاز آبی کم زعفران، قابل استفاده بودن تمام بخش های گل زعفران، بهر برداری طولانی و ارزش افزوده زعفران
قیمت به روز زعفران، کاشت داشت برداشت آسان زعفران، نگهداری زعفران بدون نیاز به انبارو سردخانه، اشتغال اعضای خانواده و آخرین نکته ای که در مزیت کاشت زعفران وجود دارد این است که حداقل می توانید برای اعضای خانواده خود ایجاد اشتغال کرده و در فرآوری زعفران از آنها کمک بگیرید.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها