خبرهای داغ:
حوزه علمیه خواهران نجمیه شهرستان سرخه در جهت تببین فرهنگ عاشورا اقدام به انتشار 10 پیام عاشورایی در طی دهه اول محرم کرد.
کد خبر: ۹۳۶۵۲۲۱
|
۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج  در سرخه؛ همزمان با آغاز ماه محرم حوزه علمیه نجمیه شهرستان سرخه اقدام  به انتشار 10 پیام عاشورایی در دهه اول محرم کرده است.

متن پیام به شرح ذیل است:

یکی از بارزترین فضائل اخلاقی عاشورا ایثار و از خود گذشتگی است.

ایثار صفت بسیار ممتازى است که غیر از اولیاء الله و مؤمنان خالص و مخلص کسی از عهده آن بر نمى ‏آید، زیرا فرد ایثارگر دوست دارد دیگران در نعمت باشند، هرچند خودش در محرومیت به سر ببرد و حتى حاضر است آنچه را دارد در اختیار دیگران بگذارد و از منافع خود چشم بپوشد.

در این میان حضرت سیدالشهداء علیه السلام واصحاب و یارانش، به عنوان کامل‏ ترین الگو هاى فداکارى و ایثار در راه نجات امت،برترین سرمایه‏ خود را نثار اسلام وقران وهدایت مردم کردند.

جالب ‏ترین صحنه ‏هاى ایثار در شب عاشورا رقم خورد؛ و آن وقتی است که امام حسین (علیه السلام) بیعت خود را از یارانش برداشت و فرمود، تا هر جا مى ‏خواهید بروید،اما حضرت عباس علیه السلام به امام عرض کرد: براى چه دست از تو برداریم؟ براى این‏که پس از تو زنده بمانیم؟ خدا نکند که چنین روزى را ببینیم!!

علمدار کربلا را می توان نمونه و اسطوره کامل ایثار در کربلا دانست، او با وجودی که می توانست امان نامه شمر را قبول کند، اما از ان امتناع ورزید.

اوج ایثارگری قمر بنی هاشم در کنار شریعه فرات نمایان می شود آن گاه که با لبان تشنه بر امواج دل انگیز آب روان نگاه می کتد و تشنگی اهل خیام و محبوب خود را در نظر می آورد و داغ تشنگی را از یاد می برد و با لبان تشنه در دفاع از حریم اسلام و ولایت به شهادت رسید.

سعید بن عبدالله جلوۀ دیگر ایثار گری در کربلاست؛ وقتی امام (علیه السلام) به همراهانش اجازۀ بازگشت داد، سعید عرض کرد: «به خدا سوگند اگر بدانم که در راه تو کشته مى‏ شوم و دگر بار زنده شده و در آتش سوزانده مى ‏شوم و خاکسترم را به باد مى ‏دهند و هفتاد بار، با من چنین کنند، باز هم هرگز از تو جدا نخواهم شد تا در رکاب تو جان دهم. پس چرا چنین نکنم در حالى که کشته شدن فقط یک بار است و پس از آن کرامتى جاودانه است که پایانى ندارد»

همو ظهر عاشورا هنگامى که امام (علیه السلام) در زیر باران تیرها به نماز ایستاد، بدن خویش را سپر تیرها کرد و درد تیرها را با تمام توان در صورت و سینه و پهلوى خود به جان خرید و با اصابت سیزده تیر در بدنش بر زمین افتاد و به چهره نورانى امام نگریست و عرض کرد: «أَوَفَیتُ یا بْنَ رسولِ الله؛ آیا به وظیفه ‏ام عمل کردم و وفا نمودم؟». امام در پاسخ فرمود: " نَعَم، أنتَ أمامی فی الجنّه!؛ آرى، تو پیشاپیش من به بهشت خواهی رفت."

به راستی آیا تاریخ جهان همانند این ایثار و فداکارى ها را به خاطر دارد؟

پیام مکتب عاشورا

ایثار و ازخودگذشتگی از مهم ترین فضایل اخلاقی در زندگی  می باشد؛ چه بسا در همه  موقعیت ها، موعظه و راهنمایی به تنهایی برای هدایت جامعه کافی نیست، بلکه باید در مواردی متخلق به این اخلاق الهی شد.

و با ایثار و نوع دوستی، دلسوزی و محبت تلاش کنیم تا در مسیر کاهش آلام انسانها و احیا وتوسعه فرهنگ عاشورایی در جامعه گام برداریم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها