خبرهای داغ:
حوزه علمیه خواهران نجمیه شهرستان سرخه در جهت تببین فرهنگ عاشورا اقدام به انتشار 10 پیام عاشورایی در طی دهه اول محرم کرد.
کد خبر: ۹۳۶۵۶۵۲
|
۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج در سرخه؛ همزمان با آغاز ماه محرم حوزه علمیه نجمیه شهرستان سرخه اقدام به انتشار 10 پیام عاشورایی در دهه اول محرم کرده است.

متن پیام به شرح ذیل است:

احیای امر به معروف و نهی از منکر (بیداری)

«اشهد انّک قد اقمت الصلوة و أتیت الزکوة و امرت بالمعروف و نهیت عن المنکر....» "فرازی از زیارت وارث"

در این فراز به این حقیقت اذعان می کنیم که نهضت حضرت سیدالشهداء، نهضت امر به معروف و نهى از منکر و اصلاح جامعه اسلامی بود.
اهمیت این فریضه الهی تا حدی است که سایر فرائض در پرتو اجرای آن برپا داشته میشود و هرگاه افراد جامعه ای در قبال پیاده شدن این امر خطیر احساس مسئولیت نکنند مرگ ان جامعه حتمی خواهد بود .
جوهره قیام عاشورا و نهضت حضرت سید الشهداء (ع) نیز بر مبنای این دو فریضه الهی استوار بود تا جایی که طبق روایات به عالی ترین و پر فضیلت ترین مرحله از مراحل امر به معروف و نهی از منکر یعنی "قیام با شمشیر" اقدام کرد.

درمکاتبات ، وصایا، خطبه ها و فرمایشات و سخنان امام حسین (ع) مکرر از این دو واجب الهی و اصلاح امت رسول الله به عنوان انگیزه اساسی قیام یاد شده است از جمله:

امام به هنگام حرکت از مدینه به سوی مکه در وصیتنامه ای که نگاشت و با مهر خود ممهور و تحویل برادرش محمد حنفیّه داد، این نکته اساسی را مورد توجّه جدّی قرار داده و صراحتا اعلام فرمودند:" انّما خرجت لطلب الاصلاح فی امّة جدّی. ارید ان آمربالمعروف و انهی عن المنکر
هدفم از این سفر و حرکت امر به معروف و نهی از منکر می باشد و اصلاح مفاسد امّت و احیای سنت جدّم (رسول الله صلوات الله علیه) و راه و روش پدرم علی بن ابی طالب (ع) می باشد.»

بعد از آن که مسلم بن عقیل (ع) (سفیر آن حضرت در کوفه) توسّط نیروهاى ابن زیاد دستگیر شد و ابن زیاد مسلم (ع) را متّهم به فتنه انگیزى کردند، آن حضرت در پاسخ گفت:
«ما لِهذا آتَیْتُ، وَ لکِنَّکُمْ أَظْهَرْتُمُ الْمُنْکَرَ، وَ دَفَنْتُمُ الْمَعْرُوفَ... فَأَتَیْناهُمْ لِنَأْمُرَهُمْ بِالْمَعْرُوفِ، وَ نَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْکَرِ»؛
"من براى این چیزها که تو مى گویى به کوفه نیامدم، بلکه شما منکرات و زشتى ها را ظاهر و معروف و خوبى ها را دفن کرده اید... پس ما به پا خواستیم تا مردم را به معروف دعوت کنیم و از منکرات دور سازیم"

پیام مکتب عاشورا

عزاداری حضرت سیدالشهداء باید مردم را دین شناس و به خدا نزدیک سازد، و از گناه ومعصیت دور سازد؛ زیرا امام (ع) قیام کرد تا بساط گناه و خلاف برچیده، منکرات از بین برود، مفاسد به پایان برسد، جلو معاصی گرفته و حدود و احکام الهی، حجاب و عفاف و... در جامعه اسلامی اجرا شود.
لذا لازم است در مجالس عزاداری حدود بندگی خدای متعال مراعات تا خشنودی خداوند و رضایت حضرت ابا عبدالله علیه السلام را در پی داشته و موجب اجر و ثواب اخروی شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها