خبرهای داغ:

10 روز 10 پیام عاشورایی

حوزه علمیه خواهران نجمیه شهرستان سرخه در جهت تببین فرهنگ عاشورا اقدام به انتشار 10 پیام عاشورایی در طی دهه اول محرم کرد.
کد خبر: ۹۳۶۵۹۴۶
|
۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج در سرخه؛ همزمان با آغاز ماه محرم حوزه علمیه نجمیه شهرستان سرخه اقدام به انتشار 10 پیام عاشورایی در دهه اول محرم کرده است.

متن پیام به شرح ذیل است:

حجاب، عفاف و غیرت

یکی از درس های مهم حماسه امام حسین (ع) توجه به عفاف و حجاب و غیرت است که در سیره و سلوک و منش امام و اهل بیت ایشان کاملا مشهود و برجسته است، امام حسین (ع) و اصحابش در حساس‌ترین و سرنوشت‌ سازترین مواقع از ناموس خود غافل نشدند از جمله:

«امام حسین (ع) در صحرای کربلا خیمه‌های اهل بیت (ع) و حرم را در میان خندقی هلالی‌شکل قرار دادند و امام دستور دادند چوب‌ها و نی‌هایی که در آن منطقه وجود داشته درون این خندق‌ها بریزند و روز عاشورا فرمودند که آن چوب‌ها را آتش بزنند تا مبادا دشمن از پشت سر به حریم اهل بیت (ع) و نوامیس آل الله جسارتی روا بدارند. همچنین سید الشهداء در شب عاشورا چادرها و خیمه ها را به هم نزدیک کردند وبه اصحاب دستور دادند آنها را در طناب‌هایی تو در تو قرار دهند تا این‌که دشمن نتواند از بین این طناب‌ها بگذرد و به خیام اهل بیت حمله ور شود.

امام حسین (ع) زمانی که از اسب به زمین افتادند و از شدت جراحات و عطش، نای بلند شدن نداشتند، امّا تا متوجه می‌شوند که حرم حضرت در معرض چشمان وتعرض دشمنان قرار گرفته؛ با صدای بلند فریاد می زند: "وای بر شما ای پیروان آل‌سفیان، اگر دین ندارید و از روز قیامت نمی‌ترسید، پس حداقل در دنیای خودتان آزادمرد باشید "

سپس فرمودند :" انا الذی اقاتلکم و تقاتلونی ..."؛ من با شما می‌جنگم و شما با من در نبردید، زنان گناهی ندارند، پس تا من زنده‌ام، عصیانگری خود را از حرم من بازدارید.

زمانی که در فاجعه وحشتناک غارت،گوشواره یکی از دختران حضرت سیدالشهداء  علیه السلام را غارت کردند و آن علیامخدره مضروب و بی‌هوش شد، هنگامی که چشم خود را باز کرد و حضرت زینب (س) را بالای سر خود دید، اول چیزی که آن تربیت شده اهل‌بیت در آن شرایط پر التهاب از عمه بزرگوار خود در خواست کرد این بود : «یا عمتاه! هل من خرقة استربها رأسی عن اعین النظّار؟

«ای عمه! آیا پارچه ای هست که با آن سرم را از دید تماشاچیان بپوشانم؟

در جریان سهل ساعدی مشاهده می‌کنیم که وقتی وی محضر امام سجاد (ع) می‌رسند امام از او می‌خواهد که مقداری پول به رییس نیزه‌دارها بده و بگو سرهای شهدا را از کاروان جدا کنند و جلوتر از کاروان و اسرا ببرند تا مردم متوجه سرهای بریده شهدا شوند و کمتر توجه‌شان به اسرا، زنان، دختران و کودکان اهل بیت بیفتد و او نیز پس از مذاکرات طولانی چهارصد دینار به نیزه‌داران می‌دهد و سرها را از کاروان جدا می‌کند.

در جریان ورود اسرای اهل بیت (ع) به مسجد امویان، یکی از نکات وسخنان قابل تامل حضرت زینب (س) خطاب به یزید در خصوص امر حجاب می باشد، حضرت می فرماید:

 «اَمِنَ العَدْلِ یا ابنَ الطُلَقاءِ تَخْدیرُکَ حَرائِرَکَ وَ إمائَکَ وَ سَوْقُکَ بَناتِ رسولِ اللّه (ص)...»

«ای پسر آزاد شده جدم رسول الله آیا این عدالت است که زنان و کنیزان تو در پس پرده‌ه وحجاب نگاه داری، در حالی که دختران رسول الله را در میان بازارها بچرخانی و آنها را از شهری به شهر دیگر به اسیری ببرید؟»

در هنگام ورود اسرای کربلا به کوفه حضرت زینب علیها السلام علیرغم اینکه نان وخرما ی افرادی که برای تماشای اسرا امده بودن را قبول نکرد وحتی لقمه ها را از دهان کودکان غیر مکلف بیرون کشید ولی  هرچه چادر، مقنعه، روسری و پارچه ای که زن کوفی  به آنان داد قبول فرمودند و این مسئله دلالت بر تلاش و اصرار خاندان اباعبدالله (ع) بر حفظ  حجاب دارد.

نکته قابل تامل

 از انجا که مساله حجاب وعفاف برای خاندان اهل بیت بسیار مهم بوده است آنها علاوه بر چادر ( عبایه) دارای خمار و پیراهن و شلوار بودند و حتی از پارچه هایی جهت پوشاندن صورت خود استفاده می نمودند. بنابراین برداشته شدن چادر از سر آنها در کربلا و عصر عاشورا به معنی خارج شدن از حجاب کامل و یا خروج از حدود شرعی نیست بلکه این بزرگواران با برداشته شدن چادر نیز حجاب کامل را داشتند.

پیام مکتب عاشورا

پیام کاروان کربلا، پیام عفت و حجاب و غیرت است و مظاهر بزرگی از عفت و حجاب در سیر این کاروان به عنوان تابلویی روشن و شفاف به ما عرضه شده است.

پس بیاییم امروز با حجاب زینبی و فاطمی و با غیرت حسینی و علوی، لبیک گوی ندای «هل من ناصر ینصرنی» امام حسبن (ع) باشیم.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها