خبرهای داغ:
لازمه تربیت صحیح کودک، یاری گرفتن از قرآن و احادیث و رعایت موازین اسلامی است.
کد خبر: ۹۳۶۸۴۳۸
|
۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶
ه کلید طلایی برای تربیت فرزندان به سبک اسلامی

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان-خبرگزاری بسیج: اساس و بنیان تربیت فرزندان تعهد و مسئوليت پذيري والدین است، يعني پدر و مادر خود را در برابر خداي متعال بداند تا جرات بي تفاوتي پيدا نکند و هرگز زمينه هاي سستی در آنها راه پيدا نکند. همه والدین درپی این هستند که فرزندان خود را خوب تربیت کنند، اما باید دانست که لازمه تربیت درست فرزندان رعایت یکسری اصول و شرایط است که بدون آنها تربیت صحیح فرزندان امکانپذیر نیست. این اصول در دین اسلام مورد تاکید قرار گرفته اند، که این امر ظرافت نگاه این دین آسمانی به پرورش فرزندان را نشان می دهد.

توجه پدران و مادران به اصول صحیح اخلاقی: دین اسلام تاکید دارد از هنگامي که نطفه در صلب پدران است، تا هنگام انعقاد نطفه و دوران بارداري و شير خوردن کودک و ... باید اصول و ضوابطي توسط پدر و مادر رعايت شوند. آنها با رعايت اين اصول صحيح اولين پايه تربيتي را در وجود فرزندان جايگزين مي سازند، چرا که سامان دهي تربيت ديني و اخلاقي از همان ابتداي امر شکل مي گيرد. پدران و مادران باید بدانند از آن روز که کودک به اختيار خود چشم ها را مي گرداند و با انتخاب خود دست و پاي خود را حرکت مي دهد، تمام حرکات و سکون هاي پدر و مادر را در نظر داشته است. گويي نوار مغز کودک، همه رفتار آنها را ثبت و ضبط کرده و اين سرمايه علمي، براي تشکيل شخصيت وجودي او و بلکه براي زمينه سازي پذيرش تذکرات تربيتي مورد نياز موثر است.
ارتباط با خداوند: والدين و مربيان بايد کودک را از آغازين روزهاي زندگي که نيروي پذيرشش بيدار مي شود با مبدا هستي آشنا کرده و خداي متعال را بدو بشناسانند. آنها بايد در پيدايش ارتباط او با اين نيروي عظيم تمام تلاش خود را انجام دهند و کودک را به خدايش متکي سازند. سپس بايد او را به اين آگاهي و باور برسانند که اگر توان بازوان او به حکيم و عليمي که مبدا عالم است وصل شود هيچ چيزي برايش مشکل نخواهد بود. همه چيز در اختيار خداست و همه چيز مقابل قدرت او کوچک است.
آگاهی والدین از اهمیت تربیت فرزندان: اصل بعدی در پرورش درست فرزند آگاهي لازم والدين از اهمیت تربیت است. امام سجاد (ع) خطاب به فردي مي فرمايد: تو مسئول فرزندت هستي که اخلاق پسنديده و ادب نيکو او را بياموزي و فرزندت را به سوي خدايش هدايت کني. پيامبر اکرم (ص) می فرماید فرزندان خود را گرامي بداريد و به آنان نيکويي و آداب زندگي را بياموزيد.
دوري از تحقير: والدین نباید هرگز کودک را تحقير کنند. رفتار و کردار پدر و مادر بايد به گونه اي باشد که براي فرزندان عقده-ساز نباشد. حضرت علي (ع) مي فرمايند: هرگز زبان به ملامت زياد نگشاييد که موجب افروخته شدن آتش لجاجت و استقامت در بدي است. امام صادق (ع) مي فرمايد؛ خداي رحمت خود را بر فردي نازل کند که فرزند خود را به نيکي وادارد. عرض شد؛ چگونه؟ فرمود؛ بر او آسان بگيرد و کار سنگين و مشکل از او نخواهد و با تحقير و ملامت، او را به گناه نکشاند و هرگز به او دروغ نگويد.
بها دادن و تشويق: پنجمین اصل، آن است که شخصيت کودک را با کرامت و تشويق پرورش دهد، زيرا فرومايگي و کمبود شخصيت فرد موجب مي شود که دست به ناهنجاري زند. امام موسي بن جعفر (ع) مي فرمايد: کسي که شخصيت لازم را ندارد و خود را بس کوچک و حقير مي شمارد، هرگز از شر او در امان مباش.
منبع:طنین یاس
ارسال نظرات