خبرهای داغ:
نایب رئیس هیئت اندیشه ورز بسیج مداحان استان قم:
فلاح گفت: در شعر عاشورایی، شعر حماسی بسیار پررنگ‌تر شده است، در دهه ۴۰ و ۵۰ شعر عاشورایی، رنگ و بوی حماسی نداشت اما از دهه ۶۰ و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران فرصت طلایی برای شعر آیینی در شاخه حماسی بود.
کد خبر: ۹۳۷۰۳۳۰
|
۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹

پیروزی انقلاب اسلامی؛ فرصت طلایی شعر آیینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، غلامرضا فلاح رئیس کانون شاعران آئینی استان قم، در گفت و گو با خبرنگاران بیان کرد: بیش از ۵۰ سال است که در حوزه ستایشگری اهل بیت (ع) نفس می‌کشم و به صورت ویژه در حوزه شعر آئینی مشغول هستم.

وی با اشاره به اینکه از ۹ سالگی با شعر آئینی عجین شده‌ام، تصریح کرد: به میل و خواسته خود وارد این حوزه نشدم و پیشینه خانوادگی مرا در این مسیر سوق داد علاوه بر آن،  موسوی معلم سوم ابتدایی من بودند و در آن دوران با موضوع معلم انشا نوشتم و بسیار مورد تشویق معلم قرار گرفتم و این سرآغاز حرکت من به سمت شعرآئینی و حضور در محافل و انجمن‌های شعرخوانی بود.

پیروزی انقلاب اسلامی؛ فرصت طلایی شعر آیینی

فلاح اظهار کرد: در شعر عاشورایی، شعر حماسی بسیار پررنگ‌تر شده است، در دهه ۴۰ و ۵۰ شعر عاشورایی، رنگ و بوی حماسی نداشت، اما از دهه ۶۰ و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران فرصت طلایی برای شعر آیینی در شاخه حماسی بود.

وی بیان کرد: تمام اشعاری که سبب تهییج و بسیج شدن رزمنده‌های جنگ می‌شد، شعر حماسی بود، پس از پایان جنگ نیز، شعر آئینی فراگیری خود را حفظ کرد، زیرا من اعتقاد دارم همیشه تاریخ حق و باطل بوده است، لذا هرگاه حق و باطل بوده، شعر حماسی نیز وجود داشته است بنابراین شعر حماسی هیچ‌وقت کمرنگ نمی‌شود؛ شاهنامه شعر آئینی و زندگی‌ساز است که سراسر حماسه در آن نهفته شده است.

فلاح گفت: شعر حماسی پیش از انقلاب چندان پررنگ نبود و در دهه ۴۰ و ۵۰ رنگ و بوی عاشورایی داشت که در دهه ۶۰ رنگ انقلابی و ولایی نیز به خود گرفت.

از رنگ و بوی حماسه در شعر مقاومت غافل نشویم

وی اضافه کرد: امروزه شعر حماسی زبان گویا و رسای قبایل و سبک زندگی است و از همه مهم‌تر اینکه امروز شعر مقاومت رنگ حماسه دارد؛ شعر مقاومت، شعری بسیار تاثیرگذار در جهان اسلام و کل بشریت است و نباید از رنگ و بوی حماسه در شعر مقاومت غافل شویم، شعر حماسه نه تنها در شعر آئینی درجا نزده است و کمرنگ نشده است بلکه بسیار پررنگ‌تر شده و پیشرفت چشمگیری داشته است.

رئیس کانون شاعران آئینی استان قم بیان کرد: حماسه در شعر هیئت جای خود را دارد البته هیئت‌های سکولاری در ایران داریم که به انقلاب و سیاست کاری ندارند که هیچ‌کس از جمله مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید آن‌ها را نمی‌پذیرند، اما بیشتر هیئات ما انقلابی و ولایی هستند و اشعار مداحان این هیئات مذهبی رنگ و بوی حماسه دارد.

به میدان آمدن حماسه سبب ایجاد بصیرت و آگاهی شد

وی تصریح کرد: اگر در شعر حماسه به درستی کار می‌کردیم و متولیان فرهنگی بیش از این توجه می‌کردند سبب ایجاد بصیرت و آگاهی در بین مردم می‌شد و شاهد بروز حوادثی از جمله فتنه ۸۸ نبودیم، هر جایی که حماسه به میدان آمد سبب ایجاد بصیرت و آگاهی شد و شاهد حضور پرشور و حماسی مردم بودیم که یکی از آن‌ها روز نهم دی بود.

رئیس کانون شاعران آئینی استان قم به یکی دیگر از مصادیق شعر حماسه اشاره کرد و افزود: امروز در شرایط کرونایی، بسیاری از مدافعان سلامت برای بیان سخنانی که در دل دارند از شعر بهره‌مند می‌شوند، این نشان از آن دارد که ذات یک ایرانی با شعر عجین شده و شنیدن و یا خواندن شعر در او موثر واقع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شعر همدلی و هم‌افزایی، اعتقادی و اخلاقی از شاخه‌های شعر آئینی به شمار می‌رود، ادامه داد: بیان صفات نیکوی یاران امام حسین (ع) در شعر آئینی از اشعار اخلاقی به شمار می‌رود که مداحان و شاعران آئینی امروز در مجالس و هیئات مذهبی از آن بهره‌مند می‌شوند.

فلاح با بیان اینکه برخی از جلسات و هیئات مذهبی به علت حضور مداحانی که از اشعار اخلاقی استفاده می‌کنند پرشورتر برگزار می‌شود و شاهد حضور جمع کثیری از مردم هستیم، گفت: در اشعار امروزی حماسه غالب بر  اخلاق نشده است، اما شعر حماسی بیش از اشعار اخلاقی مورد توجه قرار می‌گیرد و در جامعه ظهور و بروز بیشتری پیدا می‌کند؛ در حوزه اخلاق شاهد کم‌کاری‌هایی از سوی متولیان امر بودیم.

برخی از هیئات مذهبی در رعایت مسائل بهداشتی کوتاهی کردند

رئیس کانون شاعران آئینی استان قم با اشاره به اینکه برخی از مداحان امروزی به خصوص چهره‌های جوان، در شرایط کرونایی به وظایف اصلی خود عمل نکردند، تصریح کرد: امسال مجالس و هیئات مذهبی به صورت گسترده‌تر برگزار شد، اما با توجه به اینکه به صورت سرزده و برای نظارت بر دستورالعمل‌های بهداشتی به بساری از هیئات مذهبی استان قم رفتم، شاهد رعایت حداکثری آن‌ها بودم.

وی تصریح کرد: البته هیئات مذهبی نیز بودند که در خصوص رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کوتاهی کردند، اما نباید از آن دسته هیئات مذهبی که دستورالعمل‌های بهداشتی را به صورت حداکثری رعایت کردند، چشم‌پوشی کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظرات
پر بیننده ها