در سومین نشست مجمع خیرین کشور و فراکسیون مجمع خیرین مصوب شد:

استفاده از ظرفیت تمام قوا، برای اصلاح قوانین خیریه‌ها

دویست و یکمین جلسه هیات مدیره مجمع خیرین کشور، با حضور رییس فراکسیون مجمع خیرین و عضو هیات رییسه فراکسیون مجمع خیرین و امور خیریه مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
کد خبر: ۹۳۷۱۴۹۰
|
۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
استفاده از ظرفیت تمام قوا، برای اصلاح قوانین خیریه‌ها
به گزارش خبرگزاری بسیج:دستور جلسه این نشست، بررسی موانع حقوقی و ارایه راه‌کار برای حذف عوارض و مالیات اقدامات خیرخواهانه خیرین بود.

در ابتدای این نشست، حبیب‌الله بوربور، رییس هیات مدیره مجمع خیرین کشور ضمن تشکر از حضور اعضای هیات رییسه فراکسیون مجمع خیرین و امور خیریه در جمع اعضای هیات مدیره مجمع خیرین کشور گفت: تحقیقات ما نشان می‌دهد به طور متوسط سالیانه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان توسط اعضای حقیقی و حقوقی عضو مجمع خیرین کشور صرف کار‌های خیر می‌شود و ما باید به این بیندیشیم که چگونه می‌توانیم این حضور را گسترش و ارتقاء دهیم.

وی افزود: امروز گستره کار‌های خیر افزایش یافته و هر روز بر دامنه آن افزوده می‌شود. هنر ما باید این باشد که بتوانیم در تعامل با مجلس، دولت و قوه قضاییه، امکان حضور بیشتر خیرین در رفع بحران‌ها و آسیب‌های اجتماعی را مهیا کنیم و این نمی‌شود مگر این که تسهیل و روانکاری اداری و بروکراسی کار‌های خیرین را سرلوحه اقدماتمان قرار دهیم.

رییس مجع خیرین کشور در ادامه، ضمن گلایه از نحوه تولید و واردات واکسن کرونا گفت: چرا باید انستیتو پاستور ایران با قدمت بیش از یکصد سال به جای این‌که مرکزی باشد برای تولید و عرضه واکسن به مرکزی برای تزریق واکسن شناخته شود؟

وی افزود: در نشستی که با رییس انستیتو پاستور داشتیم ایشان گفتند، از اول بروز بحران کرونا ما می‌خواستیم ورودی موثر در تولید واکسن داشته باشیم، اما ادارات و سازمان‌های مربوطه مجوز ورود مواد اولیه تولید واکسن را با این موسسه ندادند.
بوربور افزود: این مکاتبات الان موجود است و من از شما نمایندگان می‌خواهم این موضوع را پیگیری نمایید. گله دیگرم این است که چرا مجوز ورود واکسن به بخش خصوصی داده نمی‌شود؟ مگر نه این است که بخش خصوصی در همه بحران‌ها دوشادوش دولت بوده است.

در ادامه هریک از اعضاء نظرات خود را در خصوص دستور جلسه بیان کردند. نهادینه کرن کار خیر با تمرکز بر آموزش از مقاطع ابتدیی مدارس، انجام اقدامات خیرین بر اساس نقشه راه نیازمندی‌های هر استان، استفاده بهینه از پتاسیل خیرین خارج از کشور، بررسی موشکافانه مقررات و قوانین دیگر کشور‌ها در خصوص مشوق‌ها و معافیت‌های مالیاتی خیریه‌ها و بومی‌سازی قوانین و مقررات این حوزه در کشور، استفاده از توان تخصصی و تجربه مجمع خیرین کشور در اصلاح و تدوین قوانین و مقررات خیریه‌ها، احیاء و پیشنهاد اصلاح قوانین معافیت مالیات خیریه‌ها، معافیت بیمه کارکنان شاغل در خیریه‌ها به ویژه آن‌هایی که به معلولان و توان‌خواهان و نیازمندان خدمات می‌دهند و در نهایت تهیه و تدوین پیشنویس قانون جامع حمایت و نظارت بر خیریه‌ها، از اهم موارد مطرح شده در این بخش بود.

سپس محمدعلی محسنی بندپی، نماینده مردم مازندران و عضو هیات رییسه فراکسیون مجمع خیرین و امور خیریه مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از حاضران گفت: حضور یک فراکسیون قوی، با عزم و اراده جدی در مجلس می‌تواند بسیاری از مشکلات و معضلات داخلی و خارجی ما را در حوزه کار‌های خیر برطرف کند.

وی افزود: در حوزه تغییر قوانین و مقررات، در ابتدا باید تمامی قوانین، مقررات، طرح‌ها و لوایح احصاء و مورد مداقه قرار گیرد و سپس در تعامل مجمع خیرین کشور با مرکز پژوهش‌ها و معاونت قوانین مجلس، پیشنهادات جدید برای اصلاح قوانین موجود مطرح شود.

رمضانعلی سنگدوینی، نماینده مردم گلستان و رییس فراکسیون مجمع خیرین و امور خیریه‌ها با تاکید بر برگزاری منظم و مرتب ماهانه جلسات هیات رییسه فراکسیون با مجمع خیرین کشور گفت: اگرچه مباحث و مطالب در حوزه خیریه‌ها متعدد و متکثر است، اما برای این‌که جلسات ما خروجی مناسب و درخوری داشته باشد، باید به صورت متمرکز و در راستای دستور جلسه پیش برویم و از طرح موارد گوناگون خارج از دستور پرهیز کنیم تا بتوانیم هم مصوبات خوبی داشته باشیم و هم آن‌ها را به بهترین شکل ممکن پیگیری نماییم، همچنین وظیفه هرکدام از ما مشخص باشد.

نماینده مردم گلستان در مجلس شورای اسلامی افزود: خروجی جلسات ما می‌تواند علاوه بر اصلاح قوانین، حضور و بروزی هم در برنامه‌های بلند مدت بالادستی چهارساله و پنج‌ساله داشته باشد و در این صورت است که می‌توانیم به عملکردمان امیدوار باشیم.  

رییس فراکسیون مجمع خیرین و امور خیریه‌ها افزود: بسیاری از برخورد‌های ما در قالب قوانین و مقررات خیریه‌ها به جای این‌که پیشبرانه و محرک و مقوم باشد، انفعالی و پیشگیرانه است و من امیدوارم با عزمی که در مجمع خیرین کشور و همکاران من در فراکسیون بوجود آمده، بتوانیم گام‌های بلند و استواری را برداریم.

در پایان جلسه اشکان تقی‌پور، عضو هیات مدیره مجمع خیرین کشور گزارشی از تحقیقاتش در خصوص قیمت تمام‌شده هر دستگاه آب‌شیرین‌کن برای استقرار در روستا‌ها و مناطق کم آب خوزستان ارایه کرد و مقرر شد مجمع خیرین کشور تعدادی از این دستگاه‌ها را تهیه و به خوزستان ارسال نماید.

در انتهای جلسه با اهدای لوح تقدیر و گرفتن یک عکس یادگاری از خدمات ارزشمند نیکوکار خیراندیش، علی نقی تنعمی، مشاور رییس هیات مدیره مجمع خیرین کشور در برگزاری دهمین همایش فصلی مجمع خیرین کشور و نیز اولین نشست مجمع با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اردوگاه شهید باهنر تهران تقدیر شد.

و، اما مصوبات:
۱. جمع‌آوری کلیه لوایح، طرح‌ها و قوانین مرتبط با خیرین و امور خیر (نادر ریاحی)؛ 

۲. بررسی لوایح و طرح‌ها و قوانین خیریه‌ها با حضور نمایندگانی از مجمع خیرین کشور، فراکسیون، اداره قوانین و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی؛ (حسن حمزه‌زاده)

۳. پیشنهاد شد در برنامه‌های آموزشی فرزندان و آینده‌سازان انقلاب اسلامی دروسی با رویکرد فرهنگی و ترویج کار خیر تدوین شود تا درد‌آشنایی، کمک به یکدیگر، نوع‌دوستی، مسئولیت‌پذیری، سخت‌کوشی و در یک جمله اندیشه و رفتار و کردار نیک، رهیافت آموزه‌ها و برنامه‌های فرهنگی ما برای کودکان و نوجوانان و جوانان آینده‌ساز کشورمان باشد (فراکسیون)؛ 

۴. از ظرفیت و توان تخصصی مجمع خیرین کشور در جهت بررسی و تدقیق لوایح و طرح‌های ارجاع شده به مجلس استفاده شود (فراکسیون)؛ 

۵. برگزاری منظم ماهانه جلسات هیات مدیره مجمع با هیات رییسه فراکسیون در دفتر مجمع خیرین کشور و جلسات دو ماه یکبار یا فصلی با سایر اعضای فراکسیون در مجلس شورای اسلامی؛ (رییس فراکسیون و مدیرعامل مجمع)

۶. تلاش برای جذب حداکثری نمایندگان مجلس برای حضور در فراکسیون مجمع خیرین و امور خیریه‌ها (هیات رییسه و تمامی اعضای فراکسیون)؛
۷. برگزاری یک نشست فراگیر با حضور عضای فراکسیون و مجمع با دکتر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی (رمضانعلی سنگدوینی)؛
۸. به‌کارگیری و جذب و جلب مشارکت تمام بخش‌های دولتی برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های فراکسیون (علیرضا جمشیدی).
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار