رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور:

ضرورت جهش در حوزه علمی/ از تمام ظرفیت ها برای تحقق مرجعیت علمی کشور استفاده شود

رئیس سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری کشور اظهارکرد: توصیه اول گام دوم انقلاب،توسعه علم و فناوری کشور است ودلیل مقدم شدن این توصیه برسایر مواردمهم و اساسی، اهمیت وجایگاه ویژه علم وفناوری ازمنظر جامعه جهانی است.
کد خبر: ۹۳۷۲۲۳۶
|
۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج جلسه تخصصی خانه نخبگان بسیج استان ایلام با حضور دکتر «مهدی رحیمی» رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور برگزار شد.

استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود برای پیشبرد اهداف نخبگان

محمود علی پور مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان ایلام، در این جلسه با بیان اینکه 10 کارگروه تخصصی در ذیل خانه نخبگان در حوزه های مختلف راه اندازی و فعال شده است، اظهار کرد: این کارگروهها با هدف بررسی و پیگیری مسائل و مشکلات استان بصورت تخصصی فعالیت دارند.

وی، انعقاد تفاهمنامه همکاری با دانشگاهها و مراکز آموزش علمی، ادارات و نهادهای دولتی و موسسات خصوصی را از دیگر اقدامات شاخص سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری استان برشمرد و تصریح کرد: خوشبختانه سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان ایلام در تعامل مناسب با مراکز علمی و ادارات استان بوده و از تمامی ظرفیت ها برای پیشبرد اهداف متعالی حوزه علم و فناوری استفاده نموده است.

کارگروههای تخصصی خانه نخبگان راهگشای بسیاری از مشکلات بوده است

دکتر حبیب اله محمودیان، نائب رئیس خانه نخبگان بسیج استان ایلام نیز به فعالیت کارگروههای تخصصی خانه نخبگان در راستای ارتقاء توسعه استان در بخشهای مختلف اشاره و ابراز کرد: خانه نخبگان در مجموعه بسیج، محل  ارائه تفکر و اندیشه بوده و ماحصل این تفکرات و اندیشه ها، راهگشای بسیاری از مشکلات استان بوده است.

وی، با توجه به پتانسیلها و دستاوردهای علمی نخبگان بسیجی عنوان کرد: خوشبختانه شرایط جغرافیایی و اقلیمی این استان برای توسعه بخش کشاورزی و گردشگری بسیار مستعد بوده و  نیازمند حمایت مسئولان است.

 دکتر محمودیان در بخش دیگری از اظهارات خود به توسعه مرز بین المللی مهران اشاره و عنوان کرد: مرکز مهران که بعنوان پرازدحام ترین مرز کشور جهت جابجایی عتبات عالیات فعالیت دارد، دارای ضعف های زیرساختی و امکانات زیربنایی عمده ای است، در حالیکه می توان با رفع موانع و مشکلات عمرانی و زیرساختی، از این پتانسیل عظیم جهت توسعه فرهنگی دوکشور  و  رونق اقتصادی کشور استفاده کرد.

وی، در ادامه اظهارات خود به چاپ مقالات و پژوهشهای انجام شده دانشمندان ایرانی در ژورنالهای خارجی اشاره و ابراز داشت: متاسفانه بسیاری از مقالات و پژوهش های نخبگان، دانشگاهیان و اساتید کشور به جهت داشتن امتیازات خاص اما عملاً بی اساس، مورد استفاده نشریات سایر کشورها قرار می گیرد، در حالیکه همان کشورها بیشترین بهره را از یافته های پژوهشهای نخبگان ایرانی می برند.

نائب رئیس خانه نخبگان استان ایلام ادامه داد: خوشبختانه اعضای خانه نخبگان بسیج استان ایلام، صاحب نظر و دارای ایده و طرح هایی هستند که در صورت حمایت مسئولین می توانند بسیاری از مشکلات و مسائل مهم کشور را حل و فصل نمایند.

وی، در پایان اظهارات خود با بیان اینکه در صورت فراهم شدن شرایط لازم، استان ایلام می تواند به قطب علمی کشور تبدیل شود اذعان کرد: برای اینکه بتوانیم در مسیر درست و صحیح حرکت کنیم، نیازمند حمایت و امکانات روز هستیم، چراکه امکانات موجود پاسخگوی نیاز و خواسته های نخبگان نیست و با وجود مشکلات موجود نمی توانیم شاهد پیشرفت و توسعه باشیم.

ظهور روزنه های امید توسعه در گرو تولید فکر و اندیشه نخبگان است

سرتیپ 2 پاسدار قدرت اله کریمیان جانشین سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام در این جلسه، با مثبت ارزیابی کردن فعالیت اعضای خانه نخبگان عنوان کرد: استفاده از نظرات و دیدگاههای تخصصی نخبگان، می تواند تلنگری برای رسیدن به اهداف متعالی سازمانی باشد، چراکه هرگاه نخبگان بسیجی به مسائل و مشکلات متعدد ورود کرده اند، شاهد موفقیت های عظیمی در رفع مشکل و ظهور  روزنه های امید توسعه و پیشرفت در تمامی زمینه ها بوده ایم.

وی، آسیب شناسی و دسته بندی مسائل را لازمه تولید فکر و اندیشه دانست و اظهار کرد: احصاء مشکلات بر مبنای نیازهای جامعه و استان توسط نخبگان ، قطعاً راهگشای بسیاری از چالشها و مسائل خواهد بود.

مقام ارشد نظامی استان ایلام ادامه داد: نخبگان بر مبنای نیازهای مطالعاتی پیش بروند و دغدغه های خاص استان را پیگیری کنند، تا از تولید فکر و اندیشه آنان، ضمن حرکت بر مبنای نیازسنجی، مشکلات موجود با راهکارهای کاربردی مرتفع گردد.

جانشین سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام، اربعین را پیشران توسعه کشور و فکر و اندیشه نخبگان را عامل موفقیت در تمامی عرصه ها دانست و تصریح کرد: خیل عظیم و میلیونی عشاق حسینی (ع) در سالهای اخیر این مرز را برای سفر به عتبات عالیات  برمی گزینند، چراکه ضمن امنیت کامل، نزدیک ترین مرز به پایتخت کشور عراق است، اما این شهرستان مرزی، نیازمند تامین اعتبار کلان جهت توسعه مسائل عمرانی و زیرساختی است و امیدواریم با حمایت مسئولان، مشکلات و موانع این پتانسیل و ظرفیت عظیم استان و کشور مرتفع گردد.

پیشرفت همه جانبه حوزه علمی نویدبخش ایجاد یک تمدن نوین اسلامی است

دکتر مهدی رحیمی، رئیس خانه نخبگان بسیج استان ایلام در این جلسه با بیان اینکه سند اعتلای 10 ساله بسیج در سال 1401 محقق خواهد شد عنوان کرد: ذیل این سند اعتلاء، یک راهبرد اصلی در حوزه علم و فناوری تعریف شده که مورد توجه جدی مقام معظم رهبری است .

وی افزود: توصیه اول گام دوم انقلاب، توسعه علم و فناوری کشور است و دلیل مقدم شدن این توصیه بر سایر موارد مهم و اساسی، اهمیت و جایگاه ویژه علم و فناوری از منظر جامعه جهانی است.

دکتر رحیمی، با بیان اینکه پیشرفت همه جانبه حوزه علم و فناوری، نویدبخش ایجاد یک تمدن نوین اسلامی است عنوان کرد: کشورهای خارجی برای اینکه ایران به جایگاه و درجه علمی نرسد، از هر حربه ای برای عدم پیشرفت علم و فناوری کشور استفاده می کند.

وی، جریان سازی ، خیزش و پیشرفت علم و فناوری را راههای رسیدن به مرجعیت علمی دانست و عنوان کرد: در ایران قریب به 2700 دانشگاه فعالیت دارند که ماحصل پروژه های متعدد این مراکز، به دلیل امتیازات خاص و قدرت علمی در سایر کشورها مورد استفاده قرار می گیرد و به واسطه اقتدار علمی کشورهای جوامع غربی، سیاستگذاری علمی، اقتصادی و فرهنگی جهان نیز در دست این کشورها قرار گرفته است.

مرجعیت علمی در گرو داشتن روحیه جهادی و تفرک بسیجی اساتید و نخبگان است

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور ابراز کرد: در توسعه علم وفناوری چارچوب توسعه علم و فناوری کاملاً مشخص است و  شرط آن ایجاد جهش و پیشرفت علمی است که باید مرزشکانه، میانبرهای رسیدن به مرجعیت علمی را شناسایی و با شتاب، خیزش و جهش علمی به سمت این مرجعیت در حرکت باشیم.

وی، در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه در  دوران دفاع مقدس،  شهدای ما ایثارگری را در پیش گرفتند و با تفکر بسیجی و جهاد نفس، به آنچه که می خواستند رسیدند تصریح کرد: در شرایط کنونی نیز برای تحقق مرجعیت علمی، نیازمند داشتن تفکر بسیجی، گذاشتن آبرو ، دور زدن جریان دانش جهانی و طوفان جریان ملی دانش هستیم .

دکتر رحیمی، شاخصه های غربی و انقلابی را از مهمترین شاخصه های مرجعیت علمی برشمرد و اذعان کرد: شاخصه غربی مربوط به وجود دانشمندان طراز اول جهان است که دانشمندان برتر جهان از آنها استفاده می کنند و اگر ما می خواهیم ظرف 41 سال دیگر به مرجعیت علمی برسیم، باید ضمن برنامه ریزی لازم در این راستا، ورودی های این فرایند را نیز شناسایی کنیم.

تشکیل قرارگاه علمی و خانه نخبگان به واسطه ضعف دانشگاهها و حاکمیت علمی است

وی، با اشاره به فعالیت قرارگاه جهاد علمی و خانه نخبگان در استان ها و شهرستانها عنوان کرد: تشکیل این تشکل ها به واسطه ضعف دانشگاهها و حاکیمت علمی مربوط به این نهادهای آموزشی است، چراکه به فرموده مقام معظم رهبری، اصلاح جامعه منوط به اصلاح دانشگاه است .

این مسئول با اشاره به جمعیت بالای اساتید بسیجی در کشور اذعان کرد: اگر هزار استاد با تفکر جهادی و تفکر بسیجی وسط گود بیایند و در تحقق مرجعیت علمی کشور یاریگر بسیج باشد قطعاً قبل از چهل سال به مرجعیت علمی خواهیم رسید.

مسئول بلند پایه سازمان بسیج کشور در ادامه بیانات خود به سطوح متفاوت فناوری اشاره و عنوان کرد؛ در کمترین سطح فناوری دستاوردهای آماده مورد استفاده جامعه قرار گرفته، اما در سطح دوم، فناوری را در خارج از کشور دریافت  و با اجرای پژوهشهای توسعه ای و دانشگاهی  آن را با اشکال دیگر تولید می کنیم.

وی، فناوری سطح 3 را فناوری همگام با تمدن غرب دانست و عنوان کرد؛ اگر بتوان به فناوری سطح چهار که همان فناوری فرامرزی است دست یابیم قطعا موفقبت ما در رسیدن به مرجعیت علمی حتمی خواهد بود.

استفاده از تمامی ظرفیت ها در رسیدن به مرجعیت علمی کشور

دکتر رحیمی، هم افزایی، هم گرایی و وحدت رویه در روستاها و مناطق دور افتاده و شناسایی نخبگان مستعد این مناطق را از دیگر اقدامات خانه نخبگان و رسیدن به مرجعیت علمی کشور برشمرد و تصریح کرد: ما باید ضمن تجمیع تمامی ظرفیت ها و هم افزایی، در جهت مرجعیت علمی پیش برویم ، چراکه در شرایط کنونی هر کشوری که بتواند  نوآوری ایجاد کند مرجع خواهد بود.

دکتر رحیمی تصریح کرد: اگر ما در خانه نخبگان و اندیشکده های بسیج به عنوان کانونهای هم اندیشی و اندیشه ورزی در تمامی سطوح محله ای تا کشوری اقدام و مسائل مان را از خلقت بگیریم، فناوریهای برتر رخ می دهد و در اینجا وظیفه خانه نخبگان گرفتن مسائل از خلقت یعنی مسائل حوزه علوم انسانی است.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور ، در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه،  این سازمان در کنار خانه نخبگان علمی بسیج خواهد بود عنوان کرد: اعضای خانه نخبگان در جلسات تخصصی خود مسائل و مشکلات محله ای، شهرستانی، استانی و ملی را احصاء و هسته های کاشف را راه اندازی کنند و در مراکز علمی و دانشگاهی در قالب پایان نامه ارشد و دکتری به بهره برداری برسانند.

جهش در حوزه علمی الزام آور است

وی، شناسایی دانشمندان طراز اول، از ابتدایی ترین  پایه های تحصیلی، شناسایی دانش آموزان فنی و مدیران موفق در سطوح پایین تحصیلی را برنامه های مرجعیت علمی دانست و عنوان کرد: علاوه بر این موارد، برخی از مسائل باید توسط مردم حل شود، چرا که اینها ذهن خلاقی دارند و بسیار مشاهده شده که پاسخگویی به بسیاری از مسائل و مشکلات توسط مردم عادی صورت گرفته است .

مقام ارشد نظامی کشور در بخش دیگری از اظهارات خود با دعوت اساتید و نخبگان استان به راه اندازی شرکت ها و هسته های زایشی عنوان کرد: جهش در حوزه علم و فناوری باید اتفاق بیفتد، اما با این شرایط امکان پذیر نیست و نیازمند خرد جمعی اصحاب علم و فناوری کشور است.

 دکتر رحیمی در پایان اظهارات خود عنوان کرد: ما باید از دانش کسب درآمد کنیم و این در حالی است که اگر دانشگاههای ما از دانش کسب درآمد کنند، این مراکز به فناوریهای سطح 3 دست خواهند بافت و دانش بنیان شدن دانشگاهها محقق خواهد شد.

خبرنگار : فرشته نیازی

اخبار مرتبط
ارسال نظرات