خبرهای داغ:
آسیب های کرونایی بر صنعت ورزش؛

کرونا، فرصت های از دست رفته، باشگاه های بسته/نگاه مسئولان به ورزش، سیاسی نباشد

سکاکی،مربی فوتبال، ضمن انتقاد از مغفول ماندن ورزش از نگاه مسئولان گفت: ما فرزندان این آب و خاک هستیم. ورزشکاران را متصل به جریانات سیاسی ندانید و مسئولان نگاه سیاسی به ورزش نداشته باشند.
کد خبر: ۹۳۷۳۶۷۱
|
۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰

بروز و شیوع بیماری کرونا در جهان تأثیرات مثبت و منفی زیادی بر جوامع و فعالیت های آنان گذاشته است. در حال حاضر، جهان با بحرانی بسیار جدی به نام ویروس کرونا مواجه شده و هر روز تعداد بیشتری از جمعیت جهان گرفتار این بیماری خطرناک می شوند.

شیوع بیماری کرونا تأثیراتی فراتر از ایمنی انسان و بهداشت عمومی در جهان بر جای نهاده است که یکی از تأثیرات مهم بر اقتصاد جهانی است و به نظر می رسد که اقتصاد جهانی متأثر از این بیماری در حال متزلزل شدن است. پس از آنکه این ویروس به یک همه گیری تبدیل شد و بسیاری از کشورهای دنیا درگیر آن شدند، اقتصاد جهانی دچار رکود بزرگی شده و روز به روز، در حال افزایش است.

تحت تاثیر شیوع کرونا، بسیاری از کسب و کارها تعطیل شده و بیکاری گسترده ای همه جا را فرا گرفته است و به بسیاری از مشاغل و صنایع بزرگ همانند صنعت ورزش آسیب های جدی وارد شده است. تعطیلی مقطعی لیگ ها و مسابقات معتبر در کشورهای مختلف، برگزاری مسابقات بدون حضور تماشاگران، تعطیلی سالن ها و باشگاه های ورزشی و در پی آن بی رونق شدن بازار خرده فروشی و عمده فروشی کالاهای ورزشی، خود گواه تأثیرات اقتصادی این بیماری بر ابعاد مختلف صنعت ورزش بوده است.

کشور ما نیز مستثنی از سایر کشورهای جهان نبوده و بلکه در مقطعی از زمان شیوع کرونا، به دلیل بیشترین ابتلا، شاهد بیشترین مرگ و میرهای این بیماری در جهان بودیم و همین امر عاملی بر گسترش و افزایش محدودیت ها شد. استان قزوین نیز جزو استان هایی بود که به دلیل همجواری با پایتخت و استان های با گستردگی شیوع کرونا، آسیب های زیادی در بخش ها و حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و غیره را شاهد بوده است.

این امر بهانه ای شد تا با یکی از ورزشکاران استان گفتگویی داشته باشیم. معین سکاکی، هستم. از سن ۱۲ سالگی فوتبال را در باشگاه پرشین قزوین زیر نظر ایوب محمودی و علیرضا محمودی آغاز کردم. تا سن ۱۹ سالگی در باشگاه پرشین فعالیت می کردم و پس از آن در باشگاه پرسپولیس قزوین فعالیت می کردم اما پس از مدتی دوباره به تیم پرشین بازگشته و پس از مدتی با کسب قهرمانی استان وارد لیگ دسته سه کشور شدیم.

کم کم وارد عرصه مربیگری شدم. حدود دو سال و نیم در کسوت مربیگری فوتسال زیر ۱۳ سال فعالیت می کنم. به دلیل اینکه بعنوان مربی تربیت بدنی برخی مدارس شهر هستم، تیم از بین دانش آموزان این مدارس تشکیل شده است. سال گذشته در رده زیر ۱۱ سال، توانستیم قهرمانی شهرستان قزوین را کسب کنیم و امسال نیز در تلاش برای قهرمانی زیر ۱۳ سال هستیم.

با اشاره به مشکلات پیش‌روی یک‌مربی فوتبال و یک سالن ورزشی اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلات استان قزوین، نداشتن یک استعدادیاب حرفه ای در استان است که بتواند با کشف استعدادهای فوتبال بتواند از پایه علاقمندان و مستعدان فوتبال را پرورش دهد و بتوان یک تیم خوب که حرفی برای گفتن داشته باشد را تشکیل دهد. البته بخش زیادی از این کمبود مربوط به مربیان است. متاسفانه مباحث مالی حرف اول را می زند و توجه چندانی به پیشرفت اعضای تیم ندارند.

یکی دیگر از مشکلات استان، ضعف مدیریتی است. ما به اندازه کافی در استان ورزشگاه و چمن برای حضور ورزشکاران نداریم. با توجه به شرایط کرونایی، تیم باید در فضای باز تمرین کند اما به دلیل کمبود زمین چمن، مجبور شدیم از سالن استفاده کنیم. از طرفی امکانات و استانداردهای ورزشی در کشور و در استان به اندازه کافی وجود ندارد.

وی در جواب به این سوال که با توجه به اینکه برخی مسئولان شهر در حوزه ورزش ورود دارند، آیا حمایتی از سوی این مسئولان از ورزش شده یا نه؟ عنوان کرد: متاسفانه مسئولان ما تا زمانی به اطراف خود توجه دارند که هنوز مسئولیتی دریافت نکرده اند. تا پیش از انتخاب، قول ها و وعده وعیدهای مختلف می دهند اما به محض کسب آن مسئولیت، تمام قول ها فراموش می شود. این طرز تفکر آسیب زیادی به همه اقشار و قطعا ورزش خواهد زد. چه بسا که به دلیل همین وعده ها، ورزشکاران زیادی که مستعد قهرمانی بودند از عرصه ورزش کناره گیری کرده و گاها دچار آسیب های اجتماعی شده اند.

حتی گاهی وقتی با این مسئولین درد و دل می کنیم و از ضعف و کاستی ها شکایت می کنیم، ما را وابسته به جریان خاصی دانسته و موضوع را کاملا سیاسی می کنند. ما فرزندان همین خاک و آب هستیم و برای سربلندی میهن اسلامی هر تلاشی می کنیم و دلمان برای کشور و ملت می تپد. چرا باید نظر و ایده ما، مورد بی توجهی و متصل به جریانات سیاسی محسوب شود.؟ متاسفانه نگاه سیاسی بر ورزش حاکم است.

از طرفی کرونا موجب شد تا بسیاری از استعدادهای ورزشی که با علاقه و توان وارد عرصه ورزش شده بودند، انگیزه خود را از دست داده و به دلایل مختلف که مهمترین آنها تعطیلی سالن های ورزشی بود از عرصه ورزش خارج شدند. این در حالی است که تعطیلی سالن های ورزشی موجب افزایش وزن دانش آموزان و قشرهای مختلف شد که قطعا به مرور زمان عوارض این امر دامن‌گیر جامعه خواهد شد.

کرونا بر معیشت جامعه ورزشی تاثیر زیادی داشت چرا که بسیاری از مربیان ورزشی از این راه امرار معاش می کنند و با توجه به تعطیلی باشگاه ها و سالن های ورزشی، عرصه درآمدزایی مربیان تعطیل شد. مربیان ورزشی، قشر مغفول مانده جامعه هستند و چه خوب بود که مسئولان نگاهی به این قشر جامعه داشته باشند. در حال حاضر نیز که سالن های ورزشی دستخوش محدودیت های کرونایی است، هزینه های بیشتری بر مربیان وارد است.

مسئولان به هوش باشید مردم ما مردم شریفی هستند و نظام و انقلاب را دوست دارند و نیاز به حمایت مسئولان دارند. همچنین در ایجاد محدودیت ها، طوری برنامه ریزی کنید که مردم بیش از این دچار آسیب نشوند.

کرونا، بسیاری از تهدیدها را تبدیل به فرصت کرد. اما تهدیدها را نباید نادیده گرفت. این تهدیدها در صنعت ورزش می تواند اثرات سو دراز مدتی در سلامت جسمی و روحی افراد در جامعه داشته باشد.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها