خبرهای داغ:
گفتگو با نخبه میانسال بیرجندی:

​عمل آوری هسته عناب و پسته به درخت و محصول / از تجربه و علم در کناریکدیگر استفاده کرده ام

صحراگرد نخبه بیرجندی در عرصه کشاورزی با اشاره عمل آوری هسته بومی عناب خراسان جنوبی وتبدیل آن به درخت و محصول ، گفت: سه سال طول کشید تا هسته عناب و پسته به درخت تبدیل و شروع به میوه دهی کند.
کد خبر: ۹۳۷۶۸۴۰
|
۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹
 به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، استان ما یکی از محرومترین استانهای کشور است اما عرصه کشاورزی نقش اساسی را با استفاده از پتانسیلی که در حوزه  محصولات استراتژیک زرشک، زعفران، عناب دارد می تواند از ظرفیت نخبگانی استفاده کند که در این میان مسئولین با حمایت از این محصولات و نخبگان علمی، دانشگاهی و ... می توانند موجب توسعه هر چه بهتر و بیشتر استان شوند.

 

 حسین صحراگرد نخبه علمی درعرصه کشاورزی می باشد که توانسته است با استفاده از کاشت هسته عناب وپسته بومی منطقه استان محصول منحصر به فرد عناب و پسته برداشت کند، وی اظهار داشت: 20سالی است که تحقیقاتم را برای کاشت هسته عناب و پسته مختص بومی خراسان جنوبی آغاز کرده ام.

اطاعت از فرمان رهبری در عرصه علم همراه عمل

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب نزدیک به دو دهه است شعارهای سال رابا تکیه بر اقتصاد نام گذاری می کنند، افزود: هدف من از تحقیق در عرصه کشاورزی اطاعت از فرمان رهبری بوده است.

صحراگرد با اشاره به اینکه وظیفه مااست تا منویات رهبر انقلاب را در همه عرصه ها جامع عمل بپوشانیم، گفت: ابتدای کارم چیزی ازکشاورزی نمی دانستم اما با توجه به علاقه ای که داشتم و تحقیقاتی که انجام دادم، توانستم در 12 متراز منزلم 120 کیلو بادمجان و در 2 متر40 کیلو سبزی برداشت نمایم.

وی با بیان اینکه اورگانیک بودن کود در کیفیت محصولات کشاورزی مهم است، افزود: مراقبت از محصول از مهمترین ویژگی یک محصول در کشاورزی است.

این نخبه علمی با اشاره به عمل آوری هسته بومی عناب وتبدیل آن به درخت و محصول ، عنوان کرد: برای اینکه هسته محصول عناب تبدیل به میوه شود سه سال طول کشید.

رشد هسته عناب در زمین نسبت به گلدان

وی ادامه داد: هسته درختی که در داخل گلدان رشد می کند با بذری که در داخل باغچه و زمین رشد می کند متفاوت است.

صحراگرد بیان داشت: زمانی که هسته میوه عناب را در زمین وگلدان کاشتم؛ میوه دهی و افزایش شاخ و برگ درختانی که با هسته بومی عناب درزمین و باغچه رشدکرده بودند بیشتر و زودتر از میوه دهی هسته عناب درگلدان بود.

وی با بیان اینکه افزایش شاخ و برگ به میوه دهی ورشد گیاه کمک می کند، افزود: هم اکنون 35 عدد درخت با استفاده از هسته عناب کشت کرده ام وبا استفاده از کودهای لازم و طبیعی، تولید و تکثیر این گیاه وانتقال آن از گلدان به زمین سبب شد درختان با اصالت وبومی استان خراسان جنوبی را داشته باشیم.

وی هرس درست و صحیح، کود دهی به موقع، شناخت جوانه های میوه زا، اصلاح شاخه های رایشی را موجب افزایش میوه درهی درختان بخصوص انگور دانست و گفت:شیوه کاشت درختان با یکدیگر متفاوت است لذا تجربه و کار بر روی درختان میوه موجب شد بتوانم به نتایج بهتری در خصوص درختان و گیاهان برسم.

تمایل کشاورزان به کشت های سنتی و هدر رفت آب در باغات و مزارع

این نخبه میانسال بیرجندی در عرصه کشاورزی افزود: متاسفانه کشاورزان ما به صورت علمی و فنی در باغات و مزارع کشاورزی فعالیت نمی کنند و بیشتر کشاورزان به صورت سنتی فعالیت کشاورزی دارند.

وی با بیان اینکه در کشور ما 85 درصد آبها صرف مصارف کشاورزی می شود، بیان داشت: آب جزء منابع ملی است امامتاسفانه توسط برخی از کشاورزان هدر و پایمال می شود.

صحراگرد تاکید کرد: 85 درصدآن در بخش کشاورزی به هدر می رود و این ظلم بزرگی به بشریت است امامسئولین نیز به دنبال جلوگیری از هدر رفتن ان نیستند.

وی با بیان اینکه امروز باید به دنبال بی نیازی از دشمن در کشور باشیم، افزود: بیشترین ظرفیت و استعداد بلقوه در جامعه وجود دارد اما مسئولین به دنبال آن نمی روند.

این نخبه علمی بیرجندی متذکرشد: اگربه سمتی حرکت کردیم و منویات رهبر معظم انقلاب در جامعه تحقق پیدا کند در برابر همه بیگانگان و ابرقدرتها در همه عرصه ها قوی خواهیم بود.

مسئولین از نخبگان علمی حمایت نمی کنند

وی با بیان اینکه هیچ کس از مسئولین استانی از من حمایت مادی و معنوی نداشتند، گفت: گذشته چراغ راه آینده است بنابراین می توان با استفاده از تبدیل علم وعمل که همان فن آوری است برای پیشرفت و توسعه گام های بلند و اساسی برداشت.

صحراگرد تاکید کرد: متاسفانه برخی از مسئولین استانی از افرادی که به صورت تجربی کارهای علمی همراه با تولید محصول انجام می دهندرا حمایت نمی کنند و فقط توجه آنها به افراد با سابقه تحصیلی دانشگاهی است.

انتهای پیام/ 

علم و فناوری

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار