وزارت خارجه روسیه با استناد به «اسناد پاندورا»، ادعاهای بایدن را درباره مبارزه با فساد به چالش کشید و از آمریکا به عنوان بزرگترین بهشت مالیاتی جهان نام برد.
کد خبر: ۹۳۸۰۵۰۰
|
۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه با توجه به «اسناد پاندورا» که به افشاگری درباره فرار مالیاتی صدها چهره مشهور از جمله سیاستمدارانی از سراسر جهان می پردازد؛ «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا را خطاب قرار داد و ادعای او درباره مبارزه با فساد را زیر سوال برد.

زاخارووا در این باره گفت: در ۴ ژوئن ۲۰۲۱، جو بایدن خبر انتشار تفاهم نامه مطالعات امنیت ملی را در باب مبارزه با فساد اعلام کرد که به گفته او اصلی ترین رکن منافع امنیتی ایالات متحده محسوب می شود. این درحالی است که امروز، آنگونه که «گاردین» از محتوای اسناد پاندورا نقل می کند؛ آمریکا بزرگترین بهشت مالیاتی جهان محسوب می شود.

روز یکشنبه، کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی (ICIJ)، بخش هایی از ۱۱.۹ میلیون سند را منتشر کرد که شامل اطلاعاتی درباره حساب های خارجی سیاستمداران و چهره های سرشناس بود. آن طور که از این اسناد برمی آید؛ ایالت «داکوتای جنوبی» آمریکا به یکی از بزرگترین بهشت ها یا گریزگاه های مالیاتی جهان تبدیل شده است.

نام حدود ۳۵ رهبر فعلی و سابق و بیش از ۳۰۰ مقام دولتی در پرونده‌های شرکت‌های فراسرزمینی با عنوان «اسناد پاندورا» ثبت شده است. این درحالی است که پیش از این، افشاگری‌های «اسناد پاناما» هم سر و صدای زیادی ایجاد کرده بود.

طبق گفته کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی، «اسناد پاندورا» حاصل کار بیش از ۶۰۰ روزنامه‌نگار در ۱۱۷ کشور است.

طبق این اسناد، چندین رهبر جهان از جمله نخست وزیر چک، پادشاه اردن، نخست وزیر پاکستان و همچنین رؤسای جمهور کنیا و اکوادور دارایی‌های خود را در شرکت‌های فراسرزمینی به دلایل مختلف از جمله برای فرار مالیاتی پنهان کرده‌اند. در این تحقیق ۲۹ هزار شرکت فراسرزمینی بررسی شده‌اند.

طبق این اسناد، عبدالله دوم پادشاه اردن دست کم ۳۰ شرکت فراسرزمینی ایجاد کرده است. او از طریق این نهادها ۱۴ ملک لوکس در ایالات متحده و انگلیس به قیمت بیش از ۱۰۶ میلیون دلار خریداری کرده است.

«آندری بابیش» نخست وزیر چک ۲۲ میلیون دلار در شرکت‌های پوششی قرار داد تا هزینه مالی خرید یک عمارت در جنوب فرانسه را تامین کند. این ماجرا در حالی امروز افشا شد که نخست وزیر چک قرار است هفته آینده در انتخابات عمومی این کشور حضور داشته باشد. بابیش با دارایی خالص ۳.۶۶ میلیارد دلاری، دومین فرد ثروتمند در جمهوری چک است اما معاملات تجاری قبلی وی اعتراض‌های عمومی را برانگیخته است.

این اسناد افشاگری‌هایی را درباره «الهام علی‌اف» رئیس جمهوری آذربایجان و خانواده‌اش نیز منتشر کرده است. تحقیقات نشان داد که علی‌اف و همکاران نزدیکش مخفیانه در معاملات املاک در انگلیس به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیون پوند دست داشته‌اند.

«اوهورو کنیاتا» رئیس جمهوری کنیا و شش نفر از اعضای خانواده‌اش مخفیانه دارای شبکه‌ای از شرکت‌های فراسرزمینی هستند. آن‌ها با ۱۱ بنگاه اقتصادی مرتبط بوده‌اند که دارایی یکی از آن‌ها ۳۰ میلیون دلار بوده است.

اعضای نزدیک خانواده عمران خان نخست وزیر پاکستان از جمله وزرای کابینه و خانواده‌های آن‌ها به‌طور مخفیانه صاحب شرکت‌ها و صندوق‌هایی هستند که میلیون‌ها دلار پول دارند.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین هم پیش از پیروزی در انتخابات ۲۰۱۹، سهام خود را به یک شرکت مخفی فراسرزمینی منتقل کرد.

ارسال نظرات