مرحوم آیت‌الله حسن‌زاده آملی در علوم دینی و غیردینی مجتهدی تمام عیار بود

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با تأکید بر لزوم توجه به مجتهد بودن مرحوم آیت‌الله حسن‌زاده آملی گفت: این عالم فقیه و ربانی با ۳۷ سال تحصیل و آموزش در عرصه‌های اخلاق،عرفان، احکام و دیگر علوم انسانی مجتهد بوده است.
کد خبر: ۹۳۸۰۸۶۱
|
۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از رشت، آیت‌الله رضا رمضانی ظهر امروز در مراسم رحلت پیامبر اکرم(ص)،  شهادت امام حسن مجتبی(ع)  و یادبود مرحوم حضرت آیت‌الله حسن‌زاده آملی در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) رشت با بیان اینکه رحلت پیامبر اتفاقی بسیار ناگوار و جانسوز در عالم تاریخ بوده است، اظهار کرد: با رحلت حضرت رسول(ص) مسیر وحی قطع شد و این مصیب بزرگ در عالم اسلام و بشریت است.

وی پیامبر اکرم(ص) را مظهر بخشش و رحمت دانست و افزود: حضرت محمد(ص) هم مظهر رحمت و هم مظهر بخشش پروردگار است، به طوری پیغمبر خاتم در طول عمر با برکت خود در برابر تمام ناملایمت‌ها ایستادگی کرده و مردم به دین اسلام دعوت کردند.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) یکی از مهم‌ترین اهداف پیامبران را دعوت مردم به دین مبین اسلام دانست و بیان کرد: مهم‌ترین هدف سپرده شده به حضرت محمد(ص) و انبیا تذکیه و تعلیم یعنی دعوت مردم به دین اسلام است و پیامبر(ص) برای تحقق این مهم مشکلات بسیاری را پست سر گذاشت تا انسان را به سعادت برسانند.

رمضانی با تأکید بر لزوم توجه به استفاده حداکثری انسان از ظرفیت خود به منظور رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی تصریح کرد: پرورگار انبیا و پیامبر اکرم(ص) را خلق کرد تا مسیر درست به انسان نشان داده و از گمراه شدن بنده جلوگیری کند لذا می‌توان گفت همه انبیا آمدند تا ‌با توجه به ظرفیت انسان آنان را به سعادت برسانند.

وی با اشاره به نقش علما در جامعه بشری اسلام گفت: دعوت مردم به دین بعد از انبیا به علما سپرده است  لذا انسان خودساخته و خود پرداخته عالم بوده و لیاقت معلمی راه پیغمبر را دارد‌.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با بیان اینکه مرحوم آیت‌الله حسن‌زاده آملی در طول عمر با برکتش در خدمت تبیین و ترویج معارف اسلامی و قرآنی و دیگر علوم انسانی بود، اظهار کرد: متأسفانه بعد از فوت آیت‌الله حسن‌زاده آملی بی‌انصافی کرده و جایگاه علمی و دانشمندی ایشان را زیر سوال بردند در حالی که این عالم بزرگ و ربانی در تمام عمر بابرکت خود در خدمت تبیین و ترویج معارف اسلامی و قرآنی و دیگر علوم انسانی بوده و در این راه خدمات ارزنده‌ای را به اسلام تقدیم کرده است.

رمضانی مهم‌ترین ویژگی مرحوم آیت‌الله حسن‌زاده آملی را عدم وابستگی به دنیا و مال و ثروت دانست و گفت: این عالم بزرگ و مجاهد در حوزه‌های علمیه ماندگار شد و در سالیان آینده باید ویژگی‌های شخصیتی برای جوانان بازگو شود زیرا مرحوم آیت‌الله حسن‌زاده آملی مکتب نبوی را به مردم می‌آموخت.

وی با تأکید بر لزوم توجه به مجتهد بودن مرحوم آیت‌الله حسن‌زاده آملی در جامعه اسلامی بیان کرد: این عالم فقیه و ربانی در طول عمر با عزت خود فقط‌ جلب رضایت پروردگار را در نظر گرفته و با ۳۷ سال تحصیل و آموزش در عرصه‌های اخلاق، عرفان، احکام و دیگر علوم انسانی مجتهد بوده است.

به گفته نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری مرحوم آیت‌الله حسن‌زاده آملی با توجه به شناختی که از عرفان‌های نوظهور و کاذب داشتند معیار و ملاک و خط کش را قرآن و اهل بیت علیهم السلام می‌دانستند.

رمضانی با اشاره به ویژگی‌های مرحوم حضرت آیت‌الله حسن‌زاده آملی بیان کرد: تبحر در علوم مختلف فقه، اصول، فلسفه، عرفان، ریاضی، نجوم، ادبیات و تربیت شاگردان فرهیخته در کنار تهذیب نفس از خصوصیات این عالم وارسته است که باید به آن توجه شود.

وی مجتهد بودن مرحوم حضرت آیت‌الله حسن‌زاده آملی را فقط مختص علوم فقهی ندانست و گفت: این‌عالم ربانی ۱۴ دوره شرح منظومه، چهار دوره اشارات، یک دوره اسفار اربعه و چهار دوره شرح فصوص قیصری، شرح تمهید و مصباح الانس را تدریس کرده است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با درخواست از متولیان فرهنگی و مذهبی جامعه در خصوص شناسایی ویژگی‌های شخصیتی آیت‌الله حسن‌زاده آملی برای مردم گفت: آیت الله حسن زاده آملی از شخصیت هایی است که با قرآن مانوس است و هنوز ابعاد زندگی این شخصیت برای بسیاری روشن نشده و ناشناخته مانده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات