احمدی با بیان چالش های روبه رو با دامپزشکی خلیل آباد گفت: بیش از 157 هزار دام سبک و سنگی و سگ‌های صاحب‌دار در خلیل‌آباد علیه بیماری‌های مختلف طی 6 ماه ابتدایی سال 1400 واکسینه شده‌اند.
کد خبر: ۹۳۸۱۳۹۴
|
۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۲

 

وحید احمدی، مدیر شبکه دامپزشکی خلیل‌آباد در گفتگو با خبرنگار بسیج از خراسان رضوی، ضمن تسلیت مناسبت‌های پایانی ماه صفر و همچنین گرامیداشت ۱۴ مهر روز دامپزشکی اظهار داشت: تمامی افراد جامعه به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از خدمات دامپزشکی برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه دامپزشکی در بخش‌های مختلفی چون قرنطینه و امنیت زیستی، مبارزه با بیماری‌های دام، تشخیص و درمان، نظارت بر فرآورده‌های خام دام، طیور، زنبورعسل، آبزیان و … در حال خدمت‌رسانی است، خاطرنشان کرد: “نظارت بهداشتی از مزرعه تا سفر” شعار دامپزشکی در بخش نظارت بر فراورده‌های خام دامی است.

مدیر شبکه دامپزشکی خلیل‌آباد همچنین ادامه داد: علاوه بر بازدیدهای دوره‌ای که به‌صورت مشترک با سایر دستگاه‌ها و مراکزی چون مرغ‌فروشی‌ها، قصابی‌ها، لبنیاتی‌ها، رستوران‌ها و… نظارت بر مراکز جمع‌آوری شیر و کشتار دام نیز در حال انجام است که از ابتدای سال بیش از ۸۰۰ مورد بازدید ثبت شده است.

وی تصریح کرد: در بخش مبارزه با بیماری‌ها به‌عنوان یک عملکرد میدانی دیگر در ۶ ماه ابتدایی سال جاری تعداد ۶۵ هزار و ۲۸۱ سر نوبت دام سبک علیه بیماری واگیر طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شده‌اند، تعداد ۸۳۴ قلاده سگ بر علیه بیماری‌های خطرناک هاری واکسینه شدند، میزان ۸۶ هزار و ۶۱۷ سر نوبت دام سبک علیه بیماری آبله و شاربن که متأسفانه در سال ۹۹ تلفات زیادی در دام سبک منطقه داشت ایمن شدند.

وی با بیان اینکه علاوه بر این موارد، واکسیناسیون علیه شاربن در دام سنگین، تب برفکی در دام سبک‌وسنگین، بروسلوز در دام سبک‌وسنگین، شاربن نیز در کنار تست و غربالگری بیماری مشترک سل و تب مالت صورت‌گرفته است، اذعان کرد: اقدامات دامپزشکی خلیل‌آباد در حوزه تشخیص و درمان شامل نظارت ماهیانه بر مراکز بخش خصوصی حوزه درمان است که با ضبط داروهای غیرقابل‌مصرف به ارزش بیش از ۲۰ میلیون ریال از ابتدای سال بوده است.

احمدی با اشاره به اینکه با پیگیری‌های صورت‌گرفته طی سال جاری ۲ مرکز درمانی جدید جهت ارائه خدمات مناسب به بخش خصوصی شهرستان اضافه شده است، عنوان کرد: قرنطینه و امنیت زیستی به‌عنوان قسمت مهمی از حوزه اداری و دامپزشکی از ابتدای سال با صدور مجوز حمل ۵۰۹۱ رأس دام سبک، ۱۰۱۲ رأس دام سنگین، یک میلیون و ۳۸۶ هزار و ۸۰۰ کیلوگرم شیر خام، ۱۵۹ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم تخم‌مرغ خوراکی، ۱۹۰ هزار و ۶۶۳ قطعه مرغ زنده به مقصد کشتارگاه در کنار مجوزهای دیگری چون کود دامی، پوست خام، پشم و… به مقاصد خارج و داخل استان فعال بوده است.

وی در ادامه تشریح کرد: مجموعه اقدامات دیگری چون صدور و تمدید پروانه‌های تأسیس، بهره‌برداری واحدهای مختلف، غربالگری هاری با نمونه‌گیری از حیوان، نظارت بر مراکز توزیع و تولید خوراک دام، انجام آزمایشاتی چون زربنگال، تیلریز، بیماری‌های انگلی زنبورعسل، نظارت بر خودروهای حمل فرآورده‌ها با صدور و تمدید پروانه‌ها، بازدید از مراکز تولید ماهیان گرم آبی شهرستان، پایش زنبورستان‌ها و … قسمتی از اقدامات دامپزشکی طی ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ است.

مدیر دامپزشکی خلیل‌آباد با اشاره به اینکه تنوع و وسعت کاری وظایف این مجموعه بسیار زیاد است که کمبود امکانات و نیروی انسانی اجرای این وظایف را با چالش روبرو می‌کند، بیان کرد: دامپزشکی خلیل‌آباد با وجود کمبود نیرو تمام تلاش خود را برای خدمت‌رسانی به عموم مردم و بهره‌برداران مرتبط با دامپزشکی انجام می‌دهند ولی کمبود نیرو در این مجموعه می‌تواند به اقتصاد دامپروری، بهداشت دام و بهداشت عمومی آسیب بزند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها