وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که هفته آینده یک هیأت از طالبان برای گفت‌وگو درباره اوضاع افغانستان به مسکو سفر می‌کنند و ایران نیز در این گفت‌وگوها مشارکت دارد.
کد خبر: ۹۳۸۲۷۳۶
|
۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶

به گزارش  خبرگزاری بسیج، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که هیأت طالبان هفته آینده برای مشارکت در رایزنی‌ها در قالب مسکو درباره افغانستان به روسیه سفر خواهد کرد.

مسکو: هیأت طالبان هفته آینده به روسیه سفر می‌کند

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، زاخارووا در حاشیه سومین نشست زنان اوراسیا گفت: «انتظار داریم که هفته آینده یک هیأت نمایندگی از جنبش طالبان برای مشارکت در سومین رایزنی‌ها در قالب مسکو درباره افغانستان به روسیه سفر کند».

زاخاروا تصریح کرد که مسکو نگران تداوم فعالیت‌های تروریستی داعش در افغانستان است و توضیح داد: «امیدواریم که مسئولان جدید کابل، در بیانیه‌های خود این پیام را القا کنند که می‌توانند به تنهایی و بدون کمک‌های خارجی با داعش مقابله کنند و روبرو شوند».

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در خصوص رایزنی در قالب مسکو درباره افغانستان توضیح داد: «ما همچنین به سفر دو روزه هیأت طالبان به قطر به سرپرستی وزیر خارجه موقت افغانستان توجه داشته‌ایم که این مذاکرات در آن‌جا با نماینده وزارت خارجه ایالات متحده انجام گرفت».

رایزنی‌های مسکو درباره افغانستان برای تاریخ ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر ماه) برنامه ریزی شده است. رایزنی در قالب مسکو در سال ۲۰۱۷ بر اساس مکانیسم رایزنی ۶ جانبه نمایندگان ویژه روسیه، افغانستان، هند، ایران، چین و پاکستان شکل گرفت.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز ۲۰ مهر ماه اعلام کرده بود که در انتظار پاسخ طالبان به دعوت روسیه برای مشارکت در نشست مسکو است.

بنا بر گزارش خبرگزاری دویچه وله، مسکو پیش از این نیز میزبان کنفرانس‌هایی درباره افغانستان بوده است و در ماه مارس سال جاری میلادی، کنفرانسی با حضور نمایندگان آمریکا، چین و پاکستان درباره افغانستان برگزار کرد و در بیانیه پایانی این نشست خواهان صلح بین طرف‌های درگیر در افغانستان شدند و بر لزوم توقف خشونت در این کشور تأکید کردند که در نهایت طالبان کنترل قدرت در افغانستان را برعهده گرفتند.

در عین حال، وزارت امور خارجه دولت موقت طالبان اعلام کرده است که سرپرست این وزارت در رأس یک هیأت به ترکیه سفر کرده است.

ارسال نظرات