خبرهای داغ:
همدان- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: طرح آبرسانی به همدان از سد تالوار حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه لازم دارد که مربوط به پروژه‌های نیمه مدت و کوتاه است.
کد خبر: ۹۳۸۳۹۰۶
|
۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، منصور ستوده در شورای هماهنگی مدیران صنعت آب و برق استان همدان که با حضور وزیر نیرو برگزار شد، به ارائه گزارش تأمین آب استان همدان پرداخت و اظهار داشت: استان همدان ۱۳ دشت مطالعاتی دارد که به صورت مشترک و مستقل است.

وی با بیان اینکه وضعیت بارش باران استان هر دو سال زیر نرمال هستیم و سال آبی سال گذشته ۴۱ درصد کاهش داشتیم، افزود: هواشناسی وضعیت خوبی را برای نیمه دوم سال پیش بینی نمی‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: منابع تأمین آب شرب استان همدان سالانه ۱۵۴ میلیون متر مکعب است که منابع آن از منابع آب زیرزمینی و قنوات به دست می‌آید.

وی ابراز داشت: برنامه‌های تأمین آب شرب شرکت آب، طرح‌های بلند مدت، کوتاه مدت و میان مدت است که یکی از طرح‌های بلند مدت ما طرح آبرسانی به همدان به اضافه تصفیه‌خانه‌ها و خطوط آبرسانی است، طرح‌های میان مدت طرح‌هایی بود که در داخل شهر برای جمع‌آوری آب برای مصارف آب شرب است.

ستوده ادامه داد: سد گرین نهاوند برای تأمین آب شرب و آب‌های کشاورزی به صورت مجوز ماده ۵۶ با مشارکت بانک‌ها ۳۳۷ میلیارد تومان، سد خرمرود که به صورت ماده ۵۶ با مشارکت بخش خصوصی ۵۲۷ میلیارد تومان در حال اجرا است و سد نعمت آباد در حوزه کرخه سال قبل افتتاح شد.

وی اضافه کرد: سد شنجور درگزین برای بخش کشاورزی و صنعت افتتاح شده با ۵ میلیون متر مکعب، همچنین سامانه انتقال آب شرب ملایر شامل ۱۰۰ تصفیه‌خانه و خط انتقال که توسط بخش خصوصی انجام می‌شود در حال حاضر با ۲۵۰ لیتر در ثانیه در ملایر استفاده می‌شود که فاز دوم آن ۸۳۰ لیتر در ثانیه ظرف سه ماه آینده تکمیل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با بیان اینکه سامانه انتقال آب شرب تویسرکان در حوزه کرخه با حجم ۹ میلیون متر مکعب که سد ساخته شده و تصفیه خانه در نیمه دوم سال افتتاح می‌شود، گفت: خط انتقال ۱۵ کیلومتر تمام شده و توسط بخش خصوصی در حال حاضر ۸۱ درصد از آب را تأمین می‌کند و امیدواریم با تکمیل ظرفیت به ۱۴۱ درصد اضافه شود و سد آبشینه که خارج از بستر است از سرریز سد اکباتان تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه اقدامات ویژه‌ای انجام و باعث شد که ما خشک شدن سد را از شهریور ماه به اواسط آبان ماه افزایش دهیم و حدود ۷۴ جلسه تنش آبی داشتیم، بیان کرد: آبرسانی از رودخانه عباس آباد در فصل غیر کشاورزی با ظرفیت ۲۲۰ لیتر در ثانیه و سالی ۴ میلیون و ۵۰۰ متر مکعب را می‌تواند تأمین کند.

ستوده ابراز داشت: در استفاده از آب رودخانه دره مرادبیگ که اکنون در حال حاضر پیمانکار داریم و اوایل آبان ماه وارد تصفیه‌خانه شهید بهشتی همدان می‌کنیم.

وی گفت: اجاره چاه‌های کشاورزی با ظرفیت حداکثر ۴۰۰ لیتر به جای آب سد است که اگر خشک شود پتانسیل خوبی است و ۲۷ حلقه چاه شناسایی شده با دبی ۴۰۰ لیتر که ۱۷ نظر موافق را گرفتیم و صحبت کردیم و ۶ مورد آن قرارداد بسته شده با ۱۰۰ لیتر در ثانیه که بقیه آن هم در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با بیان اینکه محلی برای حفاری چاه‌های جدید شناسایی شد در منطقه‌ای نزدیک همدان که مجوز‌ها صادر شده و چند حلقه چاه حفاری شده است، ابراز داشت: طرح آبرسانی به همدان به عنوان طرح بلند مدت است که مشکلات طرح آبرسانی همدان است که مهم‌ترین آن تعیین تکلیف قرارگاه است و تخصیص‌ها که برای شروع کار و تأمین اعتبار کافی برای طرح که باید به سرانجام برسد.

وی با بیان اینکه طرح اضطراری آب شرب همدان، چون طرح تالوار طولانی بود، ادامه داد: ما به دنبال ظرفیت استفاده از این خط بودیم که بتوانیم از مسیر خط لوله استفاده کنیم که ۵ حلقه چاه در ۷۰ کیلومتری همدان مجوز آن صادر شده است و حدود ۷۰۰ میلیارد تومان برای این طرح اضطراری هزینه شده که در انتهای مرداد ماه با کمک همه اعضا انجام گرفت که اکنون ۱۵۰ تا ۲۰۰ لیتر در ثانیه می‌تواند آب را تأمین کند.

ستوده عنوان کرد: طرح آبرسانی به همدان از سد تالوار حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه لازم دارد که مربوط به پروژه‌های نیمه مدت و کوتاه است که جزء طرح اصلی آبرسانی به همدان است که انجام می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات