جمع‌بندی نمایندگان دولت از سفر به استان اردبیل

وزرا و نمایندگان دولت با حضور در شهرستان‌های استان اردبیل با احصاء ظرفیت‌ها و مسائل و مشکلات این شهرستان‌ها در جهت رفع و تصویب مصوبات سفر جمع‌بندی خود را در جلسه شورای اداری بیان کردند.
کد خبر: ۹۳۸۴۶۳۰
|
۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶

جمع‌بندی نمایندگان دولت از سفر به استان اردبیل

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، وزرای دولت به‌عنوان نمایندگان دولت در تمامی شهرستان‌های استان اردبیل حاضر شده و به احصاء پتاسیل‌ها، مسائل و مشکلات این شهرستان‌ها پرداختند.

جمع‌بندی و ارائه گزارش این وزرا در جلسه شورای اداری انجام و مصوبات مناسبی برای توسعه استان اردبیل در نظر گرفته شد.

**اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های حمل و نقل استان اردبیل در سفر ریاست جمهوری

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی که به‌عنوان نماینده دولت در شهرستان‌های اردبیل و نمین حضور داشت، در جلسه شورای اداری استان اردبیل با بیان اینکه پروژه راه آهن میانه ـ اردبیل مگا پروژه محسوب می‌شود و برای اتمام آن هزار و ۵۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده، اظهار کرد: این پروژه تا به امروز پیشرفت خوبی داشته و قطعا با تخصیص اعتبار در سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری خواهد رسید اما جهت مشخص کردن زمان دقیق اتمام پروژه فردا با پیمانکاران و مشاوران طرح جلسه‌ای برگزار می‌کنیم.

آغاز عملیات اجرایی راه آهن  اردبیل ـ پارس آباد در سال ۱۴۰۱

وی در ادامه با بیان اینکه راه آهن پارس آباد ـ اردبیل نیز جزو نیازمندی‌های استان اردبیل است ادامه داد: مطالعات این‌پروژه نهایی شده و انشالله عملیات اجرایی آن سال ۱۴۰۱ شروع خواهد شد و تلاش خواهیم کرد در این‌پروژه از مزیت‌‌های بخش خصوصی استفاده کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص حمل و نقل هوایی به دو فرودگاه اردبیل و پارس آباد اشاره کرد و گفت: هر دو فرودگاه دارای مشکلات اساسی هستند که تلاش می‌کنیم مشکلات را مرتفع کنیم. کنسلی‌ها مکرر در فرودگاه اردبیل فردا بررسی و تصمیمات نهایی گرفته خواهد شد البته قطعا مشکلات فرودگاه اردبیل ظرف دوماه آتی حل خواهد شد.

قاسمی با بیان اینکه  در بزرگراه‌های استان اردبیل یک عقب ماندگی جدی نسبت به شاخص‌های کلی کشور  وجود دارد که باید در این حوزه اعتبارات ویژه پیش بینی شود ادامه داد: ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در استان در دست احداث است که  ۶۵۵ میلیارد تومان  اعتبار  در این سفر به بزرگراه‌های استان اختصاص یافته است.

وی این مقدار بزرگراه را برای استان کافی ندانست و گفت: باید برای احداث ۳۰۰ کیلومتر دیگر هم در سال‌های آتی اعتبارات بیشتری پیش بینی شود تا استان بتواند به شاخص های کشور نزدیک شود.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص پروژه بزرگراه پارس‌آباد نیز گفت: در این سفر اعتباری برای این پروژه در نظر گرفته شده است که در جلسه راه و شهرسازی مشخص شد اعتبار کافی نیست و تصمیم‌گرفتیم از منابع دیگری برای این بزرگراه تامین اعتبار کنیم و این اعتبار قطعا در سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی پروژه موثر خواهد بود.

۱۶۵ میلیارد تومان اعتبار برای راه‌های روستایی در نظر گرفته شده است

 قاسمی بیان کرد: در حوزه راه‌های روستایی هم استان اردبیل یک عقب ماندگی جدی دارد که برای حل این مشکل ۱۶۵ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است که در راه روستایی مناطق محروم توزیع خواهد شد، اما باز نیاز است در سال‌های آتی اعتبار زیادی اختصاص یابد.

ساخت ۸۰ هزار واحد مسکونی در طرف چهارسال در استان اردبیل

وی اضافه کرد: براساس پیش بینی‌های جمعیتی، ساخت ۸۰ هزار واحد مسکونی به استان  ابلاغ کردیم که باید ظرف چهار سال آینده ساخته شود و در گام اول باید عملیات اجرایی ۴۰ هزار واحد شروع شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: دیروز آغاز عملیات اجرایی ۴۰ هزار واحد مسکونی در شهر اردبیل کلنگ‌زنی شد و با توجه به اینکه این طرح متقاضی محور است مردم حتما در سامانه ثبت نام کنند.

**رشد ۱۴۶درصدی صادرات غیرنفتی از اردبیل/ تصویب ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی مطالبه مردم

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی که به‌عنوان نماینده دولت در شهرستان بیله سوار حضور داشت، اظهار کرد: استان اردبیل به دلیل هدف‌گذاری صادراتی و ترانزیتی امسال نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری داشته است.

وی به رشد ۱۴۶درصدی در حوزه صادرات غیرنفتی اشاره کرد و ادامه داد: فعال نبودن سفارت ایران در باکو طی سال‌های گذشته در رکود صادرات استان اردبیل تاثیرگذار بوده است.

وی با اشاره به تصویب ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی استان اردبیل، بیان کرد: این موضوع از مطالبات مردم استان بود که محقق شده و نقشه نهایی آن تهیه شده است و بزودی عملیاتی می‌شود.

وزیر اقتصاد و دارای یه راه و جاده ترانزیتی شهرستان بیله سوار اشاره کرد و گفت: جاده ترانزیتی بیله‌سوار نامناسب است و نیاز به رسیدگی جدی دارد.

** محرومیت بالا در شهرستان‌های گرمی و انگوت/ پروژه‌های نیمه تمام تامین اجتماعی تکمیل می‌شود

حجت الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز که در شهرستان‌های گرمی و انگوت حضور داشت،بر وجود محرومیت متراکم در این شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: در گرمی و انگوت مهاجرت محسوس بوده و جمعیت هر روز کمتر می‌شود و این در حالی است که ظرفیت‌های اقتصادی بالایی در آنها وجود دارد.

وی افزود: ۲ پروژه سدسازی در این شهرستان‌ها در حال ساخت است که نیازمند تامین اعتبار دولتی هستند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به نرخ بالای بیکاری بیان کرد: برای ایجاد فرصت‌های اشتغال، تقویت تولید در این مناطق ضرورت دارد.

عبدالملکی با اشاره به بازدید از شهرستان‌های گرمی و انگوت گفت: مدارس کانکسی و سنگی هر چند کم در منطقه وجود دارد که باید رسیدگی شود و به سرعت مدارس جدید سبک جایگزین این مدارس شود.

وی با اشاره به تاسیس شهرستان جدید انگوت گفت: در این شهرستان‌ ادارات اجرایی حضور ندارند و باید مجتمع‌های اداری سبک در آنها ساخته شود. 

وزیر تعاون دادن اختیارات ویژه دیپلماتیک به استانداران استان‌های مرزی را ضروری خواند و بیان کرد: در استان اردبیل این امر ضرورت دارد تا مسائل و مشکلات با جمهوری آذربایجان حل و فصل شود.

عبدالمللکی گفت: تامین اجتماعی تعدادی پروژه نیمه‌تمام در منطقه دارد که باید حمایت و تکمیل شود.

وی با اشاره به اینکه استان اردبیل سرمایه معنوی بالا، مردمانی انقلابی و پیرو مکتب اهل بیت(ع) دارد،گفت: تصمیم‌گیری میدانی برای حل مشکلات ضرورت دارد و در این راستا تقویت عملکرد مدیران استانی ضروری است.

** اختصاص ۲۰۰۰میلیارد برای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی/ برق و گاز مجتمع گلخانه‌ای پارس آباد تامین می‌شود

سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی دیگر مسؤولی بود که به‌دلیل حضور در شهرستان پارس آباد ظرفیت‌ها و مسائل حوزه کشاورزی و برخی مشکلات دیگر این شهرستان را بیان کرد.

وی تصریح کرد: استان اردبیل و دشت مغان در زمینه صنایع تبدیلی و فرآوری دارای ضعف اساسی است و باید زنجیره ارزش در این استان بویژه پارس‌آباد مغان احیا شود.

ساداتی نژاد ادامه داد: بانک کشاورزی ۲ هزار میلیارد تومان به این موضوع اختصاص داده است و برای تکمیل استخرهای معیشتی نیمه‌تمام استان اردبیل نیز ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص خواهد یافت.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ساخت بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای کشور در پارس‌آباد مغان بیان کرد: این مجتمع در زمینه برق و گاز مشکل دارد و ۲۰۰ میلیارد تومان برای حل مشکل آن تخصیص یافته است چرا که ۱۰ هزار نفر در این مجتمع اشتغال خواهند یافت و ۲۰۰ هزار تن بر تولید محصولات منطقه افزوده خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: با افتتاح طرح پایاب سد خداآفرین این طرح یک میلیون تن افزایش محصول برای کشور به ارمغان می‌آورد.

وی به وجود ۶۷ هزار نفر عشایر در استان اردبیل بیان کرد: در زمینه تکمیل آبرسانی سیار به مناطق عشایری و نیز پروژه اسکان عشایر اقدام‌هایی در حال انجام است که باید تسریع شود.

** خبر خوش وزیر ارشاد به هنردوستان اردبیلی؛ اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای تالار شهر اردبیل/ بیمارستان و راه مناسب مطالبه مردم اصلاندوز

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز که به‌عنوان نماینده دولت در شهرستان اصلاندوز حضور داشت از اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان برای تسریع در اجرای پروژه مجتمع فرهنگی، هنری شهر اردبیل (تالار شهر) در سفر امروز خبر داد.

وی افزود: ایجاد سالن تئاتر، سالن موسیقی و کتابخانه در این مجموعه کم‌نظیر هدیه دولت مردمی به مردم استان اردبیل خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل بیان کرد: ۲۰ میلیارد تومان نیز برای تکمیل و تجهیز ۶ مجتمع فرهنگی، هنری به تصویب رسید.

اسماعیلی با اشاره به سفر خود به شهرستان اصلاندوز مغان گفت: در این شهرستان کشاورزی محور طرح‌های آبی بسیار موفق در حال اجراست اما نبود مدرسه کافی، نبود بیمارستان و جاده مناسب از مشکلات عشایر این شهرستان است.

** تامین آب روستاهای بالای ۲۰خانوار تا ۴ سال آینده/ برق مجتمع گلخانه‌ای پارس آباد تامین می‌شود

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو که در نمین و عنبران حضور داشت اظهار کرد: در حوزه آب و برق و آبفا پروژه‌های زیادی در استان اردبیل در حال اجراست و از پاییز امسال تا بهار سال ۱۴۰۱ یک هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان طرح به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: در حوزه وزارت نیرو اعتباراتی پیش‌بینی شده که با تزریق آنها جهش خوبی در پروژه‌های این استان خواهیم داشت.

وزیر نیرو با اشاره به هدر رفت بیش از ۴۵۰ میلیون متر مکعب آب در حوزه‌های مختلف تاکید کرد: با بهره‌برداری از سدهای عمارت و عنبران این مقدار جمع آوری می‌شود.

او بیان کرد: از سد عمارت آب شرب برای شهرستان گرمی تخصیص یافته و برای مجتمع آبرسانی روستایی موران هم اعتبار در نظر گرفته شده است.

محرابیان با اشاره به اقدامات انجام یافته در زمینه آبرسانی به روستاهای استان اردبیل گفت: در استان اردبیل طی چهار سال آینده روستای بالای ۲۰ خانواری نخواهد بود که موضوع و مشکل آب آن را حل نکنیم.

وزیر نیرو برای برق‌رسانی به شهرک گلخانه‌ای پارس‌آباد مغان نیز قول‌های مساعدی داد.

گفتنی است؛ مصوبات مناسبی در جهت تکمیل پروژه‌های نیمه کاره استان و رفع مشکل مراکز تولیدی نیمه فعال و راکد از سوی وزرا و رئیس جمهور در سفر یک‌روزه به استان اردبیل تعیین شد.

ارسال نظرات