معاون وزیر صمت با اشاره به احیا و بازگشت ۷۸۰ واحد راکد به چرخه تولید از ابتدای سال، گفت: مشکلات مدیریتی، تسهیلات بانکی، کمبود سرمایه در گردش و تامین مواداولیه از عوامل راکد شدن واحدهاست.
کد خبر: ۹۳۸۴۷۳۷
|
۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، علی رسولیان در مورد وضعیت واحدهای تولیدی و صنعتی راکد، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های جدی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و البته طبق تاکید دولت، بحث احیای واحدهای راکد و استفاده از حداکثر ظرفیت موجود واحدها است. در همین راستا کلینیک‌های کسب و کار را در نواحی و شهرک‌های صنعتی راه اندازی کردیم و از این طریق واحدهای راکد و نیمه راکد شناسایی شدند.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با بیان اینکه ۹۰۰ مشاور انتخاب شدند و واحدهای راکد را شناسایی می‌کنند، افزود: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۷۸۰ واحد راکد احیا شدند و به چرخه تولید بازگشتند. بر اساس آمار تعداد واحدهای راکد ۱۰ درصد کاهش یافته و ۱۲ درصد از اشتغالی که از دست رفته، کاهش یافته است.

وی ادامه داد: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که عمده مشکلات به تسهیلات بانکی، کمبود سرمایه در گردش و مباحث تأمین مواد اولیه و ماشین آلات مربوط بوده است؛ بررسی ۷۸۰ واحد احیا شده نیز نشان می‌دهد که ۴۲ درصد از واحدها به سرمایه گذار جدید واگذار شده است که هم مشکل مدیریتی را حل کرده و هم تأمین مالی کرده است. ۱۰ درصد هم با تأمین تسهیلات از طریق تزریق سرمایه در گردش یا سرمایه ثابت، مشکلشان حل شده است. همچنین ۱۶ درصد با تأمین مواد اولیه احیا شده‌اند. ۱۱ درصد از واحدها هم تولید محصول جدید و متناسب با بازار داشته‌اند.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: باقی مشکلات نیز درصدهای کمتری دارند مثلاً ۳ درصد از واحدها با رفع مشکل زیرساختی، یک درصد با رفع مشکل حقوقی و یک درصد هم با انتقال تکنولوژی احیا شده‌اند.

رسولیان گفت: در حال هماهنگی با سازمان برنامه و بودجه هستیم تا ۲۰۰ میلیارد تومان از منابع خود را اختصاص دهیم تا از طریق مشارکت با بانک‌ها، ۵۰۰ میلیارد تومان تأمین کنیم و برای تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط راکد، استفاده کنیم. البته طرح تام وزارت صمت هم برای تأمین مالی کمک کرده است.

ارسال نظرات