یاد و ذکر خدا مهمتر از تجارت است/اهمیت کسب حلال در اسلام

شاهرود_ امام جمعه شاهرود گفت: آنچه که از موضوعات مهمتر است یاد و ذکر خداست، کنار یاد خدا، خدمت به مردم، پرداخت زکات به فقرا و ترس از قیامت مورد توجه است.
کد خبر: ۹۳۸۶۶۹۵
|
۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۲

یاد و ذکر خدا مهمتر از تجارت است/اهمیت کسب حلال در اسلامبه گزارش خبرنگار بسیج، حجت الاسلام والمسلمین عباس امینی، در نشست تفسیر هفتگی قرآن در مسجد قلعه نو (بازار) شاهرود در سخنانی با اشاره به آیه قرآن کریم که می‌فرماید «اى کسانى که ایمان آورده‏‌اید اموال همدیگر را به ناروا مخورید مگر آنکه داد و ستدى با تراضى یکدیگر از شما انجام گرفته باشد و خودتان را مکشید، زیرا خدا همواره با شما مهربان است»، اظهار کرد: اشتغالات زندگی، ما را از ذکر خدا غافل نکند.
او افزود: تجارت مهم است، کار مهم است، اما نماز و ذکر خدا، مهمتر است، بازار، مغازه، جلسه، کار، درس، کلاس و همه برنامه‌های زندگی اهمیت دارد، اما آنچه که از همه مهمتر است یاد و ذکر خداست، کنار یاد خدا، خدمت به مردم، پرداخت زکات به فقرا و ترس از قیامت مورد توجه است.
امام جمعه شاهرود با اشاره به بحث عبادات و معاملات، گفت: در قرآن آیات زیادی در مورد عبادات داریم، از قبیل نماز، روزه، حج، امر به معروف و بخش زیادی هم از آیات، در مورد معاملات داریم.
او با اشاره به بازار، اظهار کرد: به هر قشری، که اهل تجارت در آن فعالیت داشته باشد، بازارگفته می‌شود و تجارت ۱۰ جز دارد که ۹جزء آن کسب حلال است و آنقدر کسب حلال مهم است، که خداوند می‌فرماید «یا ایها الذین امنوا» یعنی تجارت کسب و حلال، آنقدر مهم است، که خداوند خطاب به اهل ایمان کرده است.
امینی با بیان اینکه چرا خداوند فرمود؛ «لا تاکلوا»، افزود: تاکید دارد که اموال یکدیگر را نخورید، یعنی اموال یکدیگر را تصرف نکنید و به ناحق نخورید؛ و ضایع نکنید. اینجا به نوعی تصرف کردن به ناحق را بیان می‌دارد و در بیع هم باید یک داد و ستدی اتفاق بیفتد.
امام جمعه شاهرود تصریح کرد: نخوردن مال به ناحق، حتی اگر مال و دارایی خودتان باشد، یعنی، اموال حلال کسب کردن، در سوره نور جا‌هایی را استثنا قائل شده است، مثل اموال خانه پدری، مادر، فرزند دختر، پسر، این تصرفات تصرفات حلال است.
او با اشاره به تصرفاتی باطل، گفت: تصرفاتی که مال، از خود انسان باشد مثل قمار زدن، اسراف کردن، در روایت ها، آمده، «اکل مال به باطل» مثل «ربا» که ربا دهنده و ربا گیرنده، «اکل مال به باطل» است.
امام جمعه شاهرود با اشاره به اینکه کسب مال به حق دو محور دارد که تجارت و رضایت است، اظهار کرد: «ان تراض» یک وقت تجارت است، اما رضایت نیست، اجبار است، یعنی کسی به زور مجبور شود، که مالش را به شما بفروشد. گاهی «ان تراض» هست، اما تجارت نیست، مثل قمار، طرف خودش راضی است، اما کسب مالش نامشروع است.
او تاکید کرد: تجارت با رضایت و رضایت بدون تجارت، هردو باطل است. «تراض» از باب تفاعل است، طرفینی است، هم طرف کالا باید راضی باشد و هم طرف پول دهنده.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار