رئیس قوه قضاییه گفت: قوه قضاییه موضوع فرایند مبارزه با قاچاق کالا ‏و اموال بیت المال را تا حصول نتیجه پیگیری می کند و اگر هم دیگر ‏دستگاه ها همراهی لازم را نکنند کار را شخصاً دنبال می کنم.
کد خبر: ۹۳۸۹۰۶۵
|
۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای صبح ‏امروز در نشست تخصصی سه ساعته برای بررسی وضعیت و مشکلات فرایند ‏مبارزه با قاچاق کالا و مسائل مربوط به اموال تملیکی که متعاقب بازدید میدانی ‏هفته گذشته از انبار مرکزی سازمان اموال تملیکی استان تهران برگزار شد، اظهار ‏داشت: یکی از اهداف اصلی دشمن در سال‌های اخیر و حال حاضر با تحریم‌های ‏ظالمانه و فشار‌های مضاعف بر اقتصاد و معیشت ملت ایران آن بوده که مردم را ‏خسته و به زعم خودش در زندگی فلج کند که به فضل خدا نتوانسته و نخواهد توانست. ‏

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه با اشاره به تشکیل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در سال ۱۳۷۰ و تصویب قانون ستادمبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۱۳۹۲ اظهار کرد: با این شرایط چطور می‌توان گفت سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در هنگام تصویب این قانون هیچگونه آمادگی لازم برای پذیرش مسئولیت جمع آوری و فروش اموال تملیکی نداشته است؟

رئیس قوه قضاییه افزود: در شرایطی که از یک سو سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی اعلام کرده سازمان تعزیرات برای ۲ هزار پرونده و دادگستری برای ۵۷۱ پرونده اموال تملیکی حکم صادر نکرده و از سوی دیگر تعزیرات حکومتی و دادگستری گفته‌اند که این آمار را قبول ندارند، باید اشکال کار را پیدا کرد.

رئیس عدلیه یکی از مشکلات عمده که در روال و فرآیند کار‌ها وجود دارد را آمار‌های غیردقیق عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال وقتی پرسیده می‌شود که چرا اطلاعات درج شده بر روی این کالای دپو شده با مشخصات واقعی آن کالا مطابقت ندارد، این پاسخ شنیده می‌شود که کاشف یا ضابط از همان ابتدا کالا را به این ترتیب و با این کد‌ها به ما تحویل داده است و در مقابل کاشف هم اظهارات دیگری دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه ما قصد دفاع از عملکرد خود در قوه قضاییه را نداریم بلکه به دنبال رفع اشکالات موجود در روند اقدامات سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی هستیم، تاکید کرد: قطعاً در شرایط موجود نیز بیش از میزان کنونی می‌توان با قاچاق کالا مبارزه کرد و قطعاً می‌توان اموال جمع‌آوری شده را در شرایط بهتری نگهداری و سریع‌تر برای آن‌ها تعیین تکلیف کرد.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه مسئولان مربوطه نباید به صرف بازدید از انبار‌های اموال تملیکی و گزارش دادن از وضعیت‌های آن‌ها اکتفا کنند، گفت: نتیجه این بازدید‌ها و گزارش دادن‌ها باید اتفاقاتی نو باشد نباید به دنیال طح مساله و مشکل بود باید برای حل مشکل اقدام کرد.

رئیس عدلیه افزود: بلافاصله بعد از بازدید روز جمعه ما از یکی از انبار‌های سازمان اموال تملیکی در تهران، معاون اول رئیس جمهور مسئول این حوزه در دولت شد و وزیر اقتصاد هم به میدان آمد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه قوه قضاییه در موضوع عدم تعیین تکلیف کالا‌های دپو شده سازمان اموال تملیکی، بررسی‌ها و پیگیری‌ها برای رفع مشکلات موجود را از خود شروع کرده است، گفت: ما به این نکته اذعان داریم که به دلایل مختلف مثل کمبود نیرو و قاضی یا عملکرد غیردقیق ضابط، به بخشی از پرونده‌های این کالا‌ها رسیدگی نشده و بازرسی کل کشور هم به تمامی وظایف سپرده شده در این زمینه عمل نکرده است.

رئیس قوه قضاییه افزود: باید بررسی کرد که از چه طریقی آثار سوء میلیارد‌ها تومان کالای قاچاقی که از کشور خارج یا به کشور وارد می‌شوند و به اشتغال و تولید داخلی ما لطمه می‌زنند را برطرف کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به نقص برخی قوانین مربوط به قاچاق کالا و ارز گفت: در قانون آمده که برخی کالا‌های سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی حتماً باید صادرات شوند و اجازه فروش آن‌ها در داخل کشور داده نشده است؛ این نکته هم آمده که حتماً از فرد صادرکننده کالا تضمین لازم از دو تا چهار برابر ارزش کالا گرفته شود. حال سوال اینجاست که اصلاً امکان صادرات کالا‌هایی که در شرایط بد نگهداری شده و زیر باران زنگ زده‌اند وجود دارد و آیا در چنین شرایطی کسی حاضر می‌شود تضمین دو تا چهار برابری بدهد و آن را صادر کند؟

رئیس قوه قضاییه با اشاره به مشکلات مربوط به صادرات کالا‌های قاچاق ضبط و کشف شده گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اگر معتقد است قانون در این زمینه دچار نقص است، باید یک بار هم که شده در صدد اصلاح آن بربیاید و اعلام کند که این قانون قابل اجرا نیست.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین از حاضران در جلسه خواست که هر کدام از آن‌ها تا کنون از انبار‌های گمرکات و سازمان اموال تملیکی بازدید نکرده‌اند حتماً بروند و از نزدیک وضعیت این انبار را مشاهده و بررسی کنند.

رئیس دستگاه قضا افزود: وضعیت این انبار‌ها آنقدر نابسمان و بهم ریخته است که هیچ بهانه‌ای مانند نبود ساختار و نداشتن بودجه و اعتبار توجیه‌پذیر نیست و اگر بخواهیم دلسوزانه کار کنیم با همین امکانات موجود بهتر می‌توان آن‌ها را اداره کرد.

وی در ادامه به ارائه دستورات و پیشنهاداتی جهت ساماندهی انبار‌های اموال تملیکی و تعیین تکلیف کالا‌های آن پرداخت و در نخستین پیشنهاد از رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خواست که در اجرای قانون مبارزه با قاچاق جلسات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق را به منظور پیگیری و تصمیم‌گیری درباره چند موضوع اولویت‌دار و فوری را تشکیل دهد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای یکی از این مسائل را تصمیم‌گیری درباره اموالی دانست که برای آن‌ها حکم صادر شده و طبق قانون باید صادر شوند، اما غیر قابل صادرات هستند.

رئیس دستگاه قضا موضوع دیگر را تصمیم‌گیری ستاد مربوطه درباره اموالی همچون ماشین‌های لوکس دانست که قابل ترخیص یا فروش در داخل نیستند و امکان صادرات آن‌ها نیز وجود ندارد.

وی درباره امحای کالا‌های قاچاق و ممنوعه و کالا‌های فسادپذیر، گفت: کالا‌هایی که قاچاق و ممنوع هستند و یا فاسد شده‌اند و یا آنکه قبل از ورود حتی فاسد بوده‌اند باید امحا شوند، اما باید بررسی شود که این‌ها در کجا، با چه شرایطی و با چه روش کم‌هزینه‌ای باید امحا شوند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به مشکلات کاشفان و ضابطان هم اشاره کرد و گفت که برخی مشکلات مربوط به حوزه اجراست و نیاز به اصلاح قانون هم ندارد و از ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق خواست که با رفع این مشکلات و ایرادات نحوه کار ضابطان و کاشفان را روشن و مشخص کنند.

وی یکی دیگر از موضوعات را طولانی شدن زمان تصمیم‌گیری درباره کالا‌ها از سوی تعزیرات و دستگاه قضایی عنوان کرد و گفت: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق بررسی کند که اگر نیاز است شعبه‌ای با قاضی سیار تعیین کنیم تا سریعتر درباره کالا‌های دپو شده تصمیم‌گیری کند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: اگر قانون اجازه دهد و منع قانونی نداشته باشیم این آمادگی وجود دارد که اگر اکنون یک حاکم شرع درباره تعیین تکلیف کالا‌ها رای می‌دهد حداقل در مناطق حساس مانند انبار‌های بندری دو یا سه حاکم شرع در انبار‌ها مستقر کنیم.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: ما این آمادگی را هم داریم که برای تسریع در تعیین تکلیف پرونده‌ها در حد توان بودجه و امکانات بیشتری اختصاص دهیم و از قضات، بازنشسته و همکاران خودمان در خارج از وقت اداری هم در این زمینه کمک بگیریم تا کار‌ها بر زمین نماند.

وی از نمایندگان قوه قضاییه در سازمان اموال تملیکی هم خواست که با کمک ستاد مبارزه با قاچاق کالا مشکلات حقوقی و قضایی را تحلیل و ارزیابی کنند و راهکار‌های جلوگیری از تکرار آن‌ها را ارائه دهند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به موضوع انتقال کالا‌های قاچاق نیز اشاره کرد و با نامناسب توصیف کردن نحوه انتقال این کالا‌ها از مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق و همچنین نمایندگان قوه قضائیه در سازمان تملیکی خواست که راه‌های بهبود این روند را بررسی کنند.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: انتقال کالا‌ها از انبار‌های صاحب کالا یا گمرکات وضعیت خوبی ندارد و برخی کالا‌ها و اقلام مفقود می‌شوند و برخی آسیب می‌بیند و برخی نیز به کالای دیگر تبدیل می‌شود که این شرایط غیرقابل قبول است و باید سامان یابد.

رئیس قوه قضائیه، رئیس سازمان بازرسی کل کشور را نیز مأمور کرد تا با بررسی دقیق وظایف قانونی همه دستگاه‌ها، دستگاه‌هایی که مرتکب ترک فعل شده و به وظایف خود به درستی عمل نکرده‌اند را شناسایی کند و از او خواست این کار را از قوه قضائیه آغاز کند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: اگر دستگاهی در انجام وظایف خود کوتاهی یا قصور داشته باید به او اعلام و تذکر داده شده و توضیح خواسته شود و در صورت لزوم دستگاه خاطی به دولت و قوه قضاییه معرفی کنید و رونوشتی از آن را به من بدهید تا پیگیری نمایم.

رئیس دستگاه قضا به موضوع اختلافات آماری، مراجع قضایی و سازمان اموال تملیکی نیز اشاره کرد و از نمایندگان دستگاه قضا در این سازمان خواست که با علت‌یابی این مسئله و بررسی پرونده‌ها اشکالات و اختلافات را برطرف کند.

وی درباره کالا‌های فسادپذیر هم به مسئولان سازمان اموال تملیکی تذکر داد: کالا‌های سریع‌الفساد را بلافاصله طبق مجوز‌های قانونی تعیین تکلیف کنند و درباره مواردی که بعداً مشخص می‌شوند تاریخ انقضاء دارند و در حال تخریب هستند موضوع را فوراً به نمایندگان قوه قضاییه و تعزیرات اطلاعات دهند تا درباره آن‌ها تصمیم‌گیری شود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای خاطر نشان کرد: برخی کالا‌ها و اجناس مثل خودرو‌ها یا موتورسیکلت‌ها فاسدشدنی نیستند، اما به مرور زمان به دلیل نگهداری طولانی مدت در فضای نامناسب آسیب می‌بینند که سازمان اموال تملیکی باید تا صدور حکم قطعی و تعیین تکلیف آن‌ها شرایط مناسبی برای نگهداری این کالا‌ها ایجاد نماید.

رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: سازمان اموال تملیکی تا زمان حل شدن مشکلات ساختاری و اعتباری می‌تواند با یک برنامه‌ریزی درست به وضعیت کالا‌ها نظم دهد.

همچنین در این نشست علی مویدی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضمن قدردانی از ورود موثر و هدفمند رئیس قوه قضاییه به موضوع وضعیت نگهداری و تعیین تکلیف کالا‌های دپو شده در سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی گفت: یکی از خواسته‌های همیشگی ما در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اهمیت دادن مسئولان نظام به مقوله جمع آوری و فروش اموال تملیکی بوده است.

وی با اشاره به تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۹۲ گفت: متاسفانه قبل از آنکه بسترسازی‌های لازم صورت بگیرد و شرایط مناسب در سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی ایجاد شود، وظایف آن در سال ۹۲ ابلاغ شد.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه سازمان اموال تملیکی در شرایطی در سال ۹۴ کالا‌های قاچاق را از گمرک تحویل گرفت که امکانات، ابزار‌ها و شرایط نگهداری این کالا‌ها را نداشت گفت: ما در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کالا‌ها را کشف و در نقطه‌ای مستقر می‌کنیم و شاهد به هدر رفتن سرمایه ملت هستیم و همه این‌ها در شرایطی است که همه در این چند سال تماشاچی بودند.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه این ستاد در زمینه نگهداری از کالا‌های قاچاق هیچگونه کوتاهی نکرده است گفت: سایر دستگاه‌های مسئول از جمله وزارت اقتصاد در ادوار گذشته در این زمینه کوتاهی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه گره کور نگهداری و دپوی نامناسب اموال تملیکی در دست وزیر اقتصاد است، افزود: گمرک و سازمان اموال تملیکی زیر نظر وزارت اقتصاد است و چگونه می‌شود که وزرای اقتصاد در سالیان گذشته فضا و امکانات لازم برای نگهداری این کالا‌ها در نظر نگرفته‌اند.

مویدی افزود: من به وزیر اقتصاد سابق هم گفتم با وجود آنکه اقتصاد نخوانده‌ام، اما اگر ۲۴ ساعت من را جای شما قرار دهند تکلیف بین گمرک و سازمان اموال تملیکی را مشخص می‌کنم.

وی عنوان کرد: تا امروز حدود ۷ هزار و ۳۵۵ میلیارد تومان کالا‌های بلاتکلیف، تعیین تکلیف شده‌اند، اما در قبال حجم کاری که وجود دارد کم بوده است.

رئیس ستاد قاچاق کالا و ارز اصلاح ساختار، منابع و نیروی انسانی این سازمان را موضوعی ضروری و فوریت‌دار عنوان کرد.

وی گفت: بر اساس قانون باید اموال تملیکی با شرایطی صادر شوند و این از نظر ستاد مبارزه با قاچاق کالا شدنی نیست و با واقعیات سازگار نیست.

مولایی‌جم سرپرست سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی هم در این جلسه گفت: طبق آمار موجود در سامانه این سازمان، مجموعاً ۸ هزار و ۲۲۵ پرونده کالای متروکه در سراسر کشور داریم که این عدد شامل ۱۱ هزار و ۸۶۹ ردیف کالا در حوزه متروکه است.

وی با بیان اینکه از زمان انتصاب آقای پوریانی به عنوان حاکم شرع منصوب شدند روند تعیین تکلیف کالا‌های متروکه سرعت گرفته است، خواستار انتصاب حاکم شرع در استان‌های هدف و مرزی شد.

سرپرست سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی با اشاره به تشکیل کمیته ویژه قضایی در تهران برای پیگیری پرونده‌های فاقد رای سازمان اموال تملیکی عنوان کرد: پس از راستی‌آزمایی صورت گرفته مشخص شد که ۲ هزار پرونده مربوط به بخش تعزیرات و ۵۶۰ پرونده مربوط به بخش قضایی فاقد رای قطعی بودند.

مولایی‌جم در ادامه بودجه، تشکیلات و ساختار را به عنوان سه مشکل اصلی سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی عنوان کرد و گفت: پیگیری و انجام مکاتبات جهت تامین نیروی انسانی و توجه به زیرساخت‌ها و انبار‌های سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی همچنان در دستور این سازمان است.

سرپرست سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی افزود: در هفته گذشته با دستور وزیر اقتصاد بخشی از انبار‌های جنوب تهران به سازمان اموال تملیکی اختصاص داده شد تا بخشی از کالا‌های سرمایه‌ای و بادوام تا قبل از زمان صدور حکم، در آنجا نگهداری شوند.

سرپرست سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی ضعف نیروی انسانی را از جمله مشکلات اساسی سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی عنوان کرد و گفت که نیروی انسانی موجود پاسخگوی تکالیف سپرده شده به این سازمان نیست.

امیر ارشدی رئیس سازمان گمرک کشور هم در سخنانی قوانین و مقررات و پیچیدگی‌هایی که در تجارت رسمی کشور وجود دارد را به عنوان اصلی‌ترین عامل قاچاق عنوان کرد.

وی افزود: زیرساخت‌های سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی به هیچ عنوان با تکالیفی که بر عهده آن گذاشته شده سنخیت ندارد.

رئیس سازمان گمرک کشور با اشاره عدم انتقال کالا‌های متروکه‌ای غیرحساس به انبار‌های سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی گفت: باید سازوکاری فراهم شود تا برای کالا‌های متروکه‌ای که حساسیت خاصی ندارد، در همان گمرک تعیین تکلیف شود.

سردار مقیمی رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا گفت: با عزم و اراده‌ای که در اقای اژه‌ای می‌بینم و در بازدید‌هایی که از انبار‌های تملیکی و مراکز ناجا دارند بسیار امید و یقین دارم که این مشکل حل خواهد شد.

سردار مقیمی رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا با بیان اینکه راهبرد نیروی انتظامی در تامین امنیت اقتصادی، مبارزه با قاچاق و جرایم سازمان یافته است نه تخلفات جزئی، تاکید کرد: نیروی انتظامی به دنبال مقابله با سرمنشاء‌های قاچاق و گردن کلفت‌های اقتصادی و پشتیبانان مالی این شبکه‌هاست.

وی با اشاره به چالش‌های پیش روی نیروی انتظامی در برخورد با قاچاق تاکید کرد: عمده قاچاق کالا در مبادی رسمی کشور صورت می‌گیرد که اتفاقاً نه در مرز‌ها بلکه در برخی گمرکات در عمق کشور انجام می‌شود و برای مقابله هرچه بهتر با این مسئله، خواستار همکاری برای استقرار ماموران انتظامی در ستاد گمرکات و مبادی رسمی هستیم.

سردار مقیمی با اشاره به مشکلات مربوط به تحویل گرفتن کالا گفت: بعضاً از مبدا کشف و ضبط کالای قاچاق که تا محل انبار‌های سازمان اموال تملیکی ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر فاصله وجود دارد یا در بعضی موارد با گرفتن یک بار قاچاق کل پاسگاه پر می‌شود و سربازان ما حتی امکان ندارند که مدت‌ها باید بماند تا بیایند از ما تحویل بگیرند یا خودمان آن را انتقال دهیم که بعضی از مسیر‌ها صعب العبور هم هست.

وی با اشاره به انباشت کالا در انبار‌های پاسگاه‌ها و تاخیر در تحویل گیری کالا، قاچاق دام را یکی از مسائل مهم دانست و گفت: گاهی دام‌هایی که از قاچاقچیان می‌گیریم تا قبل از تحویل بعضی از آن‌ها تلف می‌شوند و باید بابت آن‌ها خسارت بپردازیم که باید برای این مسئله قانون بگذاریم تا درباره آن‌ها سریع تصمیم گیری و تعیین تکلیف شود.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا با تاکید بر لزوم امحاء و انهدام کالا‌های قاچاق در مبادی ورودی بدون فوت وقت گفت: وقتی پرونده مشمول زمان می‌شود و باز می‌ماند، برخی افراد از طرق مختلف تلاش می‌کنند تا کالا را رفع توقیف کنند.

معاون اقتصادی وزارت اطلاعات هم عمده مشکلات مربوط به اموال تملیکی را در حوزه فروش کالا‌های متروکه و مکشوفه عنوان کرد و با ناموفق ارزیابی کردن سازمان اموال تملیکی در این زمینه این روند را فسادزا دانست.

وی خاطرنشان کرد: بررسی‌ها و اقدامات صورت گرفته درباره ۲۰ تا ۲۵ پرونده مربوط به حوزه مبارزه با فساد نشان می‌دهد که اگر بحث قیمت را حل کنیم و در بحث فروش کالاها، مزایده و بورس را مدنظر قرار دهیم این روند شفاف‌تر می‌شود.

معاون اقتصادی وزارت اطلاعات با تاکید بر لزوم طراحی سامانه‌ها برای نگهداری کالا‌ها اظهار داشت: امروزه در دنیا انبارداری منسوخ شده و کاری به صلاح نیست و با یک برنامه ریزی درست می‌توان در کنار منابع درآمدی کشور در حوزه نفت، مالیات و دریافت عوارض و کارمزدها، بخش شرکتی را در کارمزد به عنوان ابزار درآمدی دولت در نظر گرفت.

ذبیح الله خداییان رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز در این جلسه با اشاره به هشدار‌های متعدد این سازمان به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی درباره وضعیت انبار‌ها از عدم توجه به تذکرات ارائه شده که موجب شکل گیری وضعیت نامطلوب این انبار‌ها شد انتقاد کرد.

وی در ادامه به ارائه برخی پیشنهادات برای اصلاح وضع موجود پرداخت که فوریت راه اندازی سامانه ها، بررسی و علت یابی دقیق چرایی دپوی کالا‌ها و بلاتکلیفی آنها، ایجاد دادگاه ویژه و افزایش تعداد حاکمان شرع در انبار‌های سازمان اموال تملیکی برای تسریع در تصمیم گیری از جمله آن‌ها بود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور همچنین از لزوم تعیین ضرب الاجل برای تعیین تکلیف پرونده‌هایی شد که هنوز برای آن‌ها حکم صادر نشده و یا حکم صادر یا اجرا نشده و یا با وجود اجرایی شدن حکم هنوز کالا‌ها در انبار‌ها دپو هستند.

عمرانی معاون قضایی دادستان کل کشور سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی را بر اساس عملکرد ۳۰ ساله اش سازمانی منفعل دانست و افزود: ریشه مشکلات سازمان اموال تملیکی سوءمدیریت در دولت‌های گذشته بوده است و مشکلات ساختاری در مراحل بعدی قرار دارد.

عمرانی همچنین با اشاره به برخی گفته‌ها مبنی بر بلاتکلیفی حجم قابل توجهی از پرونده‌ها به دلیل عدم صدور حکم قضایی اظهار داشت: تحقیقاً عرض میکنم اگر کسی با دلایل محکمه پسند ثابت کرد قوه قضاییه در انجام وظایف خود کوتاهی کرده و اموال موجود در انبار‌ها به این دلیل بلاتکلیف مانده بنده آماده پاسخگویی و مواخذه هستم.

پوریانی یکی از نمایندگان قوه قضاییه در سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی با بیان اینکه قانون خوبی برای مقابله با قاچاق داریم، اما ضعف در اجرای قانون است به برخی از اشکالات ناشی از عدم رعایت قانون اشاره کرد و رعایت نکردن مقررات در زمان تحویل کالا و نحوه انتقال کالا به انبار را از جمله این ایرادات دانست.

وی گفت که با استفاده از سیستم‌های هوشمند امکان آن فراهم شده که حاکم شرع در سازمان اموال تملیکی کمتر از ۴۸ ساعت با موبایل بتواند رای بدهد به شرط آنکه سایر بخش‌ها ضوابط قانونی را رعایت کرده باشند و اینگونه نباشد که الان یک کالای متروکه بعد از ۱۲ سال هنوز اعلام متروکی نشده است.

علی القاصی مهر دادستان تهران نیز در این نشست با ارائه گزارشی از نتایج بازدید و بررسی‌های میدانی تیم‌های قضایی از انبار‌های سازمان اموال تملیکی گفت: تیم قضایی ما در قالب ۴ تن از معاونین دادستانی و ۲۵ نفر از قضات که از روز شنبه گذشته پرونده‌ها به آن‌ها ارجاع شد و ۵۷۰ فقره پرونده که گفته شد مربوط به دستگاه قضایی است و مانده استخراج و بررسی کردیم.

وی افزود: نتیجه این بررسی‌ها که تا شب گذشته ادامه داشت حاکی از آن است که شرایط نگهداری کالا‌ها در انبار‌ها بسیار نامناسب و بی نظم است و حسب استعلام کتبی از مراجع قضایی مشخص شد بین آمار اعلامی سازمان اموال تملیکی و مراجع قضایی، اختلاف وجود دارد.

القاصی مهر افزود: در لیست ارسالی از سوی سازمان اموال تملیکی عنوان شده که ۲۰۰ فقره پرونده مربوط به نام دادسرای شهرری وجود دارد که بررسی‌ها نشان داد فقط ۴ مورد در این دادسرا ثبت شده است و در دادسرای جرایم پزشکی هم گفته شد ۱۷۰ فقره وجود دارد در حالیکه ۱۰۰ فقره ثبت شده است و در دادسرای امور اقتصادی هم ۵۵ سابقه اعلام شد در حالیکه ۱۰ فقره بیشتر ثبت نشده بود.

دادستان تهران گفت: پیگیری‌های مکرر ما از مدیران سازمان اموال تملیکی و بایگانی این سازمان نشان داد که از این ۵۷۰ فقره پرونده تنها ۴۴۲ فقره پرونده شناسایی شد و از ۱۲۸ فقره باقیمانده سابقه‌ای به دست نیامد که استدلالشان این بود که این پرونده‌ها تعیین تکلیف شده است.

القاصی مهر ادامه داد: تعدادی از پرونده‌هایی که بررسی کردیم فاقد هرگونه سابقه بودده و صرفاً با گزارش دستگاه کاشف ثبت سابقه شده اند و در مراجع قضایی هیچ پرونده‌ای ندارند، ولی به نام مرجع قضایی ثبت شده اند و تعداد حدود ۱۲۰ فقره هم مستقیماً به نام تعزیرات حکومتی شهر تهران و شهرستان‌های استان تهران بود که دستورات لازم برای تعیین تکلیف آنهاتوسط تعزیرات صادر شد.

وی در خصوص ۲۵۰ فقره پرونده مرتبط با مراجع قضایی شهر تهران و استان تهران گفت: برخی از این پرونده‌ها مربوط به سال ۹۰ و قبل آن بودند که دستورات قضایی برای تعیین تکلیف آن‌ها صادر شده بود و باید خود سازمان اموال تملیکی برای آن‌ها تعیین تکلیف می‌کرد و در واقع سازمان در این خصوص اقدام نکرده است.

دادستان تهران این نکته را نیز متذکر شد که درباره موارد اعلام شده، پرونده خاصی که از جانب مراجع قضایی بلاتکلیف و معطل مانده ب اشد وجود ندارد، اما در عین حال تیم قضایی منتخب همچنان در سازمان اموال تملیکی مستقر است و این مسائل در حال بررسی است.

وی با اشاره به نقش سامانه‌ها در بهبود عملکرد دستگاه‌ها خاطرنشان کرد: پرونده‌ای برای ترک فعل‌ها و کوتاهی دستگاه‌ها در انجام وظایف خود برای راه اندازی سامانه‌ها در دادسرای کارکنان دولت تشکیل شده که پس از تفهیم اتهام قرار لازم صادر شده و در دست رسیدگی است.

نماینده سازمان اطلاعات سپاه نیز در این جلسه حکمرانی ریالی را از اصلی‌ترین راهکار‌های منسوخ شده برای مبارزه با قاچاق عنوان کرد و متذکر شد: با این قوانین قدیمی و بعضاً متزاحم و همچنین نظارت‌های سنتی نمی‌توان با قاچاق مبارزه کرد و این کار نیازمند هوشمندسازی است.

وی با اشاره به تغییر روش‌های قاچاق از ترانزیت داخلی توسط تجار به عنوان یکی از این روش‌ها یاد کرد و با بیان اینکه باید بر چرخه کالا و سرمایه به طور کامل نظارت شود، یکی از معضلات کالا‌ها در انبار‌های سازمان اموال تملیکی را تحویل گرفتن گزینشی این کالا‌ها عنوان کرد.

رسولی آذر یکی دیگر از نمایندگان قوه قضاییه در سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، آموزش انبارداری و مزایده و نحوه تعیین تکلیف کالا‌ها را حلقه‌ای مفقوده دانست و گفت که در حال حاضر کار‌هایی که در این حوزه انجام می‌شود بر اساس سلیقه و تجربه است.

وی با بیان اینکه در ماده ۵۳ قانون مبارزه با قاچاق، یکی از شرایط ضبط کالا‌ها ظن قاچاق عنوان شد تصریح کرد: اینکه چه کسی باید تشخیص دهد که یک کالا قاچاق هست یا نه مشخص نیست.

ارسال نظرات