خبرهای داغ:
نشست بین المللی «بررسی جایگاه زن در‌اندیشه امام خمینی (ره) با تأکید بر تفکر بسیج» به صورت مجازی و با حضور اندیشمندان ایرانی و خارجی برگزار شد.
کد خبر: ۹۳۹۳۸۵۲
|
۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، نشست بین المللی «بررسی جایگاه زن در‌اندیشه امام خمینی (ره) با تأکید بر تفکر بسیج» به صورت مجازی و با حضور اندیشمندان ایرانی و خارجی برگزار شد.

در شروع این نشست بین المللی که با حضور بیش از ۲۰ هزار نفر از سراسر جهان برگزار شد، بر جهانی شدن دیدگاه امام (ره) نسبت به زنان تأکید شد.

در این نشست مجازی، بعد از سخنان دکتر «ساجده محمد علی حائری» - استاد دانشگاه الکوثر عراق، استاد «رحیم پور ازغندی» دیگر سخنران این نشست، با اذعان به اینکه انقلاب اسلامی ایران تعریف جدیدی از زن مسلمان را ارائه داده است گفت: درنگاه به زن، ما چند دیدگاه داریم، «دیدگاه سنتی» که به نام خانواده، عملاً زن را از موقعیت انسانی خودش خارج کرده است و به انسان بودن زن توجه ندارد. در این دیدگاه، زن درخدمت مرد است و هیچ هویتی ندارد. زن به‌عنوان مخاطب خداوند، حقوق خاص ندارد، موجودی که باید فدای دیگران شود.

دیدگاه دوم که به نام مبارزه با دیدگاه اولی، وارد شده است، این نگاه به ظاهر مدرن، با وجود همه شعبده بازی‌های لفظی، عملاً نشان داده که نگاهش به زن توهین آمیزتر است و به زن فقط به چشم ابزاری نگاه می‌کند. در این نگاه، زن‌ها همه جا هستند، اما باز معیار، مرد است و ملاک، نقش‌های مردانه است و باید زن‌ها با مرد‌ها مسابقه مردانگی بدهند، باز هم معیار، مرد است و زن باید خودش را شبیه مردان کند تا بگویند موفق است.

* رقابت، ضد فداکاری است

این پژوهشگر با تأکید براینکه در دیدگاه سوم که دیدگاه قرآن کریم، سنت پیامبر و ائمه معصومین و سبک زندگی حضرت زهرا (س) است، زن مخاطب مستقیم خداست.

وی ادامه داد: در این دیدگاه که زن برای تکامل خودش هم مسئولیت دارد، با مرد مثل دو موجود رقیب نیستند بلکه مکمل همدیگرند، در این دیدگاه، در خانواده رقابتی وجود ندارد. رقابت، ضدفداکاری است، عشق فداکاری می‌آورد، در خانواده، قانون حکمران نیست بلکه عشق حکمرانی می‌کند و اگرعشق نابود شود خانواده از هم می‌پاشد.

رحیم پور در ادامه افزود: «در یک زندگی، چه زمانی عشق به وجود می‌آید؟ وقتی حقوق متقابل محترم شمرده شود و مسابقه در خدمت کردن باشد. این مسابقه، انسانی است، در خانواده مسلمان، این بحث‌ها مطرح نیست هرکس، عاشق‌تر است مسلمان‌تر است. مسئولیت اصلی زن و مرد، در شادی خانواده است. قبل از نگاه به جنسیت زن و مرد، باید به انسانیت آن‌ها نگاه کرد. اسلام وقتی هم وارد مسائل جنسی می‌شود، نگاهش انسانی است و نگاهش، تکاملی است. ازدواج می‌کنی پاداش نمازت بیشتر است. انسان باید حواسش جمع باشد تا تعادل در همه چیز اعم از خوردن، خوابیدن، رفتار جنسی... داشته باشد، انبیاء هم آمده‌اند بگویند آدم باش.

خداوند می‌فرماید: «شما را آفریدیم تا بینیم کدامتان زیباترعمل می‌کنید»؛ لذا ملاک، حسن عمل است، اینکه کدامتان انسانی‌تر و توحیدی‌تر زندگی می‌کنید، بقیه بازی است. بازی را جدی نگیرید فقط نقش خودتان را جدی بگیرید. فکر نکنید اگر مشهور باشی مهم‌تر است. امام (ره) روی این موضوع تأکید می‌کردند که انسان را به زن و مرد تقسیم نکنید.

رحیم پور در پایان اظهار‌امیدواری کرد که این نشست، به صورت ماهیانه ودر سطح جهان اسلام برگزار شود، چراکه این گفتمان، باید جهانی شود.

* جایگاه رفیع زن از نظر امام (ره)

پروفسور «بوگدانا تودوروا» استاد فلسفه دانشگاه صوفیه، رئیس گروه فرهنگستان علوم بلغارستان و مترجم کتاب «زندگی به سبک روح الله»، دیگر اندیشمند حاضر در این نشست مجازی با اشاره به نامه بنیانگذار انقلاب به همسرشان گفت: زندگی امام (ره) نشان می‌دهد که همسرشان برای ایشان بسیار اهمیت داشته است، دخترشان تعریف می‌کنند که پدر، هیچ وقت به همسرشان دستور نمی‌دادند و در زمان تبعید، به محض اینکه می‌توانستند تماس تلفنی برقرار کنند، حال مادر را می‌پرسیدند، این موضوع، ما را به یاد پیامبراسلام (ص) می‌اندازد. پیامبر (ص) می‌فرمودند: زهرا (س) ازمن است و هرکس او را دوست بدارد، مرا دوست داشته و هرکس او را آزار بدهد مرا آزار داده است، این، جایگاه رفیع زن از منظر اسلام است. امام خمینی (ره) هم معتقد بودند زن وجود خارق العاده‌ای دارد و همواره تأکید داشتند عدالت برای همه، همچنین زنان‌تعریف شده است.

* آمیزه‌های امام (ره) و اهل بیت

«زرینا موگاجانی» فعال فرهنگی و اجتماعی و از اعضای سابق شورای مسلمان آفریقای جنوبی گفت: «از منظر حقوق بشر، زنان و مردان از حقوق یکسان برخوردار هستند، وقتی آمیزه‌های امام خمینی (ره) را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم ایشان به ما آموختند که باید مقاومت داشته باشیم. آموزه‌های اهل بیت محقق نمی‌شد، اگر انقلاب اسلامی ایران پیروز نمی‌شد.

هربار که ازهرانقلابی یاد می‌کنیم باید از نقش زنان هم یاد کنیم، لازم است زنان و دختران فلسطینی بیاموزند که مقاومت حتماً پیروزی در پی خواهد داشت.

در این نشست، دکتر «ساجده محمد علی حائری» - استاد دانشگاه الکوثر عراق-، سیده «ام فروه نقوی» فعال حقوق بشری و مؤسس سازمان لبیک یا زهرا (س) در لندن به بیان نظراتشان پرداختند.

گفتنی است، این کنگره با حضور اندیشمندان خارجی و داخلی، با مشارکت اداره کل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان مردم نهاد مؤسسه فرهنگی هل‌اتی، اداره ارتباطات فرهنگی بین‌المللی زنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، پیروان عترت هیئت رزمندگان اسلام، و مؤسسه لبیک یا زهرا (س) لندن برگزار شد.

ارسال نظرات