برای رسیدن به تمدن اسلامی باید دو کار مهم آسیب شناسی موانع پیشرفت و نظام مسائل را طراحی و پاسخ دهی کرد

مسئول محترم دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر: برای رسیدن به تمدن اسلامی باید دو کار مهم آسیب شناسی موانع پیشرفت و نظام مسائل را طراحی و پاسخ دهی کرد.
کد خبر: ۹۳۹۴۵۱۶
|
۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر  نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر؛ حجت الاسلام و المسلمین حسینی، مسئول محترم دفتر نهاد در نشست مجازی ویژه برنامه های هفته بسیج، ضمن تبریک هفته ی باعظمت بسیج، با قرائت فرازی از زیارت شریف آل یاسین و پر ارج و پر عظمت دانستن هفته مبارکه بسیج، بیان داشتند: هفته ای که قرار ما در مورد زندگی بسیجی و حرکت بسیجی و هفته ی بسیج، مسیری ست که امام راحل عظیم الشأن(ره) جلوی ما قرار دادند که به تعبیر مقام معظم رهبری (حفظه الله) نشان داد مبانی و مفاهیم دینی را می شود کاربردی اجرا کرد و کارکرد های فرهنگی، اجتماعی و کلان رادر عرصه ی زندگی بشری متجلی و متبلور نمود.
 
حجت الاسلام حسینی، با اشاره به تمدن اسلامی، به بیان شاخصه های آن پرداختند و بیان داشتند: تمدن اسلامی چند شاخصه دارد؛ یکی از آنها عبارت است از عدالت محوری. عدالت یعنی قرار دادن هر چیز در جای خودش. اولین مسئله در حوزه تمدن اسلامی، مسئله ی عدالت است که به عنوان یکی از مهمترین ابزارها و مفاهیم زندگی بشری که انسان آن را حس کرده و آن را درک می کند.
ایشان در ادامه به مسئله دوم با تکیه بر بیانات مقام معظم رهبری افزودند:
مسئله و معیار دوم در مفاهیم دینی که ما در تمدن اسلامی نسبت به آن توجه می کنیم؛ مسئله  توحید است. مقام معظم رهبری(حفظه الله) در یکی از سخنرانی های اخیرشان، بیان داشتند که ما می بایست مفاهیم دینی را پیاده سازی کنیم.پیاده سازی کردن یعنی کاربردی کردن. به عبارتی برای دانستن اینکه آیا انسان موحدی هستیم یا خیر؟، باید نگاه کنیم در حوزه زندگی انسانی و اجتماعی مان تفاوت با یک انسان غیر موحد داریم یا نداریم.
حسینی، در ادامه افزود:مسئله ی دیگر که مقام معظم رهبری درباره تمدن اسلامی، بسیار بر آن تاکید می کنند مقوله فرهنگ است.به بیان ایشان، فرهنگ مانند هواست که بعضی از مردم آن را نمی بینند و درک نمی کنند اما از اکسیژن در هوا استفاده  می کنند. فرهنگ یکی از زیر بناهای تمدن اسلامی است.
 
مسئول دفتر نهاد دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر، در ادامه بیان داشتند: مقام معظم رهبری، دوگانه ی توسعه و پیشرفت را مطرح می کنند. البته وقتی که ایشان از تمدن و حرکت رو به جلو صحبت می کنند، لغت پیشرفت را جعل می کنند نه توسعه را. چرا که عنوان توسعه، مبانی غربی، اومانیستی و انسان گرایی دارد و بعضا مبانی غیر خدایی و یا ضد خدایی. بنابراین ایشان از عنوان پیشرفت و عدالت، استفاده می کنند.
حجت الاسلام حسینی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری پیرامون ارائه مراحل مطرح شده برای تمدن اسلامی، خاطر نشان کردند: در سال 57 انقلاب کردیم. بعد نظام اسلامی را تشکیل دادیم، بعد از آن که در همین مرحله هستیم، یعنی دوره دولت اسلام. که در این مسئله، مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر خود فرمودند: باید دولت جوان حزب اللهی مومن انقلابی را تشکیل بدهیم. مرحله بعد، کشور اسلامی که در آن رفاه، عدالت، برابری، برادری، انسانیت و ... وجود دارد. و در نتیجه ختم می شود به تمدن اسلامی. که این فرهنگ عامه و کامل جامعه بشری می شود.
 
مسئول نهاد دانشگاه فرهنگیان در خصوص لوازم تمدن اسلامی و نقش اساتید در رسیدن به آن، از دیدگاه مقام معظم رهبری، بیان داشتند: برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی به دو مسئله نیازمندیم: 
اولا؛ نیازمند به فکر و اندیشه، تولید فکر، تولید علم در مسائل مختلف هستیم. و در ضمن، نباید مقهور غرب بشویم. اینکه غرب در حوزه های مختلفی مانند روانشناسی، جامعه شناسی و .... کار کردند، خب آنها از یک مسیری شروع کردند که تا به اینجا رسیدند. که البته بخش غالب آن هم دچار مشکل است. استاد دانشگاه مسلط به فکر و اندیشه و صاحب فکر  اندیشه در تولید علم موثر است. چرا که با مشکل انحراف از آرمان ها می توانند مبارزه کنند.
ثانیا؛ تولید انسان. یعنی جوان مومن انقلابی مسلمان عاقل پایه کار. که یا در حوزه و یا در دانشگاه که کارخانه انسان سازی ست و در همین فضاهای علمی نقش پر رنگ اساتید دانشگاه به چشم می خورد. هر چه به توانمندی ها و ما می توانیم ها ایمان داشته باشیم، حرکت مان رو به جلو خواهد بود.
 
ایشان در ادامه افزودند: برای رسیدن به تمدن اسلامی دو کار مهم داریم؛ ابتدا آسیب شناسی موانع پیشرفت و بعد، نظام مسائل را طراحی و پاسخ دهی کردن.
اساتید دانشگاه در تحقیق ها و پژوهش می توانند موضوعاتی را به دانشجو ها بسپارند که در حوزه نظام مسائل حرکت ما به سمت تمدن سازی، هموار شود.
ایشان گفتند:
تمدن دو بخش کلی دارد سخت و حقیقی دارد. ما در تمدن اسلامی باید از خطراتی چون هواپرستی، نفس پرستی و آرزوهای دور و دراز شخصی بر حظر باشیم. اگر ما دستورالعمل های برنامه زندگی انسان الهی که در قرآن آمده و از اهل بیت (علیهم السلام) مطرح شده و به ما رسیده، جامعه عمل بپوشانیم قطعا تمدن نوین اسلامی را، به اذن الله محقق خواهیم کرد.
و در آخر با اشاره آیه شریفه 143 سوره مبارکه بقره، افزودند: شما را امت الگو و اسوه قرار دادیم برای اینکه شما الگو بشوید برای بقیه مردم و پیامبر(صلی لله علیه و آله و سلم) هم گواه و اسوه شما مسلمان هاست. بعبارتی جامعه اسلامی که در مسیر حرکت به تمدن اسلامی جامعه الگوست. هم باید از پیامبر(صلی لله علیه و آله و سلم) الگوگیری کند و از طرف دیگر خودشان باید الگو برای جوامع دیگر باشند.
برای رسیدن به تمدن اسلامی باید دو کار مهم آسیب شناسی موانع پیشرفت و نظام مسائل را طراحی و پاسخ دهی کرد
انتهای پیام /
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار