خبرهای داغ:
معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه خبر داد:

تشکیل لایحه قضا زدایی توسط قوه قضاییه

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه از تشکیل لایحه قضا زدایی توسط قوه قضاییه خبر داد
کد خبر: ۹۳۹۷۰۶۸
|
۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، حجت الاسلام قدرتی معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه در سفر به خراسان جنوبی و در نشست با قضات استان از تشکیل لایحه قضا زدایی توسط قوه قضاییه خبر داد و گفت: یکی از معظلات قوه قضائیه کثرت ورودی پرونده‌ها در بخش کیفری وحقوقی است.

حجت الاسلام قدرتی با بیان اینکه منشا بسیاری از مشکلات و گلایه مردم در قوه قضائیه همین کثرت پرونده‌های وروی است افزود: با تهیه طرح قضازدایی ظرف یکسال آینده درخصوص پرونده‌های پرتکرار فکری می‌شود.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از ۱۰ میلیون پرونده وارد دستگاه قضا می‌شود گفت: ۷۰ درصد این پرونده‌ها در دو بخش کیفری و حقوقی است.

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه با بیان اینکه ریشه اصلی، اصلاح مقررات است گفت: تلاش داریم با استفاده از کارشناسان پژوهشگاه قوه قضائیه و استفاده از ظرفیت مراکز حقوقی موجود این موضوع را حل کنیم.

حجت الاسلام قدرتی همچنین در خصوص پرونده‌های کیفری در این لایحه افزود: قصد داریم عناوین مجرمانه‌ای که می‌توان از دعاوی کیفری حذف شود را حذف و غیر این صورت به سراغ مجازات‌های جایگزین به جای مجازات‌های حبس و نقدی برویم.

وی وضعیت قضایی استان را نیز مطلوب و رضایت بخش دانست و افزود: بسیاری از جرائم خشن که در نقاط دیگر کشور اتفاق می‌افتد در این استان دیده نمی‌شود واین نشان از حاکمیت ارزش‌های اخلاقی در بین مردم این خطه دارد.

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه تنها بحث موادمخدر در استان را نگران کننده عنوان کرد و گفت: این موضوع هم به دلیل موقعیت ترانزیتی استان است که باید در این خصوص فکری شود.

حجت الاسلام حمیدی رئیس کل دادگستری استان در این نشست با اشاره به سفر معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه به استان گفت: تلاش قوه قضائیه پیگیری از جرائم توسط کودکان و نوجوانان و هم مدیریت از لحاظ قضایی و اجتماعی است.


وی با اشاره به تعطیلی کانون اصلاح و تربیت استان به عنوان اولین کانون در اردیبهشت ماه سال جاری گفت: در حوزه قضایی سعی بر مدیریت موضوع داریم تا در این خصوص کودکی بازداشت نشود و به زندان کشیده نشود.

همچنین در نشستی تعاملی با شش موسسه حقوقی استان که متشکل از کانون وکلای رسمی دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری، مرکز وکلای دادگستری، کارشناسان قوه قضائیه، کانون سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی و کانون موسسات داوری برگزار شد، افراد نظرات و مشکلات خود را مطرح و گلایه‌های مردمی نیز بیان شد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظرات
پر بیننده ها