خبرهای داغ:
نهاوند-مدیر آموزش و پرورش نهاوند گفت: پژوهش یکی از محورهای مهمی است که ضامن پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشور به شمار می‌آید.
کد خبر: ۹۳۹۹۱۴۰
|
۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدحسین دارایی در حاشیه‌ جلسه شورای معاونین شهرستان نهاوند با اشاره به فرا رسیدن هفته پژوهش اظهار داشت: همه‌ آنچه به عنوان پیشرفت علوم در دوره‌های گوناگون تاریخ می‌شناسیم، حاصل تلاش افرادی است که در کار خود رویکردی پژوهشی داشته‌اند و ذهن پرسشگرشان همواره محرکی برای فعالیت‌های پژوهشی آنان بوده است.

وی با ارائه تعریفی از پژوهش و با بیان اینکه پژوهش فعالیتی منسجم برای رسیدن به ‌شناختی روشن‌تر از مفاهیم پیرامون ما است، ادامه داد: تحقیق و پژوهش به مجموعه فعالیت‌های بدیع، خلاق، نظام یافته و برنامه‌ریزی شده‌ای گفته می‌شود که به طور کلی با هدف گسترش شناخت مرزهای علمی و کاربرد این دانش برای بهبود زندگی صورت پذیرد.

مدیر آموزش و پرورش نهاوند ادامه داد: در پژوهش معمولا نقاط ضعف و قوت موضوع یا یک محصول بررسی، یا کارکرد یک سازمان و نهاد ارزیابی می‌شود و بر مبنای نتایج به دست آمده از آن پژوهش، می‌توان برای کارایی بیشتر آن نهاد یا آن تولیدات و موضوع‌ها برنامه‌ریزی کرد و راهکار ارائه داد.

وی با تاکید بر اینکه پژوهش یکی از محورهای مهمی است که ضامن پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشور به شمار می‌آید، ادامه داد: اگر پژوهشی انجام نشود، دانش بشری افزایش نخواهد یافت و دچار سکون و رکود خواهد شد و بدون انجام پژوهش امور آموزشی نیز پویایی و نشاط لازم را نخواهد داشت.

دارایی با اشاره به اجرای طرح‌های اقدام‌پژوهی توسط معلمان، گفت: امروزه معلمان با شرکت در طرح‌های اقدام پژوهی، در کلاس های درس مشکلات را شناسایی، تبدیل به مسئله و برای آن راهکارهای عملیاتی ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه پژوهش در کلاس و پژوهش در مدرسه دو نوعِ اقدام پژوهی هستند، افزود: پژوهش در کلاس، سوق دادن دانش آموزان به سمت حقیقت‌جویی و واقعیت‌گرایی و در واقع همان برانگیختن حس کنجکاوی دانش‌آموزان است و پژوهش در مدرسه نیز زیربنای پژوهش در دانشگاه است و اگر ما می‌خواهیم در آینده پژوهشگرانی موفق در سطح دانشگاهی داشته باشیم، باید در دوران مدرسه، دانش‌آموزانی پژوهشگر و پرسشگر تربیت کنیم.

مدیر آموزش وپرورش نهاوند در پایان با تاکید بر لزوم شرکت معلمان در طرح های اقدام پژوهی گفت: ما می‌توانیم تحقیق و پژوهش را در سایر دوره‌ها و برای سایر دروس فعال کنیم و اگر این هدف محقق شود، شاهد یادگیری عمیق در دانش‌آموزان خواهیم بود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات