پیام رئیس سازمان بسیج اساتید کشور به همایش ملی "نقش بانوان در تبیین تمدن نوین اسلامی با رویکرد الگوی سوم" :

انقلاب اسلامی تأویل و تفسیر متقّن و مستدّلی از "تعظیم و تکریم زن" به جهان عرضه کرد

محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در پیامی به همایش ملی "نقش بانوان در تبیین تمدن نوین اسلامی با رویکرد الگوی سوم" ، اساتید دغدغه‌مند و دلسوز نظام من جمله خواهران مجموعه بزرگ بسیج اساتید را تجلی و مصداق مجاهدین عرصه‌های علمی و فرهنگی دانست.
کد خبر: ۹۴۰۰۱۷۱
|
۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، در اولین همایش ملی "نقش بانوان در تبیین تمدن نوین اسلامی با رویکرد الگوی سوم" که در دانشگاه فرهنگیان گلستان برگزار شد پیام محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور توسط خواجه شاهکویی رئیس بسیج اساتید استان گلستان قرائت شد.

در متن پیام رئیس سازمان بسیج اساتید کشور آمده است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم


"اگر زنان در حرکت اجتماعی یک ملتی حضور نداشته باشند، آن حرکت به جائی نخواهد رسید و موفق نخواهد شد."  (مقام معظم رهبری ۲۱ / ۴ / ۱۳۹۱)

اندکی تأمل در تاریخ غرب بالأخص تحولات و فراز و فرودهای معاصرِ کشورهای غربی، از جنبش های کارگری و سوسیالیستی در آلمان غربی گرفته تا ظهور لیبرال سرمایه داریِ آمریکائی، مستنداً گواه آن است که به رغم ژست های روشنفکری و لبخندهای سیاسی، تاریخِ این نواستعمارگران مشحونِ از تعدی های ایدئولوژیک نسبت به مقام والای زن در جامعه و تهی از اندکی وقع نسبت به جایگاه بایسته ی او در تحولات فرهنگی است. تا سالها استیلای هرمنوتیک استعمار بر جهان، منتجِ بدان شده بود که در برابر زنان بخصوص طبقه ی فعال آنان، صرفا دو الگو متاح و متوفّر باشد. زنان یا ناگریز بودند به الگویِ مورد تجویز و ترجیح غرب که در مکاتبی چون هدونیسم، اپیکوریسم و فرویدیسم ترسیم گشته و در زنِ اغواگر غربی تجلی یافته، تن در دهند و یا به جرگه ی زنان عفیفه اما محجور و پرده نشینِ شرقی درآیند. امّا بارقه های طلیعه ی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، "الگوی سومی" را برای زنان عالم تصویر کرد، و آن الگویِ زن مسلمانِ فعال و متقیّد بود. انقلاب اسلامی ایران الگوئی چون زینب کبری (سلام الله علیها) را برای جهان باز ترسیم کرد، زنِ مسلمان و انقلابی ای که همچنانی که به غایت متعبّد و متشرّع است در متن تحولات اجتماعی زمان خویش نیز هست، تا آنجا که با خطبه هایش هیمنه و اساس ظلمِ دستگاه جورِ حاکم را متزلّل می کند.
انقلاب اسلامی تأویل و تفسیر متقّن و مستدّلی از "تعظیم و تکریم زن" به جهان عرضه کرد، و ثابت کرد که زن دغدغه مندِ مسلمان بی آنکه محتاجِ تبّرج باشد می تواند ضمن تحکیم بنیان خانواده نقش مبرّزی در عرصه های علمی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایفا کند و در عین حال بیرق دار تعالی مذهبی و معنوی جامعه نیز باشد. خیلِ عظیم زنانِ موثر در پیروزی و استمرار انقلاب اسلامی علی الخصوص بیش از شش هزار و چهارصد شهیده ی دفاع مقدس مبیّن آن است که بحمدالله پیام رشادت های متهوّرانه و شهادت مظلومانه ی حضرت صدیقه ی طاهره (ص) در جان و قلب زنان مؤمنه ی ایران اسلامیمان رسوخ کرده است.
تجمیع تأکیدات رهبر معظم انقلاب (حفظه الله) به خصوص در بیانیه ی گام دوم انقلاب اسلامی خطاب به جوانان (که نیمی از آنان را زنان و دختران تشکیل می دهند) در کنار تأکیدات معظم له در باب نقش محوریِ زن در حفظ کیان خانواده و جامعه نشانگر نقش بی بدیلِ این "الگوی سوم" در پایه ریزیِ تمدن نوین اسلامی است. بی شک در این رهگذر تأسی به "الگوهای اصیل و متقّدمِّ زنِ مجاهدِ مسلمان" یعنی حضرت خدیجه کبری (سلام الله علیها)، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) می تواند موجبات ظهور نسلی جدید از زنان انقلابی و مجاهدی باشد که به تعبیر زیبایِ مقام عظمای ولایت (حفظه الله)  "معلمان ثانی" برای زنان جهان خواهند بود، ان شاءالله.
رجاء واثق دارم که ان شاءالله همه‌ی اساتید دغدغه‌مند و دلسوزِ  نظام عزیز جمهوری اسلامی ایران من جمله خواهرانِ گرانقدرِ مجموعه‌ی بزرگِ بسیج اساتید که حقاً تجلّی و مصداق «مجاهدین عرصه هایِ علمی و فرهنگی‌»اند، در این راهِ پر فراز و پر نشیب در سایه توجهّات خاصه‌ی امام زمان (عج)، فائق و فائز باشند.
در پایان بر خود لازم میدانم از همه‌ی دست‌اندرکاران و مدعوین مراسم حاضر که به ابتکار سازمان بسیج اساتید استان گلستان برپا گشته است صمیمانه تشکر نمایم.
پیروز و سربلند باشید.

 

     محمدرضا مردانی

رئیس سازمان بسیج اساتید

مراکز علمی، پژوهشی و آموزشی کشور

                                                                               

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار