معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما در خصوص انتشار سویه امیکرون در ایران توضیحاتی داد.
کد خبر: ۹۴۰۱۴۹۷
|
۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶

به گزارش  خبرگزاری بسیج، کمال حیدری در گفتگوی تلفنی با برنامه «سلام تهران» با اشاره به اینکه از چند روز پیش و با شناسایی اولین نمونه امیکرون در کشور، فرد مبتلا و خانواده‌اش در منزل خود در تهران قرنطینه هستند، گفت: از این شهروند گرامی و خانواده‌اش بابت انجام همکاری‌های لازم تشکر می‌کنم.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه تاکنون ۱۸۰۰ مورد مشکوک به امیکرون از سراسر کشور برای انجام آزمایش برای ما ارسال شده است، افزود: فعلاً هیچ کدام از این موارد تأیید امیکرون نگرفته‌اند؛ در صورت شناسایی مورد جدید و تأیید آن، به اطلاع مردم خواهیم رساند. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که این سویه کرونا تا ۲ ماه دیگر کل جهان را فرا می‌گیرد؛ بنابراین باید قدرت، مقاومت و مراعات خود را بیشتر کنیم تا این ویروس سرکوب شود.

وی با ابراز نگرانی از برداشته شدن برخی محدودیت‌ها در سطح جامعه، اظهار داشت: با اعلام اولین مورد امیکرون در آفریقای جنوبی، روز پنجشنبه و جمعه (25 و 26 آذر) جلسه اضطراری در تهران تشکیل شد و در پی آن نکات لازم را به مراقبان مرزی اعلام کردیم‌. کیت‌های تشخیص امیکرون به مراکز آزمایشی کشور ارسال شد و ۱۸۰۰ مورد مشکوک در دست بررسی است. برگزاری جلسات نیز با حضور رئیس جمهور و وزیر بهداشت برای پیشگیری بود‌. اقدام مهم برای پیشگیری تزریق دز دوم و سوم واکسن است. البته تزریق دز سوم واکسن پیش از امیکرون اعلام شده بود، زیرا ثابت شده است در کشورهایی که به طور کامل واکسینه شده‌اند، باز با کرونا درگیر شدند و مقاومت بدن پس از ۳ یا ۴ ماه پایین آمد. الان در فصل شیوع آنفولانزا قرار داریم، و از طرفی سویه دلتا از قبل هم بوده و امیکرون هم به تازگی آمده است؛ بنابراین باید بیشتر مراقبت کنیم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه تشخیص سویه کرونا خیلی مهم نیست و ما صرفاً برای تشخیص فراگیری آن، موارد را رصد می‌کنیم، تصریح کرد: تشخیص زودهنگام و مراقبت‌های درست و به موقع، مهم است. علائم و درمان امیکرون با سویه قبلی یعنی دلتا برابر است. در این شرایط، نباید خودمراقبتی را فراموش کنیم. تزریق دز سوم واکسن تا ۸۰ درصد مؤثر و تهویه هوای محیط در اماکن سربسته مثل ادارات تا ۹۰ درصد کاهنده است. از شلوغی حمل‌ونقل‌های عمومی تهران نگرانیم. کسانی که بیمارند یا با افراد بیمار در ارتباط بودند، خودشان می‌بایست مراقبت کنند.

حیدری با بیان اینکه در صورت زیاد شدن مبتلایان به امیکرون، تعداد بستری‌ها و فوتی‌ها نیز افزایش می‌یابد، گفت: هدف ما از رصد، این است که جلوی انتشار ویروس را به سرعت بگیریم. دقت داشته باشید که تنها ۳ هفته از شناسایی امیکرون در جهان می‌گذرد، اما تا این حد پیشرفته است، یعنی سرعت و قدرت انتقال آن بسیار بالاست.
هر فردی که علائم سرماخوردگی دارد، باید آن را کرونا تلقی کند، زیرا سویه غالب، کروناست.

ارسال نظرات