مدیر مجتمع صنعتی چادرملو:

صنایع فولادی موتور محرکه رشد اقتصادی است

خلیلی: صنایع فولادی در همه کشورهای پیشرفته یکی از موتورهای محرکه رشد اقتصادی بوده است.
کد خبر: ۹۴۰۸۴۵۹
|
۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، اردوی "راهیان پیشرفت" به منظور بازدید از مجتمع صنعتی چادرملو ویژه فرماندهان و مدیران پژوهش و فناوری حوزه های بسیج دانشجویی استان یزد برگزار شد.
مهندس وحید خلیلی مدیر مجتمع صنعتی چادرملو در این جلسه عنوان کرد: قطعاً دانشجویانی که در تشکل ها فعالیت می کنند با دانشجویان عادی تفاوت دارند زیرا آن ها دغدغه مند بوده و به دنبال تغییر در آینده کشور و جامعه هستند.
وی گفت: تجربه ثابت کرده کسانی که در دوران دانشجویی در تشکل ها فعالیت کرده اند بعد از فارغ التحصیلی نیز یک سر و گردن بالاتر از سایرین قرار دارند. چرا که آنها به دنبال آرمان‌های بالاتر بوده و در واقع آینده سازان کشور هستند.
خلیلی خطاب به دانشجویان اظهار کرد: انشاالله شما با مغتنم شمردن این فرصت در مسیر ولایت گام برداشته و سربازان امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) باشید.
وی با تاکید بر لزوم ارتباط میان صنعت و دانشجویان ابراز داشت: درهای مجموع مجتمع چادرملو به روی دانشجویان بسیجی باز است و ارتباط با مرکز تحقیقات و توسعه، مدیر کارخانجات و تمامی بخش ها مقدور می باشد.
مدیر مجتمع صنعتی چادرملو ادامه داد: در مباحث فرهنگی نیز موسسه فرهنگی هنری در شهر اردکان ایجاد شده که می‌تواند با بسیج در اینگونه امور مشارکت داشته باشد.
وی اعلام کرد: مجتمع صنعتی چادرملو شامل نیروگاه، گندله سازی، مجتمع احیا و فولاد سازی می باشد. همچنین در مجتمع معدنی چادرملو نیز استخراج اتفاق می‌افتد که در نتیجه زنجیره کاملی از استخراج ماده معدنی تا ساخت شمش فولادی در این مجتمع موجود بوده و هم اکنون با ۷ هزار نفر اشتغال مستقیم در یزد بزرگترین واحد صنعتی استان می باشد.
خلیلی در پاسخ به سوال دانشجویان در مورد علت احداث صنایع فولادی در یک شهر کویری بیان داشت: در مورد چنین مسائلی باید به صورت فنی و کارشناسی بحث شود. باید هزینه انتقال سنگ فولاد به سایر مناطق را با هزینه انتقال آب به کویر سنجید و آن گاه بهترین شیوه را برگزید. به همین دلیل است که می گوییم هزینه انتقال آب به اردکان بسیار کمتر از هزینه انتقال سنگ فولاد به شهری مثل بندرعباس است.
وی با اشاره به طرح انتقال آب خلیج فارس به اردکان افزود: مجتمع صنعتی چادرملو با دارا بودن چهار چاه آب کمبودی برای مصارف خود نداشت اما برای اینکه مشکلی از مشکلات کشور حل شود با شرکت گل گهر و مس کرمان کنسرسیومی ایجاد شد تا آب مورد نیاز صنایع از خلیج فارس تامین شود. علاوه بر این همواره به دنبال استفاده از تکنولوژی های روز جهت کاهش مصرف آب بوده و هنوز هم به دنبال تحقیق و توسعه در این زمینه هستیم.
خلیلی تصریح کرد: صنایع فولادی در همه کشورهای پیشرفته یکی از موتورهای محرکه رشد اقتصادی بوده است. بعدها دانش و ثروت این صنعت سرریز شده و به موارد دیگر رسیده است. این طور نبوده که از روز اول به سراغ صنایع های‌تک بروند، هیچ کشوری اینگونه عمل نکرده است.
وی با اشاره به برخی سنگ اندازی ها در مسیر فعالیت این مجتمع گفت: مجتمع صنعتی چادرملو این آمادگی را دارد که در استان یزد تا ۱۵ هزار نفر شغل ایجاد کند اما متاسفانه با جو منفی که اکنون در استان شکل گرفته و نیاز به روشنگری دارد، بعید است این امر به این زودی ها محقق شود.
مدیر مجتمع صنعتی چادرملو اذعان داشت: هم اکنون در دشت یزد اردکان قریب به چهارصد چاه کشاورزی موجود است که آب را استخراج کرده و ده برابر ظرفیت آبخوان برداشت دارند اما باز هم می‌بینیم که برخی به دنبال توسعه کشاورزی در این شرایط هستند و صنعت فولاد را که آب مصرفی خود را از خلیج فارس به اردکان آورده متهم کم آبی معرفی می کنند.
وی تصریح کرد: در دنیای کنونی اقتصاد به پاشنه آشیل ما تبدیل شده و لذا شاهد هستیم که رهبر معظم انقلاب سال‌هاست در شعارهای سال به مساله تولید اشاره دارند، ولی متاسفانه برخی همه تلاششان برای عدم تحقق این آرمان هاست.
خلیلی گفت: متاسفانه برخی از زمینه های توسعه چادرملو با توجه به مخالفت هایی که بود به اردبیل و مشهد منتقل شد اینگونه رفتارها و جوسازی ها فرصت توسعه استان را با مشکل ایجاد می‌کند.

ارسال نظرات