خبرهای داغ:
در تاریخ هرخطه رویدادهای مهمی به وقوع پیوسته است، خطه آذربایجان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و همواره در مسیر مبارزه حق علیه باطل جز پیشروها بوده است و ۲ بهمن نیز یادآور گوشه ای از این مبارزه حق علیه ظلم زمان است.
کد خبر: ۹۴۰۹۱۳۳
|
۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از ارومیه، قیام مسلحانه مردم ارومیه در دوم بهمن ماه باعث شده است، که از این رویداد به عنوان یک حماسه یاد شده و آن را آحاد جامعه نمادی از هوشیاری، آگاهی و بیداری مردم این خطه بدانند.

گرچه این روز بزرگ در عرصه ملی مورد غفلت قرار گرفته است، ولی شاهد هستیم، که در یک دهه اخیر مراسم‌های بزرگداشت این روز همراه با نکوداشت یاد و راه حجت الاسلام غلامرضا حسنی در ارومیه برگزار شود.

در طول ۱۲۰ سال گذشته ارومیه مورد تهاجم اشرار منطقه بود

مصطفی قلی زاده علیار، روزنامه نگار و پژوهشگر  تاریخ انقلاب و دفاع مقدس در گفت و گو با خبرگزاری بسیج، اظهار کرد:حماسه دوم بهمن ۱۳۵۷ ارومیه در نوع خود و به لحاظ بستر زمانی و مکانی یک حماسه ملی، به موقع و هوشمندانه بود، که با رهبری حجت الاسلام شیخ غلامرضا حسنی پیش رفت؛ شخصی پیشقراول این حرکت بود که ۳۰ سال قبل از پیروزی رسیدن انقلاب مسلح بود و روحیه جهادی خود را به منصه ظهور رسانده بود.

وی حجت الاسلام حسنی، بصیرت و دشمن شناسی وی را عامل امنیت در استان و ارومیه، منشاء آگاهی و معرفت دانست و بیان کرد: ارومیه به لحاظ جغرافیایی، فرهنگی و تاریخی یک شهر متفاوت با سایر شهرهای کشور به شمار می‌رود و هم مرزی با ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان هم مزید برعلت شده است.

این مسئول اضافه کرد: در طول ۱۲۰ سال گذشته آذربایجان غربی به طور عام و ارومیه به طور خاص مورد تهاجم اشرار منطقه بود، این طیف افراد مسلح و ناجوانمردی بودند، که با تحریک و تجهیز توسط دولت های خارجی مثل ترکیه و عراق به حوالی تاخت و تاز کرده، به غارت دست می‌زدند، بنابراین تاریخ این خطه در طول ۱۲۰ سال گذشته و قبل از پیروزی انقلاب با خون نوشته شده است.

این پژوهشگر اضافه کرد: بعد که در آستانه پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی ایران قرار گرفتیم، نیروهای مسلح رژیم پهلوی با توپ و تانک برای مقابله با تظاهرات مردم انقلابی وارد گود می‌شدند، در این راستا مرحوم حسنی برای مقابله با اشرار منطقه اعم از نقده و ارومیه همچنین ایستادن جلوی دژخیمان رژیم ستم شاهی وارد میدان شد و تمام هم و غم خود را برای مقابله با اشرار صرف کرد.

وی بااشاره به واقعه ۲ بهمن ۵۷ اضافه کرد: در دوم بهمن ۵۷،مرحوم حسنی در مسجد اعظم ارومیه مشغول سخنرانی بود و اعلام می کرد که مردم ارومیه باید مسلح شوند، به طوری که شاهدان عینی نقل می کنند همان لحظه حجت الاسلام حسنی کلاشینکف را از زیر عبا درآورد، نشان داد و گفت که من اسلحه خریده ام، مسلح هستم و شما مردم هم باید همین کار را بکنید، حتی اگر برای تهیه پول مجبور شوید، فرش خانه تان را بفروشید.

قلیزاده علیار ادامه داد: حسنی بر این باور بود که اگر مردم مسلح نشوند نمی توانند برای پیروزی انقلاب قدم بردارند و مغلوب نیروهای نظامی رژیم می شوند، همچنین معتقد بود اگر از شر رژیم جان سالم به در ببریم، اوباش همانند ۱۰۰ سال گذشته مردم ما را به هلاکت خواهند رساند.

۲بهمن، یادآور دلاوری مردم ارومیه

این محقق با بیان اینکه امام خمینی مخالف قیام مسلحانه بود، ولی با تدابیر حجت الاسلام حسنی مخالفت نکرد، چون در مرز با حزب کوموله، دموکرات و ... رو به رو بودیم و برای ایستادن مقابل آنها به اسلحه و نیروهای مردمی نیاز بود، بیان کرد: در این راستا یکم بهمن حجت الاسلام حسنی در حوزه علمیه محمدیه اعلام کرد که ما فردا در مسجد اعظم ارومیه قیام مسلحانه می کنیم، پس اگر عوامل رژیم با تانک و تجهیزات نظامی مقابل مردم بایستند و شلیک کنند، ما نیز شلیک خواهیم کرد.

قلی زاده علیار با بیان اینکه به این ترتیب بستر برای قیام مسلحانه دوم بهمن فراهم شد، اضافه کرد: قبل از طلوع خورشید در دوم بهمن ۵۷ حجت الاسلام حسنی و نیروهای مردمی در پشت بام و داخل مسجد مستقر شدند، ساعت ۹ تا ۱۰ مردم برای تظاهرات آمدند و نیروهای رژیم با تانک ها برای سرکوب مردم آمدند و امکان این بود که اشرار و افراد ناآگاه را با بیل و کلنگ هم وارد صحنه بکنند.

وی ادامه داد: نیروهای رژیم وارد صحنه شده و در تقاطع خیابان امام و عطایی چند نفر را به شهادت رساندند، سپس نیروهای مردمی هم به طرف نیروهای مسلح شلیک کرده، چند نفر از آنها را کشتند و در نهایت آنها برگشتند.

این نویسنده گفت: بعد از این اتفاقات، نیروهای رژیم متوجه شدند که مرحوم حسنی و انقلابیون در پشت بام مسجد اعظم سنگر گرفته اند؛ سپس به طرف مسجد اعظم توپ شلیک می کنند، توپ به گنبد مسجد اصابت کرده، آنجا را شکافت، تا اوایل دهه ۷۰ جای شلیک همچنان وجود داشت، تا اینکه بعدها برخی افراد بدسلیقه، این سند جنایت رژیم را مرمت کرده و آن را از بین بردند، که حتی رهبر معظم انقلاب نیز نسبت به آن واکنش نشان دادند.

این مسئول خاطرنشان کرد:  بعد از این اتفاقات نیروهای رژیم برگشتند و متوجه شدند که نمی توانند مقابل مردم بایستند، سپس نیروهای مختلف اعم از شهربانی، ساواک، ارتش و ... عقب نشینی کردند و پیروزی های بیشتری نصیب مردم آذربایجان غربی شد، همچنین اشرار هم از جولان دادن دست برداشتند و به برکت وجود آقای حسنی امنیت به منطقه برگشت.

در حماسه دوم بهمن، شعور و شور سیاسی مردم به اوج رسید

حجت الاسلام سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرگزاری بسیج، حماسه باشکوه دوم بهمن را جلوه بارزی از بصیرت، هوشیاری و دشمن‌شناسی مردم این استان در بحبوحه پیروزی انقلاب دانست و اظهار کرد: دوم بهمن در تاریخ استان و ارومیه برگ زرینی است، که در عداد حماسه های سایر شهرها و استان ها باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه، دوم بهمن روزی بود که برای اولین بار یک مسجد (مسجد اعظم ارومیه) از سوی رژیم پهلوی به توب بسته شد، اضافه کرد: این رویداد تلخ  نشان‌دهنده کینه وعداوت رژیم با نمادهای دینی بود و از طرف دیگر بیانگر دشمنی با جوهره انقلاب اسلامی می باشد که برگرفته ازاعتقادات دینی است.

این مسئول بابیان اینکه، برای استقرار نظام دینی، شهدا و مجروحین بسیاری از سوی مردم مبارز ارومیه در این روز تقدیم انقلاب شده است، اظهار کرد: بنابراین برای نکوداشت این روز باید بیش از پیش تلاش شود.

امام جمعه ارومیه خاطرنشان کرد: برای تک تک مسئولین و نویسندگان و رسانه ها فرض است، که این حماسه را به نحو احسن به جوانان شهر و استان بشناسانند و نگذارند دوم بهمن از یادها فراموش شود.

انتهای پیام

ارسال نظرات