رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک:

ماندگاری امیکرون نسبت به سویه‌های قبلی بالاتر است/نگران ابتلای شدید کودکان هستیم

جمالیان با تأکید بر اینکه نگران ابتلای شدید کودکان هستیم و امروز اکثر کودکان درگیر بی علامت هستند و علائم سرماخوردگی را دارند بیان کرد: متاسفانه شاهد وضعیت نامناسبی برای کودکان هستیم.
کد خبر: ۹۴۱۰۷۱۳
|
۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛سید محمد جمالیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در ستاد مقابله با کرونای استان مرکزی گفت: از اواخر آذرماه پیش‌بینی روزهای سخت با توجه به شیوع سویه امیکرون را داشتیم و هر هفته زنگ خطر را به صدا در می آوردیم که سویه کرونا همچون سویه های قبلی خطرات و تهدیدات خود را دارد و باید جدی گرفته شود.

جمالیان اظهار کرد: هم اکنون با توجه به شرایط کشور و استان مرکزی وضعیت دشواری را برای روزهای آینده پیش بینی می کنیم و باید دو هدف مهم را در استان دنبال کنیم که کاهش تعداد موارد بستری در بیمارستان ها و جلوگیری از کاهش فعالیت های اقتصادی با توجه با وضعیت معیشت مردم است و همه توان برای تحقق این دو مسئله باید پای کار بیاید.

وی ادامه داد: امروز با توجه به رنگ بندی جدید استان نیاز به تصمیماتی فوری با محوریت پیشگیرانه داریم و اگر تصمیم به موقع اتخاذ نشود دچار بحران خواهیم شد و سلامت مردم با تهدید جدی مواجه می شود و پیش بینی بستری ۲۰۰ مورد را در هفته آینده خواهیم داشت و قطعا با توجه به محدودیت ظرفیت بیمارستان ها با مشکل روبه رو خواهیم شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: سرعت سرایت سویه امیکرون به شدت بالاست و افراد مبتلا در روزهای اولیه هیچ گونه علائمی ندارند و در صورت بروز می تواند افراد زیادی را درگیر کند.

جمالیان با اشاره به اینکه ماندگاری سویه امیکرون نسبت به سویه های جدید بسیار بالاست اظهار کرد: سویه امیکرون بر اساس تحقیقات می تواند ۸ روز بر روی سطوح باقی بماند و افراد دیگر را درگیر کند.

وی افزود: در خصوص پیشنهاداتی که می توان برای جلوگیری از بحران در روزهای آینده را داشته باشیم محوریت آن باید پیشگیرانه باشد و با توجه به فرا رسیدن دهه فجر کلیه برنامه های دهه فجر باید پیوست بهداشتی داشته باشند و کلیه برنامه ها علاوه بر محدودیت جمعیت باید کلیه موارد بهداشتی در آن رعایت شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: نیاز است فرمانداران شهرستان ها نظارت جدی بر روی پیوست بهداشتی برنامه های دهه فجر با هماهنگی ناظرین دانشگاه داشته باشند.

جمالیان بیان کرد: پیشنهاد می شود رستوران ها یک هفته ارائه خدمات به صورت بیرون بر باشد و یا اگر محدودیت وجود دارد فاصله گذاری ها با دقت رعایت شود چراکه متاسفانه امروز شاهد رعایت نکردن فاصله گذاری ها در رستوران ها هستیم.

وی اضافه کرد: دستورالعمل بهداشتی که توسط وزارت کشور ابلاغ شده برای کلیه دستگاه ها لازم الاجراست و همه باید آن را اجرایی کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با تاکید بر اینکه نگران ابتلای شدید کودکان هستیم و امروز اکثر کودکان درگیر بی علامت هستند و علائم سرماخوردگی را دارند بیان کرد: متاسفانه با توجه به میزان مراجعه بالای کودکان در بیمارستان امیرکبیر شاهد وضعیت نامناسبی برای کودکان هستیم.

جمالیان یادآور شد: اگر روال شیوع بیماری برای کودکان به این شکل ادامه پیدا کند و با بستری شدید بیمارستان ها روبه رو شویم دچار بحران سختی خواهیم شد چراکه تخت بیمارستانی برای اطفال در استان بسیار کم است و ظرفیت بسیار محدودی در این خصوص داریم.

وی ادامه داد: پیشنهاد می شود در شهرستان های نارنجی و خصوصا مدارس زیر ۹ سال به صورت مجازی برگزار شوند و باقی مدارس پروتکل ها با جدیت اجرا شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: صدا و سیما و رسانه ها در خصوص اطلاع رسانی نسبت به سخت بودن شرایط و حساس کردن مردم در خصوص رعایت پروتکل ها تولید محتوای لازم را داشته باشند.

جمالیان یادآور شد: مراسمات عروسی و ترحیم ها باید با محدودیت برگزار شوند و رعایت پروتکل ها با جدیت باید اعمال شود و در شهرستان های ساوه ودلیجان که با قم تردد دارند و شرایط خطرناکی که در قم ایجاد شده نظارت جدی شود.

وی اضافه کرد: همچنین باشگاه های ورزشی باید با دقت پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و فاصله گذاری ها و محدودیت جمعیت اعمال شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: پیام های هشدار دهنده باید از طریق ظرفیت های محیطی برای مردم اطلاع رسانی شود و این نیازمند همکاری و تعامل شهرداری ها با دانشگاه علوم پزشکی است.

جمالیان با اشاره به اینکه بازار روز روبه روی بهشت زهرا(س) اراک به یک معضل جدی تبدیل شده و با توجه به اینکه افراد در این بازار روز از ماسک استفاده نمی کنند بسیار خطر آفرین است و زیبنده شهر نیست با توجه به این شرایط خطرناک چنین بازاری بدون نظارت فعالیت داشته باشد.

وی ادامه داد: نگران افراد بالای ۵۰ سال هستیم و با توجه به اینکه سیاست کلی بر این است فعالیت های اقتصادی متوقف نشود باید کنترل هوشمند در خصوص افراد سالمند اعمال شود و افراد پرخطر و سالمندان نیز باید قرنطینه شوند و همچنین بیماران دیابتی کنترل نشده و افراد دارای فشار خون باید فعالیت های آنها محدود باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: با توجه به شیوع غیرقابل کنترل امیکرون در کشور و استان مرکزی اسفند ماه معضل جدی خواهیم داشت و پیش بینی میکنیم اگر روند عادی انگاری بدین شکل ادامه داشته باشد شب های عید خوبی نخواهیم داشت و لذا از امروز باید پیشگیری با جدیت و نظارت اعمال شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار