مردانی:دلیل تأکید بر به کارگیریِ اساتید بسیجی و انقلابی در مسندهای مهم تصمیم‌گیری، ناظر به خلاءهای مدیریتی است. سازمان مرکزی بسیج اساتید پیگیر عضویت حقوقی در شوراهای اصلیِ تصمیم‌ساز در سیاست‌های کلان علمی کشور من‌جمله شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است.
کد خبر: ۹۴۱۱۷۲۲
|
۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶

به گزارش  خبرگزاری بسیج، محمدرضا مردانی  مسئول سازمان بسیج اساتید کشور در نشست با مسئولین کانون‌های فنی و حرفه‌ای که صبح امروز در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، ضمن گرامیداشت یوم‌الله دهه فجر بیان کرد: در زمانی که امام خمینی (ره)، در بهمن ماه سال 57 دهکده‌ی کوچک نوفل لوشاتو را به مقصد تهران ترک کردند کمتر اندیشمندی در دنیا تصورش را می‌کرد که این رجعت، اساس و بنیان تحولی باشد که معادلات شرق و غرب را به هم بریزد و چهل و سه سال بعد نظامِ حاصل از این تحول در اوج بالندگی، در اندیشه‌ی بسطِ بیش از پیش حوزه تاثیر ِ خویش و نیل به سوی آرمانِ غاییِ خود یعنی تشکیل تمدّن نوین اسلامی باشد.

تولید علم در کشور باید با نگاه تمدّنی باشد / فقدان مدیریت دغدغه‌مند، مسئله محور و جهادی دلیل اصلی عقب‌ماندگی در برخی صنایع

مردانی افزود: رمز برکت و پیروزیِ این رجعتِ ظاهراً جغرافیائی، رجعت پیشاپیشِ امام به نفس مطمئنه‌ی خویش بود. انعکاسِ تهجّدهای شبانه و تلاش‌های روزانه‌ی امام محبوبیتی بود که خداوند نصیب ایشان کرد، محبوبیتی که از استقبال مردم از ایشان در 12 بهمن 57 تا بدرقه ی تاریخی پیکر مطهّر ایشان در 16 خرداد 1368همیشه و در هر بهانه و مناسبتی بروز و ظهور داشت.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: اوصاف و سجایایِ امام خمینی (ره) به شکل عجیب و کم نظیری در مرید و شاگرد مکتب ایشان یعنی شهید سلیمانی عزیز متجلّی بود. او از عنوان و شهرت فراری بود، شب و روزش را در میانه‌ی میدان‌های نبرد و به دور از هیاهوهای رسانه‌ای می‌گذارند اما خداوند ایشان را عزیز دل امّتی کرد که از شرق تا غربِ عالم پراکنده‌اند، محبوبیتی که دقیقا به مانند وداع میلیونی با پیکر امام امّت در تشییع پیکر و مراسم‌های چند ده ملیونی‌ای که به مناسبت شهادت سردار سلیمانی در شهرها و کشورهایی مختلف برگزار شد نیز به زیبایی متجلی بود. به تعبیر زیبای مقام عظمای ولایت  "رواج نام و یاد سردار سلیمانی در جهان، اولین پاداش و جزای الهی به اخلاص او در دنیا بود."

حرکت مجاهدانه‌ی اساتید و نخبگان به سوی قلّل مرتفع علمی در جهان 

مسئول سازمان بسیج اساتید کشور، بر تأسی به مکتبِ نورانیِ سردار سلیمانی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است یعنی الگوبرداری از سجایای اخلاقی و زیّ مجاهدانه‌ی وی تاکید کرده و گفت: توقعی که مقام معظم رهبری از جامعه‌ی علمی کشور دارند حرکت مجاهدانه‌ی اساتید و نخبگان به سوی قلّل مرتفع علمی در جهان است. تسریع  این حرکت در کشور مختصات و بایسته‌هایی دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: علم نافع تولید نظم، فرهنگ، قدرت و ثروت می‌کند. به نظرم ما باید یک سیستم یکپارچه در بحث مدیریت فضای علمی کشور داشته باشیم، بعنوان مثال این می تواند یک کارگروه تخصصی ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد، که سالانه رشته‌ها و پژوهش‌های اولویت‌دار را بر اساس نیاز روز کشور مشخص کند و سپس این اولویت بندی در تخصیص منابع و اعتبارات و سایر سیاست‌گذاری‌های کلان لحاظ شود، نه اینکه هر دانشگاه و پژوهشکده‌ای بر اساس سلیقه و مقدورات خود اقدام به افزایش ظرفیت در فلان رشتهی غیر کاربردی، اشباع و غیر نافع کند.

مردانی بر لزوم تولید علم ناظر به مقتضای صنعتی و اقتصادی جامعه و کشور تاکید کرده، و گفت: کشور ما از نظر سرعت رشد علمی یکی از کشورهای پیش رو در جهان است، اما این سرعت باعث تحوّلی متناظر در صنعت کشور نشده است و این دور ازتوقع مردم و مقام عظمای ولایت است.

وی ضمن اشاره به فرارسیدن ایام دهه فجر به رشد خیره کننده جایگاه علمی کشورمان در طول این چهار دهه‌ی گذشته و بحث ملزومات توسعه‌ی علمی کشور تاکید کرده و افزود: نگاهی به منابع مرجع دنیا در بحث رده‌بندی علمی و تخصصی کشورها مثل سایت سایماگو (scimagojr) نشان از پیشرفت چشمگیر علمی ایران در طول سال‌های گذشته دارد.

مسئول سازمان بسیج اساتید کشور بیان کرد:  قدیمی‌ترین رنکینگ علمی که در این سایت و به صورت مستند ثبت شده است مربوط به سال 1996 است، اگر حتی فرض کنیم که همه‌ی تولیدات قبل از این سال مربوط به زمان شاه است، ما در این سال در جایگاه پنجاه و دوم جهان در تولید علم بوده‌ایم! اما اکنون به استناد همین سایت که مرجعترین منبع در این حوزه است، ما در جایگاه پانزدهم تولید علم در جهان قرار داریم. در مقایسه‌ی منطقه‌ای؛ ما در آن سال در منطقه، پنجم بوده‌ایم از نظر تولید علم و رژیم صهیونیستی جایگاه اول را داشته است، اما اکنون ما جایگاه اول منطقه را در دست داریم و رژیم صهیونیستی 4 اُم است.

اکنون ما در منطقه در علم هسته‌ای اول هستیم

این استاد دانشگاه در خصوص اختراعات ثبت شده  و پیشرفت علم و تکنولوژی عنوان کرد: در بحث ثبت اختراعات ایران در سال 1996 در جهان 35 بوده است اما اکنون رتبه آن 7 است. در علم هسته‌ای ما در جهان  سی و پنجمین کشور بوده‌ایم و اکنون رتبه 12دنیا را داریم. در سال 1996 مصر و ترکیه و رژیم صهیونیستی در صدر تولید کنندگان علم هسته‌ای در منطقه‌ی ما بوده‌اند و ما رتبه 13 منطقه بوده ایم. اما اکنون ما در منطقه در علم هسته‌ای اول هستیم و رژیم صهیونیستی رتبه 7 را دارد. در علم هوافضا ما در جهان در رتبه 45 بوده ایم ، الان در رتبه 11 هستیم. در سال 1996 در منطقه، رژیم صهیونیستی اول و ایران ششم بوده، الان ایران اول و رژیم صهیونیستی رتبه 4 را دارد. در بیوتکنولوژی 55 اُم بوده ایم الان 10 اُم هستیم. در شیمی 48 اُم بوده‌ایم الان 12 اُم هستیم. در سال 1996 ما تنها 7 صدم درصد در تولید علم در جهان سهم داشته ایم که این میزان اکنون به 1 و 98 صدم درصد رسیده است، یعنی سهم ما از تولید علم در جهان بیش از 28 برابر شده است!

وی با اشاره به سرعت رشد 11 برابری میانگین جهانی رشد علمی کشور گفت: بعد از چین با نرخ رشد 13 درصد، ایران با نرخ رشد بیش از 10 درصد دومین کشورِ پر شتاب در حوزه علم است. پس حرکت ما در بحث تولید علم مطلوب و بسیار پر شتاب بوده است، که این مایه‌ی مباهات و افتخار بسیار است. اما آیا صرف تولید علم کافی است؟

مسئول سازمان بسیج اساتید کشور، در ادامه به ملزومات تولید علم در کشور اشاره کرده و اظهار کرد: تولید علم باید ناظر به مقتضای صنعتی و اقتصادی جامعه و کشور باشد. اینکه چند روز پیش مقام عظمای ولایت از عقب ماندگی صنعتی کشور گله کردند و مصداقاً از کیفیت پائین خودروهای داخلی گله کردند، دقیقاً ناظر به همین نقیصه‌ی قدیمی، یعنی حلقه‌ی مفقوده میان علم و صنعت و اقتصاد در کشور است.

وی افزود: تولید علم در کشور باید ناظر به نیازهای محلی و جغرافیائی من جمله طرح‌های آمایش سرزمینی باشد. ما باید شرایط جغرافیایی خود را در سیاست گذاری‌های علمی لحاظ کنیم. با وجود بحران‌های آبی در کشور که طبق پیش‌بینی‌ها تشدید هم خواهد شد ما هنوز رشته‌ای تخصصی برای مدیریت بحران‌های آبی نداریم.

تولید علم در کشور باید با نگاه تمدّنی باشد

لزوم تولید علم در کشور با در نظرگرفتن مختصات و ویژگی‌های ایرانی و اسلام از دیگر نکاتی بود که رئیس سازمان بسیج اساتید کشور بر آن تاکید کرده و گفت: فارغ التحصیل رشته‌ی معماری دانشگاه‌های ما به عنوان مثال، باید مترصد احیای معماری ایرانی و اسلامی در شهرسازی و ساختمان سازی باشد. نباید کشوری که خودش مبنا و مهد تمدّن بوده است و از تخت جمشید شیراز گرفته تا نقش جهان اصفهان گوشه گوشه‌اش تجلیِ معماری اصیل و بومی است حالا وارد کننده‌ی نمای رومی و بیزانسی باشد. تولید علم در کشور باید با نگاه تمدّنی باشد. یعنی فارغ از دغدغه های فعلی کشور، ما باید نیازهای آتی و تمدنی خود را نیز در تدوین اسناد علمی بالا دستی و آئین نامه های ابلاغی ببینیم.

وی ضمن تاکید بر پیشرفت‌های خوب علمی به رغم تحریم‌ها بیان کرد: اینکه ما در حوزه‌های بسیار تخصصیِ هسته‌ای، دفاعی و موشکی که تحت شدیدترین نوع تحریم‌ها هستند، روز به روز پیشرفت می‌کنیم اما در صنایع دیگری که اتفاقا بسیار آزادتر و در دسترس‌تر هستند مثل همین صنعت خودور عقب ماندگی چشمگیر داریم بخاطر یک دلیل است و آن فقدان مدیریت دغدغه‌مند، مسئله محور و جهادی در این حوزه‌ها است. دلیل تأکید ما بر به کارگیریِ اساتید بسیجی و انقلابی در مسندهای مهم تصمیم گیری، ناظر به این خلاءهای مدیریتی است و نه دغدغه‌ی نام و نشان برای نیروهای انقلابی. اینکه ما در سازمان مرکزی بسیج اساتید پیگیر عضویت حقوقی سازمان در شوراهای اصلیِ تصمیم ساز در سیاست‌های کلان علمی کشور من‌جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم دقیقاً در همین راستاست.

مردانی در پایان عنوان کرد: امیدواریم اکنون که بحمدالله دولتی مستقر است که داعیه‌دار گفتمان انقلابی است، اساتید بسیجی در تعیین خط و مشی علمی کشور دخیل گردند تا ان‌شا‌الله مقوّم و شتابدهنده‌ی حرکت نظام جمهوری اسلامی به سوی تشکیل تمدّن نوین اسلامی باشند. ان‌شا‌الله دانشگاه فنی و حرفه‌ای که عمل گرائی حتی در نام آن منعکس است به مدد اساتید انقلابی و بسیجیِ خود بتواند سهم مهمّی در عملی کردن اسناد علمی بالا دستی و اجرائی و صنعتی کردن ایده‌های علمی و پژوهشی ایفا کند. 

انتهای پیام/

ارسال نظرات