یادداشت/ میلاد کاکایی

احترام به پدر و مادر در ادیان توحیدی

اهمیت مساله احترام به پدر و مادر در ادیان توحیدی بسیار چشمگیر و با اهمیت است.
کد خبر: ۹۴۱۵۹۰۹
|
۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، طلبه بسیجی «میلاد کاکایی» در یادداشتی به مناسبت 13 رجب، میلاد امام المتقین(ع) و روز پدر، به بیان اهمیت احترام به والدین در ادیان توحیدی پرداخته است:

اهمیت مساله احترام به پدر و مادر در ادیان توحیدی بسیار چشمگیر و با اهمیت است تا حدی که پیامبر اکرم (ص) خشنودی خداوند را در خشنودی پدر وهمچنین و ناخوشنودی خداوند را در نا خوشنودی پدر میفرمایند. در این نوشتار به برخی از این توجهات و آثار دنیوی و اخروی آن اشاره شده است:

آثار دنیوی احترام به والدین:
۱. دوری ازعصیان گری و شقاوت از جمله آثار دنیوی احترام به پدر و مادر است که قرآن کریم به آن تصریح نموده است: {یَا یَحْیَى خُذِ الْکِتَابَ بِقُوَّةٍ وَآتَیْنَاهُ الْحُکْمَ صَبِیًّا*وَحَنَانًا مِنْ لَدُنَّا وَزَکَاةً وَکَانَ تَقِیًّا*
وَبَرًّا وَلَمْ یَکُنْ جَبَّارًا عَصِیًّا} (مریم ۱۴/۱۲)
و یا در مورد حضرت عیسی (ع) فرموده است:
وَجَعَلَنِی مُبَارَکًا أَیْنَ مَا کُنْتُ وَأَوْصَانِی بِالصَّلَاةِ وَالزَّکَاةِ مَا دُمْتُ حَیًّا*وَبَرًّا بِوَالِدَتِی وَلَمْ یَجْعَلْنِی جَبَّارًا شَقِیًّا
(مریم ۳۲/۳۱)
۲. رسول خدا (ص):در خواب مردی از امتم را دیدم که فرشته مرگ برای قبض روح حاضر شده بود، اما او با نیکی به والدین خود آن فرشته را از ماموریتش منع کرد.
۳. فراوانی روزی: به نقل از پیامبر اکرم یکی از پیامد‌های دیگر ارتباط با والدین مسئله زیاد شدن رزق است همانطور که امام صادق علیه السلام نیز می‌فرمایند هرکس به والدین نیکی نماید درزندگی هرگز به فقر مبتلا نخواهد شد
۴. موجب نیکی فرزندان می‌شود: امام صادق علیه السلام می‌فرمایند به پدرانتان نیکی کنید تا فرزندانتان به شما نیکی کنند.

آثار اخروی:
۱. آسان شدن مرگ: امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که دوست دارد خدای متعال سختی‌های مرگ را بر او آسان سازد به خویشان و نزدیکان و پدر و مادرش نیکوکار باشد و اگر چنین کند خدای متعال سختی‌های مرگ را برای آسان می‌کند.
۲. دریافت پاداش زیاد: امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: چه چیز مانع شخص می‌شود وقتی که پدر و مادرش زنده یا مرده اند و به آن‌ها نیکی کند به این صورت که به نیت آن‌ها نمازبخواند صدقه بدهد حج به جا آورد و روزه بگیرد، زیرا اگر چنین کند ثواب آن به پدر و مادرش می‌رسد و به خودش نیز همان مقدار ثواب داده خواهد شد همچنین خداوند بر کار‌های نیک و نماز او خیلی زیاد عطا می‌کند.
۳. ورود به درجات بالای بهشت: امام باقر علیه السلام در بیان یکی از آثار اخروی نیکی به والدین می‌فرماید: اگر مومنی چهار ویژگی در خود داشته باشد خداوند او را در بالاترین و شریف‌ترین جایگاه قرار خواهد داد کسی که یتیمی را پناه داده و بر او پدرانه نظر افکند کسی که ضعیفی را مورد ترحم قرار دهد و در حد کفایت با کمک کند کسی که به والدین خود انفاق و با آنان مدارا کند به ایشان نیکی کرده و از نگران ساختن آن‌ها اجتناب نماید.
۴. همنشینی با نیکان: رسول اکرم (ص) میفرمایند:کسی که برای پدر و مادرش حج انجام دهد و یا بدهکاری آن‌ها را بپردازد خداوند او را در قیامت با نیکان برمی‌انگیزد.

جایگاه پدر در ادیان مختلف:
روز میلاد امام علی علیه السلام در ایران و بین تمام شیعیان جهان به روز پدر معروف است چرا که پیامبر می‌فرمایند: من و علی پدران این امتیم.
پدر در ادیان بزرگ جهان مقام بسیار ارزشمندی دارد. در مسیحیت و در کتاب مقدس در مورد حقوق متقابل والدین و فرزندان نوشته است: و فرزندان والدین خود را در همه چیز اطاعت کنید، زیرا که این پسندیده است، همچنین در سفر خروج فصل بیستم پایه دوازدهم و فرمان پنجم از ده فرمان آمده است پدر و مادر خود را احترام نما تا روز‌های تو در زمینی که خداوند به تو می‌بخشد دراز شود.
در تمام ده فرمان و دستورات خدا با قطعیت و بدون هیچ وعده پاداشی به انسان گفته شده است، اما تنها در مورد احترام به پدر و مادر است که علاوه بر دستور و دید دراز شدن عمر را نیز می‌دهد.
در آموزه‌های مسیحیت در ضرورت احترام والدین نسبت به اسلام تاکید کمتری شده است.
احترام به والدین در اسلام: خداوند در چندین آیه از قرآن کریم به لزوم تکریم والدین اشاره دارد سوره عنکبوت آیه ۸ لقمان آیه ۱۴ احقاف آیه ۱۵
از نظر اقتصادی اسلام می‌گوید پیش از هر کسی به پدر و مادر انفاق کن از تو سوال می‌کنند چه چیز بگو هر خیر و نیکی که انفاق می‌کنید باید برای پدر و مادر و نزدیکان و یتیمان و مستمندان و درماندگان در راه خدا باشد و هر کار خیری انجام می‌دهید خداوند از آن آگاه است آیه ۲۱۶ سوره بقره
بر اساس اسلام پدر و مادر حتی اگر کافر هم باشند و ما را به نافرمانی از خدا دستور دهند نباید بی احترامی کرد.
از نظر اهمیت در اسلام احترام به پدر و مادر بعد از مقام ایمان و شک نورزیدن به خدا قرار دارد بگو بیایید آنچه را پروردگارتان بر شما حرام کرده برایتان بخوانم اینکه چیزی را شریک خدا قرار ندهید و به پدر و مادر نیکی کنید و فرزندانتان را از ترس فقر نکشید ما روزی آن‌ها را می‌دهیم و نزدیک کار‌های زشت نروید چه آشکار باشد چه پنهان و انسانی را که خداوند محترم شمرده به قتل

رسانید مگر به حق این چیزی است که خداوند شما را به آن سفارش کرده شاید درک کنید آیه ۱۵۱ سوره انعام.
بر اساس آنچه گفته شد احترام به پدر و مادر از اصول استوار و محکم اسلام است که باید به آن توجه بسیار شود.
انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار