امام جمعه ایلام:

جنگل های زاگرس نیازمند احیا و بازسازی است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام گفت: درختان زاگرس به علت وجود امراض و آفات، خشکیدگی، کاهش نزولات جوی و ریزگردها دچار آسب و مشکلات جدی شده است که باید با کاشت نهال، عرصه های جنگلی احیا و بازسازی شود.
کد خبر: ۹۴۱۹۳۹۷
|
۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج ،حجت الاسلام والمسلمین اله نور کریمی تبار روز یکشنبه در آیین کاشت نهال در اولین روز از هفته منابع طبیعی اظهار داشت: حیات جامعه بشری و تمام موجودات زنده به درختان و طبیعت وابستگی دارد که باید مراقبت و احیا از جنگل ها افزایش یابد.

وی افزود: کاشت و مراقبت از نهال و حفاظت از عرصه های طبیعی در فرامین دین مبین اسلام مورد تاکید جدی و مکرر قرار گرفته و رهبر معظم انقلاب نیز همه ساله با کاشت نهال به اهمیت این موضوع تاکید وافر دارند.

امام جمعه ایلام ادامه داد: اکنون که در هفته منابع طبیعی و درختکاری قرار داریم باید همه شهروندان در هر مکان مناسبی که سراغ دارند، کاشت نهال های مثمر و غیر مثمر را مد نظر داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلیمن کریمی تبار درخت را یک معجزه خاص خداوند در طبیعت توصیف کرد که با جذب آلودگی های محیط و دی اکسید کربن مضر، اکسیژن پاک و پاکیزه را در اختیار انسان و موجودات قرار می دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام نیز در این مراسم گفت: شیوه کاشت نهال در استان ایلام که با روش های علمی و نوین صورت می گیرد به ۱۳۳ کشور دنیا صادر شده و این کشورها از شیوه های کاشت نهال در استان ایلام الگوبرداری کرده اند.

رضا احمدی افزود: در این شیوه که طی سال های اخیر در استان ایلام انجام می گیرد، نیاز آبی نهال کاهش و درخت آب مورد نیاز خود را از نزولات جوی دریافت می کند و می توان حتی در تابستان نیز امکان کاشت نهال وجود دارد.

وی ادامه داد: ایلام با فاصله معناداری از دیگر استان های کشور در تولید نهال و همچنین کاداستر و رفع تداخل اراضی ملی با شخصی استان رتبه اول کشور است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام در مورد کاداستر افزود: تاکنون یک میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار از استان ایلام سنددار شده و همچنین ۴۰ هزار هکتار از اراضی مورد تعارض و تداخل در چارچوب قانون و بر اساس مستندات و مدارک به مردم بازگردانده شده است.

احمدی یادآور شد: استان ایلام ظرفیت تولید سالانه ۶ تا ۱۲ میلیون نهال را دارد و سال جاری نیز بیش از ۶ میلیون نهال تولید و به تدریج در عرصه های طبیعی استان کاشته شده یا در حال کاشت است.

وی با بیان اینکه ۲ هزار و ۶۰ هکتار از اراضی کل کشور نهال کاری شده است، تاکید کرد: یک هزار و ۳۰۰ هکتار از مجموع این اراضی در استان ایلام انجام گرفته و ۶۳ درصد از کل نهال کاری کشور در استان ایلام وجود دارد.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام پویش های بذرکاری در استان ایلام از پاییز شروع شده و تا خردادماه و پایان بارش های نزولات جوی ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، این آیین با حضور جمعی از نیروهای سپاه ناحیه ایلام به مناسبت گرامیداشت روز پاسدار، اعضای شورای شهر و شهرداری، انجمن های مردم نهاد زیست محیطی، مهدهای کودک و دانش آموزان کلاس اول دبستان، ورزشکاران، محفاظت محیط زیست و دیگر دستگاه ها و نهادهای ایلام در منطقه جنگلی چغاسبز برگزار شد.

همه با هم، جهاد برای حفظ و احیای منابع طبیعی شعار این هفته منابع طبیعی است و در تقویم ملی از ۱۵ تا ۲۱ اسفند هفته درختکاری و منابع طبیعی نامگذاری شده است.

از گستره ۲ میلیون هکتاری ایلام، یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن را عرصه های طبیعی تشکیل داده است.

اخبار مرتبط
ارسال نظرات