سرپرست حفاظت محیط زیست ایلام گفت: ۲۰ هزار هکتار از نواحی شرقی زیستگاه مهم و حیاتی کولک به پایش تصویری و مانیتورینگ مجهز می‌شود.
کد خبر: ۹۴۸۵۵۷۶
|
۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، علیرضا محمدی سرپرست حفاظت محیط زیست استان اظهار داشت: باتوجه به اهمیت زیستگاه ۵۸ هزار هکتاری کولک در نوار مرزی ایلام با کشور عراق پایش تصویری این زیستگاه ضروری است.

وی افزود: برای پایش تصویری و مانتورینگ نواحی شرقی زیستگاه کولگ ۱۵ میلیارد تومان برآورد هزینه اولیه انجام و مکاتبات و رایزنی‌های لازم در این زمینه با سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده است.

سرپرست حفاظت محیط زیست ایلام ادامه داد: کولگ زیستگاه و محل زادآوری گونه‌های ارزشمند و مهمی، چون قوچ، کَل، بز و میش وحشی است که با انجام پایش تصویری میزان تخلفات شکار و صید در این منطقه کاهش خواهد یافت.

محمدی یادآوری کرد: هرچند در زیستگاه کولگ یک ایستگاه محیط بانی در منطقه تنگه تاریکه فعال است، اما باتوجه به وسعت زیاد و کوهستانی بودن این زیستگاه مانیتورینگ و پایش تصویری گونه‌ها اهمیت زیادی دارد.

ایجاد گذرگاه تردد حیات وحش در عرض جاده‌های کوهستانی و جنگلی ایلام

وی همچنین گفت: طبق مصوبه کمیسیون ایمنی راه‌های استان اداره کل راه و شهرسازی در هنگام نصب نیوجرسی در مسیر‌ها موظف به ایجاد گذرگاه‌های عبور حیات وحش از عرض جاده هاست.

سرپرست حفاظت محیط زیست استان ایلام اضافه کرد: در این کمیسیون مصوب شد در هر ۲۰۰ متر یک نیوجرسی V شکل برای تردد حیات وحش از عرض جاده‌ها جانمایی شود.

محمدی افزود: احداث جاده در دل اراضی جنگلی و کوهستانی بدون ایجاد گذرگاه برای عبور حیات وحش، باعث ایجاد اختلال و جزیره‌ای شدن زیستگاه‌های حیات وحش شده است.

وی تاکید کرد: نیوجرسی‌ها موجب قطع ارتباط حیات وحش در ۲ طرف زیستگاه‌ها می‌شود که به همین منظور راه و شهرسازی مکلف به ایجاد گذرگاه در بین این موانع شده است.

سرپرست حفاظت محیط زیست استان ایلام تاکید کرد: وحوش هنگام عبور از عرض جاده به علت نبود گذرگاه برای تردد بطور معمول با دیواره نیوجرسی یا ماشین‌های عبوری برخورد و دچار آسیب دیدگی یا تلف می‌شوند.

ارسال نظرات