با حضور سردار پورجمشیدیان؛

خانه هلال باغ معروف جمعیت هلال احمر تبریز به بهره برداری رسید

تبریز- طی آیینی با حضور معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه پاسداران، «خانه هلال باغ معروف» تبریز مورد بهره برداری قرار گرفت.
کد خبر: ۹۴۲۰۴۲۱
|
۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۴

به گزارش خبرگزای بسیج از آذربایجان شرقی، علی‌اکبر پورجمشیدیان در این آیین گفت: امیدواریم خانه هلالی که امروز در روستای باغ معروف راه اندازی شد مایه خیر و برکت برای این روستا واقع شود.

وی افزود: کشور ما در یک منطقه جغرافیایی فوق العاده بحرانی و حساس از جهات مختلف قرار گرفته، شرایط کشور ما طوری است که جز یکی از بحران خیزترین کشورهای منطقه می باشد و بلحاظ  بحران هایی که کشور ما را تهدید می کند در رده های بالا قرار گرفته است.

سردار پورجمشیدیان با اشاره به لزوم حفظ آمادگی اظهارداشت: آمادگی ما از جهت برخورد مناسب با بحران هایی مثل سیل و زلزله و حوادثی از این دست بسیار ضروری می باشد، این آمادگی ها از چندین جهات حائز اهمیت است، یکی آمادگی دستگاه های مسئول می باشد ، دستگاههایی که بواسطه مقابله با بحران ها مثل جمعیت هلال احمر بسیج و سپاه و سایر دستگاه هایی که وظیفه حاکمیتی دارند و باید شرایطی فراهم شود که دستگاه های متولی رسیدگی به بحران ها مانند هلال احمر در اوج آمادگی باشند و از تجهیزات و امکانات خوبی برای مقابله با بحرانها برخوردار باشند.

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه پاسداران  با تاکید بر اینکه دستگاه های امدادی مانند هلال احمر باید  از تجهیزات و امکانات مناسبی برخوردار باشند افزود: در کنار داشتن تجهیزات و امکانات امدادی به روز و کارآمد،  مسئله مهم دیگر ارائه آموزش های امدادی به مردم است، یکی از وظایف حاکمیتی، آموزش آحاد و اقشار مختلف مردم ، برای کاهش اثرات حوادث و بحرانها می باشد که باید  هلال احمر با جذب و تربیت بهترین نیروها و مربیان، نسبت به آموزش مردم اقدام کنند چون در حوادث و بحرانهایی که اتفاق می افتد ساعت اول حادثه بسیار مهم و حیاتی و حساس بوده که اگر در این ساعت، خدمات امدادی به مردم آسیب دیده بموقع  ارائه شود و یا خود مردم در اثر فراگیری آموزش ها به خود امدادی بپردازند نقش مهمی در کاهش تلفات جانی ناشی از بحرانها خواهد داشت.

سردار پورجمشیدیان  که در زمان وقوع زلزله ارسباران سال 1391 فرماندهی سپاه عاشورای استان آذربایجان شرقی را عهده دار بود با بیان مشاهدات خود  و بررسی های انجام یافته از روستاهای زلزله زده  گفت: در زلزله ارسباران ما رفتیم از نزدیک خیلی از این روستاهای  زلزله زده را دیدیم، روستاهایی بودند که تمام  ساختمانهایشان در اثر زلزله ویران شده بود ولی حتی یک نفر تلفات جانی نداشت، ما بررسی کردیم و متوجه شدیم که در همان روستاها یکی دو نفر افراد خبره و آگاه و آشنا به موارد و مسائل امدادی بوده اند و مردم را در زلزله اول،  بلافاصله به ترک خانه ها فراخوانده و تا رسیدن زلزله دوم که موجب ویرانی های گسترده شده بود مردم را از اماکن و جاهای مسقف به بیرون و جاهای امن هدایت کرده بودند ، حتی کسانی را که مریض بودند آنها را نیز از روستا به بیرون هدایت کرده بودند و این عمل آنها باعث شده بود علیرغم اینکه در زلزله دوم کل روستا صد درصد تخریب شده بود ولی یک نفرهم  تلفات جانی نداشت و این نشان از اهمیت فراگیری آموزش های امدادی دارد .

فرمانده اسبق سپاه عاشورای استان اضافه کرد: آذربایجان شرقی نیز از نقاط حادثه خیز کشور  است و باید جمعیت هلال احمر و سایر دستگاه های امدادی  این استان  از آمادگی لازم برخوردار باشند و یک برنامه منظم و مدونی برای ارائه آموزش های امدادی به آحاد و اقشار مختلف مردم تدوین کنند.

وی با اشاره به نقش رسانه ملی در ارائه آموزش های امدادی به مردم گفت : رسانه ملی با توجه به مخاطبان گسترده ای که دارد تاثیر بسزایی در انتقال مفاهیم آموزشی امدادی به مردم دارد .

سردار پورجمشیدیان با اشاره به لزوم هم افزایی دستگاه هایی که متولی کمک به بهبود معیشت مردم هستند افزود: دستگاه هایی که در خصوص تامین  معیشت، مسکن، اشتغال مردم  فعالیت می کنند، باید یک هم افزایی در بین این دستگاه ها بوجود بیاید و اینطور نباشد که در توزیع این کمک های معیشتی بخشی از افراد کم برخوردار بهره مند و بخشی دیگر از این خدمات محروم شوند.

وی راه اندازی خانه های هلال را گامی مثبت در اشاعه و ترویج اهداف و اصول هلال احمر دانست و گفت: در این خانه های هلال  اگر دو سه نفر افراد با تجربه محور عمل قرار بگیرند و نسبت به راهنمایی جوانان اقدام نمایند قطع یقین  اهداف امدادی و آموزشی هلال  احمر در این مناطق نیز پیاده خواهد شد و خدای ناکرده اگر حادثه ای در این مناطق رخ بدهد قبل از رسیدن نیروهای امدادی ، اولین کسانی که می توانند امدادرسانی انجام دهند خود این جوانان آموزش دیده خواهند بود .

سردار پورجمشیدیان با اشاره به بی طرفی و بین المللی بودن هلال احمر گفت: مردم و خیرین ازطریق نهادهایی مانند  سپاه و  بسیج و  کمیته امداد و بهزیستی و هیئات حسینی به نیازمندان کمک می کنند و بخش اعظمی از مردم نیز از طریق هلال احمر به نیازمندان و آسیب دیدگان کمک می کنند که اگر هلال احمر بتواند اعتماد مردم را بخود جلب کند و مردم بداند که کمکهای آنها از طریق هلال احمر بدست نیازمندان خواهد رسید  و یا در جایی که خواسته اند هزینه خواهد شد  و نیات آنها کاملا لحاظ خواهد شد  آنوقت  حتما به هلال احمر کمک خواهند نمود  باید این بخش با جلب اعتماد مردم تقویت شود.

وی در پایان با تجلیل از روحیه جهادی و بسیجی و انقلابی  دکتر حمید منجم سرپرست جمعیت هلال احمر استان آذربایجان شرقی برای وی در مسئولیتشان و پیشبرد اهداف هلال احمر در سطح استان آذربایجان شرقی   آرزوی موفقیت کرد.

سرپرست  جمعیت هلال احمر استان گزارشی از تشکیل خانه های هلال ارائه داد و گفت: خانه های هلال در راستای افزایش تاب آوری اجتماعی و اشاعه آموزش های همگانی برای مقابله در برابر حوادث و سوانح طبیعی راه اندازی می شود که می تواند در بخش  مدیریت بحران محلی نقش مهمی را ایفا کنندکه با رویکرد داوطلبی و به وسیله داوطلبان اداره می شود.

حمید منجم ادامه داد: جذب و سازماندهی اعضا و داوطلبان، ارائه آموزشهای همگانی کمکهای اولیه و آمادگی در برابر مخاطرات برای کاهش تلفات در حوادث و بلایا، توانمندسازی جوانان، دعوت و جذب خیرین داوطلب از عمده فعالیتهای خانه هلال است.

وی یادآور شد: خانه هلال می‌تواند دارای یک تیم امدادی با تجربه برای تحت پوشش قرار دادن حوادث باشد و زمینه مشارکت فعال مردم را در خدمات امدادی و بشر دوستانه فراهم کند.

در پایان این مراسم محمد یاوری به عنوان سرپرست خانه هلال روستای باغ معروف معرفی و فعالیت خود را آغاز کرد.

 روستای باغ معروف یکی از روستاهای تبریز در استان آذربایجان شرقی است که در بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده است .این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ دارای ۳۶۹۵ خانوار و حدود ۱۲۰۶۸ نفر جمعیت دارد که بر اساس نظر کارشناسان می توان جمعيت فعلی این روستا را حدود ۱۷۰۰۰ نفر هم‌تخمین زد.

ارسال نظرات