مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری خبر داد:

ارسال ۹۰ مقاله به دبیرخانه نهمین کنگره ملی ادبیات پایداری در استان

سرهنگ «ذوالفقاری» با اشاره به برگزاری آیین اختتامیه نهمین کنگره ملی ادبیات پایداری در ۲۳ اسفندماه امسال در شهرکرد گفت: ۹۰ مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه این کنگره ملی در استان ارسال شده است.
کد خبر: ۹۴۲۰۸۱۰
|
۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ سرهنگ «منوچهر ذوالفقاری» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری در گفتگو با اصحاب رسانه با بیان اینکه هشت دوره گذشته این کنگره ملی در دانشگاه کرمان برگزار شده بود، اظهار داشت: نهمین دوره این کنگره ملی در دانشگاه شهرکرد برگزار خواهد شد.

وی اظهار داشت: ارسال مقاله به دبیرخانه این کنگره ملی نسبت به دوره گذشته رشد سه برابری داشت که از بین مقالات ارسال شد ۷۰ مقاله در این کنگره مورد پذیرش قرار گرفت و مقالات پذیرش شده در فصلنامه‌های علمی و پژوهشی کشور منتشر خواهد شد.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه موضوعات انتخاب شده در این دوره از کنگره موضوعات به‌روز و جدید است، گفت: موضوعات تکراری حذف شده و موضوعات کنگره به‌روزرسانی شده و موضوعاتی که قابلیت تدریس در دانشگاه را داشته باشند برای برگزاری این دوره از کنگره انتخاب و تایید شد.

به گفته وی، پیگیری مطالبه مقام معظم رهبری، شناسایی نویسندگان و برترین‌های ادبیات پایداری، استفاده از ظرفیت دانشجویان و فعالان در تولید محتوای ادبیات پایداری، پرداختن به آثار ادبیات پایداری و معرفی عوامل اثرگذار و نقش آفرین به نسل جوان با زبان علم از اهداف برگزاری این کنگره ملی است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری افزود: برای برگزاری این کنگره ۳۰ داور از سطح کشور ارزیابی مقالات را انجام دادند و مقالات پذیرش شده به عنوان محتوای درسی در دانشگاه‌ها استفاده خواهد شد.

ذوالفقاری گفت: در کشور در چهار دهه اخیر ادبیات پایداری در عرصه شعر و نثر جریان قالب شده است که علت آن وقوع ۲حادثه مهم انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بود و هر ۲ اثرات عمیقی در گونه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی داشتند.

وی گفت: این ۲حادثه بزرگ در جمهوری اسلامی زمینه را فراهم کرد تا نویسندگان، شاعران و هنرمندان به تولید آثار ادبی در قالب‌های شعر، نمایش‌نامه، فیلم‌نامه، خاطره نویسی، سفرنامه و داستان‌نویسی بپردازند.

ذوالفقاری با بیان اینکه مساله ادبیات پایدار یکی از مطالبات مهم مقام معظم رهبری است که این ادبیات به فضای دانشگاه وارد شود، گفت: وارد کردن ادبیات پایداری و مقاومت و انقلاب به فضای دانشگاهی یکی از مطالبات مقام معظم رهبری است که این کار انجام شده و هر ساله کنگره ملی ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود تا بر غنای کمی و کیفی موضوعات آن افزوده شود.

دانشگاه شهرکرد دومین دانشگاه در راه‌اندازی رشته ادبیات پایداری در کشور است

استاد گروه ادبیات داستانی دانشگاه شهرکرد و دبیر علمی نهمین کنگره ملی ادبیات پایداری نیز با اشاره به اینکه هشت دوره قبلی کنگره ادبیات پایداری با مشارکت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در دانشگاه کرمان برگزار شده بود، گفت: دانشگاه شهرکرد بعد از دانشگاه کرمان دومین دانشگاه کشور است که رشته ادبیات پایداری در آن دایر شده و در برگزاری هشتمین کنگره ملی پایداری با دانشگاه کرمان همکاری داشته است و این امر باعث شد که نهمین کنگره ملی ادبیات پایداری با تلاش‌های بنیاد حفظ آثار استان به دانشگاه شهرکرد واگذار شد.

جهانگیر صفری افزود: راه‌اندازی رشته ادبیات پایداری در دانشگاه از ۱۰ سال گذشته مصوب شد که دانشگاه شهرکرد به عنوان دومین دانشگاه کشور این رشته را دایر کرد و چندین دوره دانشجویان این رشته فارغ‌التحصیل شده و استادان این رشته نیز راهنمایی و مشاوره چند پایان‌نامه و پژوهش مرتبط با ادبیات پایداری در کارنامه علمی خود دارند.

وی اظهار داشت: مهمترین موضوعات این کنگره ملی پرداختن به جریان‌های فکری ادبیات پایداری و بازیابی رگه‌های پایداری از زمان مشروطه تاکنون است که با هدف پرداختن به آثار ادبی این حوزه در ۱۰۰ سال اخیر برگزار می‌شود.

صفری افزود: مقالات پذیرفته شده و برتر این کنگره در نشریه علمی پژوهشی ادبیات پایداری و پژوهشنامه ادبیات معاصر ایران قرار و سامانه‌های ISC و civilica منتشر خواهد شد و کتاب مجموعه مقالات کنگره ادبیات پایداری نیز چاپ و نشر می‌شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار