به گزارش خبرگزاری بسیج از رشت، حشمتالله قنبری در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه این هفته رشت در مصلای این شهر با تبریک میلاد با سعادت حضرت مهدی (عج) اظهار کرد: موضوع مهدویت در آخرالزمان ودیعه مشترک همه ادیان توحیدی است و میل به ظهور نهادینه شده در همه فطرتهای پاک است و از روزی که حضرت آدم(ع) به زمین آمد پیوسته در درون وجود او واولادش میشود میل به آرمان و یک موقعیت فاخر آرزو داشت.
وی با بیان اینکه انتظار به یک نجات بخش، یکی از اسباب امیدبخش اولاد آدم(ع) و سیر زندگی بشر بوده است، گفت: دور شدن از صدای فیض با هبوط آدم تا جایی که رهبر انقلاب فرمودند زمانی که آدم هبوط کرد تا ۳۰۰ سال گریه میکرد، جبرائیل جویای علت گریه شد که خود را خسران دیده یعنی دور شده از رحمت الهی میدانست.
پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به اینکه مسیر جبران خسارت انسان حرکت در مسیر رسیدن به کمال و منجی و مهدویت است که در اسلام معنای مهمی دارد چرا که مشعل رسیدن به سعادت است، تصریح کرد: منتظِر همیشه در انتظار منتظَر، بر مبنای ظرفیت خود کارهایی انجام میدهد تا حضور را درک کنند البته همیشه افراد اهل انتظار لزوماً افراد اهل ظهور نخواهند بود، اینکه افراد در تلاش باشند تا از افراد اهل ظهور باشند یک انتظار درست و تلاش برای رسیدن به سعادت است.
استاد دانشگاه با بیان اینکه نباید فقط ظهور منجی را محدود به رفع مشکلات خود و بازگشایی گره خود دانست، افزود: منتظِر باید مسیر راه منتظَر را سیر و درک کند و این آماده بودن منتظِر برای درک کردن عصر ظهور نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد و برای ظهور تلاش کنند و محدود به دعا برای فرج نباشند.
قنبری با تأکید بر اینکه منتظران برای درک حضور امام زمان(عج) زندگی فردی و اجتماعی خود را بر اساس استانداردهای امام زمان(عج) مبتنی کنند، خاطر نشان کرد: نمیشود با فاصله گرفتن از معارف دینی و مذهبی خود را مرد میدان حضور دانست، تا زندگی ما همرنگ مطالبات حجت و ولی خدا نباشد، نباید خود را میداندار عصر ظهور بدانیم.
وی با بیان اینکه اگر امام زمان(عج) در بطن زندگی ما نباشد، اساساً منتظر بودن معنا ندارد، به این معنی که در سبک زندگی نمیتوان از امام زمان(عج) سخن گفت اما خلاف خواستههای او عمل کرد، تصریح کرد: آنان که میگویند باید برای فرج زمینهسازی کرد باید بدانند که اول باید برای خود زمینهسازی کرد، چرا که در سبک زندگی امام زمانی اختلاس، روی زمین گذاشتن کار مردم، دروغ جایی ندارد، چه بسا برخی منتظران عصر انتظار قاتلان عصر ظهور باشند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در زندگی دینی تبعیت بین امام معصوم و غیر معصوم تفاوت نداذد چرا که میزان قرآن و سنت پیامبر(ص) است و اگر کسی نتواند از امام غیر معصوم تبعیت داشته باشند، تبعیت از امام معصوم را هم در پیش نمیگیرد، تصریح کرد: مردمی که در زمان امام حسین(ع) ایشان را دعوت کردند اما به فرمان نائب او یعنی مسلم لبیک نگفتند، زمان حضور امام معصوم را نیز درک نکردند و در خدمت امام معصوم نماندند.
وی با بیان اینکه زندگی در عصر انتظار زندگی خوب اما آمیخته با سختی است و تا مادامی که سبک زندگی مهدوی را در عصر غیبت تجربه نکنیم، او همچنان در پرده غیبت خواهد ماند، افزود: رسیدن به حضرت مهدی(عج) سخت است اما دست نیافتنی نیست چرا که تنها مبنی بر کتاب خدا و سنت اهل بیت(ع) است، هرچیزی برخلاف مسیر اهل بیت(ع)، کجروی و انحراف است.