منظرفرهنگی پشتکوه وزمین فوتبال چوارقابلیت ثبت جهانی دارند

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام گفت: زمین فوتبال چوار و منظر فرهنگی پشتکوه قابلیت ثبت جهانی دارند و در حال رایزنی برای ثبت جهانی این گزینه‌ها هستیم.
کد خبر: ۹۴۲۲۴۷۷
|
۰۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج،عبدالمالک شنبه‌زاده روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: عمده تمرکز سازمان یونسکو برای ثبت آثار جهانی مردمی محور بودن این آثار بوده که در برگیرنده آداب، رسوم، سنن، فرهنگ‌های بومی محلی است که از دیرباز تاکنون زنده مانده است. 

وی افزود: زمین فوتبال چوار که پشتوانه کلام رهبری را نیز دارد، به عنوان یک فاجعه انسانی می‌تواند گزینه مناسبی برای ثبت جهانی شدن باشد و در صورت ثبت جهانی امکان حضور تیم‌های فوتبال یا سایر ورزش‌های دارای فعالیت‌های بشردوستانه در استان ایلام میسر و امکان‌پذیر می‌شود. 

شنبه‌زاده در مورد منظر فرهنگی پشتکوه نیز توضیح داد: این پروژه فرهنگی شامل شهرستان‌های آبدانان، ملکشاهی، مهران و دهلران است که با بررسی‌های انجام گرفته قابلیت ثبت جهانی را دارد، چرا که در این مناطق آداب و رسوم و حتی کوچ عشایر و البسه محلی استان ایلام در این مناطق از روزگاران قدیم به جای مانده است. 

وی یادآور شد: گردشگران خارجی از روی نقشه و مشخصاتی که سازمان یونسکو از آثار جهانی ثبت کرده است، مقاصد گردشگری خود را انتخاب می کنند و بنابراین توریست‌های خارجی در ایران استان‌های دارای آثار ثبت جهانی را انتخاب می‌کنند. 

وی تاکید کرد: ثبت آثار جهانی نیاز به احداث زیرساخت‌هایی با استانداردهای جهانی مورد تایید سازمان یونسکو است و باید جاده دسترسی، هتل‌های دارای حداقل پنج ستاره، آنتن دهی تمام مناطق و سایر زیرساخت‌ها در حد معیارهای یونسکو در تمام نقاط مورد نظر این سازمان ایجاد شود.  

شنبه‌زاده ادامه داد: ثبت جهانی آثار باعث توسعه و رشد استان و ایجاد اشتغال زایی و کارآفرینی همراه با درآمد پایدار می‌شود که باید به طور جدی از طریق مسوولان استانی و کشوری روند ثبت جهانی این آثار در دستور کار وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار بگیرد. 

وی اضافه کرد: آثار ثبت جهانی حتی در زمان جنگ نیز دارای مصونیت بین‌المللی هستند و بودجه‌ و اعتبارات از سازمان یونسکو دریافت می‌کنند و هرگونه تغییرات یا نوع مدیریت این آثار نیز زیر نظر این سازمان انجام می‌گیرد.  وی گفت: علاوه بر زمین فوتبال چوار و منظر فرهنگی پشتکوه، زمین لغزه بزرگ دره‌شهر به عنوان بزرگترین زمین لغزه جهان نیز قابلیت ثبت جهانی را دارد.

ارسال نظرات